Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Robot vykoupil osmileté auto za vyšší cenu než u nového. Kde se stala chyba?

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Algoritmus neřízeně ocenil starou ojetinu. Za osm let auto rostlo na ceně, v okamžiku automatizovaného prodeje Honda překonala hodnotu nového kusu.

Nestabilní světová situace posledních dní, týdnů, měsíců a už i let vytvořila nepředvídatelný automobilový trh. Ceny čerstvě naskladněných exemplářů rostou, pokud se vůbec podaří dokončit nakonfigurované provedení, stejným směrem vzhůru míří ceny ojetin vycházející ze zájmu o zánovní či bazarové kusy.

Tržní nepořádek bourá zažité standardy, ale zatím se globální stav naštěstí neblíží situaci, kterou při prodeji zažil majitel Hondy. Osmiletý model Fit ocenil automatický odhadce firmy Carvana na 20.905 dolarů, což je o 90,20 dolarů více než Sean Hollister zaplatil před převzetím v prosinci 2014 z autosalonu. Společnost Carvana se specializuje na internetový trh aut, vzhledem k pomatenému algoritmu je překvapením, že podnik existuje už desátým rokem.

Podobné přehmaty počítače se prostě někdy stávají, naznačuje vyjádření Carvany. Nikdy prý není šance operovat s dokonalým popisem vozu a veškerými doplňujícími informacemi, přesto se tisíce obchodů uskuteční prostřednictvím aukčního bloku zbaveného zkušebních jízd či podrobných prohlídek. Kupci s relativně chabými údaji o vybraném automobilu poté počítají s nižší cenou, tolerance stručné charakteristiky včetně rychlého jednání stojí za slevu, tudíž se Carvana inspirovala a funguje podobným způsobem. Proces dražeb postupuje podobně jako u fyzického prodeje, software vyhodnotí vstupní data a bez prodlevy nabídne zaručenou sumu peněz namísto zdlouhavého smlouvání ceny za každý škrábanec.

Programy pročesávají veřejné databáze, které zaznamenávají pojištění, registrace, ujeté kilometry, nehody, technické kontroly a další ukazatele vytvářející předkládanou cenovou nabídku. Tom Taira dříve pracoval více než 10 let pro konkurenci podobného ražení, podle jeho výpovědi se cenotvorba točí především kolem tří faktorů: aktuální velkoobchodní prodejní cena dneška, odhad vývoje hodnoty a (ne)potřeba držet daný vůz na skladě firmy. Nájezd, nehody ani stav nejsou jádrem robotických propočtů. Právě třetí faktor – nutnost naskladnit danou kategorii – mohl způsobit nebývale štědrou nabídku za ojetý kompakt.

Carvana hájí nabízenou částku, občas dochází k přeplatkům a v přepočtu 492 tisíc za Fit je údajně agresivní tržní postup, ovšem ne překážka pro marži. I po převozu do jiného státu, daních, opravách a případné údržbě stále existuje prostor pro výdělek. Spokojené by byly obě strany, Hollister už může být v klidu, protože peníze má jisté a netají se prozradit výhodnou taktiku. Sledoval podobné on-line srovnávače a ve správný okamžik vysokých cen udal Hondu.

Vůči nynějším problémům s výrobou nových aut by se dalo očekávat přibývání podobných výdělků, Carvana obratem upozornila na výjimku a neočekává podobně štědré šance pro další jedince. Navzdory občasnému jackpotu si internetová platforma s automaty na auta drží průměrný zisk přesahující 4.000 dolarů (94.000 Kč) na každém prodaném exempláři.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

9. 3. 2022 12:30
neplacené PR
klasický mustr - bazar napíše, že omylem vykoupil auto za raketu. média to převezmou. čtenář ví, že má "šanci" i u své ojetiny a zkusí ji nabídnout. zájemci o ojetiny se zase podívají, jestli tam jsou jen auta za raketu. ve výsledku parádní promo úplně zadarmo.