Rovin (1946–1953): Malé francouzské vozítko s motorem vzadu

Dvoumístný prototyp Rovin D1 měl plátěnou stahovací střechu a velké rovné přední okno. Místo dveří měl jen výřezy v bocích.
Díky motoru umístěnému vzadu byl předek mimořádně lehký, jak ukazuje silák na obrázku.
Rovin D2 měl stahovací plátěnou střechu schovanou pod krytem za sedadly.
Do malého dvoumístného roadsteru Rovin D2 se nastupovalo výřezy v bocích.
17 Fotogalerie
Diskuze (0)

Původně motocyklová továrna Rovin se po válce pustila do výroby čtyřkolových dvoumístných vozítek s pohonem zadních kol čtyřtaktním jednoválcem nebo dvouválcem.

Malá, levná vozítka (u nás nazývaná lidová) pomohla motorizovat válkou zchudlou Evropu. Ve Francii jich na konci čtyřicátých a na začátku padesátých let vznikla celá řada. Za všechny jmenujme například Bernardet, Citroën 2 CV, Galy Vibel, Julien, Mochet, Vespa 400 a další.

Motocyklovou továrnu Rovin založil v roce 1921 závodník a konstruktér motocyklů Raoul Auguste Pegulu, markýz z Rovinu (1896–1949). Ve třicátých letech dvacátého století se Rovin zaměřil na dealerství sportovních automobilů a provozoval jej na pařížském bulváru Pereire. Vedle dealerství snil Raoul Rovin o výrobě malého vozu podle vlastního návrhu. První vozítko, nazvané Monocar a poháněné jednoválcovým motorem o objemu 480 cm3, vystavil na pařížském autosalonu už v roce 1926.

Po skončení druhé světové války navrhl Raoul Rovin čtyřkolové vozítko Rovin D1 a jeho prototyp vystavil koncem roku 1946 na pařížském autosalonu. Přípravou výroby se zabýval Raoulův bratr Robert, který po smrti Raoula převzal vedení podniku. Stávající prostory firmy však nebyly vhodné k výrobě vozítek v předpokládaném počtu, a proto Rovin koupil továrnu v Delaunay-Belleville, kde se předtím vyráběly luxusní vozy a později také vojenské nákladní vozy. Továrna byla upravena k výrobě malých levných vozů, žádaných v těžkém poválečném období.

Rovin D1 (1946)

Prototyp Rovin D1, vystavený na pařížském autosalonu, byl dvoumístný kabriolet bez dveří, poháněný vzduchem chlazeným jednoválcovým čtyřtaktním motorem umístěným vzadu. Motor s rozvodem OHC, objemem 260 cm3 (vrtání/ zdvih: 70/67 mm), kompresním poměrem 6,3:1 a karburátorem Solex měl nejvyšší výkon 7 koní (5 kW) při 3400 otáčkách. Vozítko s třístupňovou manuální převodovkou a pohotovostní hmotností 280 kg dosahovalo maximální rychlost 70 km/h.

Dvoumístný prototyp Rovin D1 (foto) měl plátěnou stahovací střechu a velké rovné přední okno. Místo dveří měl jen výřezy v bocích usnadňující nastupování a vystupování. Nezvykle tvarované blatníky a přední kapota byly lakované bíle. Uprostřed svažující se přídě byl umístěn jeden světlomet. Malé vozítko mělo samonosnou karoserii, rozvor náprav 1560 mm a vnější rozměry 2720 x 1080 x 1180 mm (délka x šířka x výška). Vpředu mělo kyvadlovou nápravu a pérování příčným listovým perem. Zadní kyvadlová náprava měla pérování vinutými pružinami. Brzdy na všech kolech byly bubnové. Prototypů Rovin D1 bylo pravděpodobně vyrobeno jen několik kusů.

Dvoumístný prototyp Rovin D1 měl plátěnou stahovací střechu a velké rovné přední okno. Místo dveří měl jen výřezy v bocích.Dvoumístný prototyp Rovin D1 měl plátěnou stahovací střechu a velké rovné přední okno. Místo dveří měl jen výřezy v bocích. | Zdroj: Flickr

Rovin D2 (1947–1948)

V roce 1947 byla zahájena sériová výroba vozítka Rovin D2 v nově získané továrně v Saint-Denis, severně od centra Paříže. Zadní kola tentokrát poháněl plochý čtyřtaktní kapalinou chlazený dvouválec s objemem 423 cm3 (vrtání/ zdvih: 67/60 mm). Motor s rozvodem SV, kompresí 6,2 a karburátorem Solex měl výkon 10 koní (7,4 kW) při 3200 otáčkách a točivý moment 28 Nm při 2500 otáčkách. Vozík řazený do daňové kategorie 2CV dosahoval s třístupňovou manuální převodovkou a hmotností 300 kg maximální rychlost kolem 75 km/h.

Rovin D2 (foto) byl jen o trochu větší než D1. S rozvorem 1700 mm byl dlouhý 2800 mm, široký 1130 mm a vysoký 1180 mm. Od D1 se lišil hlavně dvěma světlomety umístěnými na předních blatnících a poklopem na přídi umožňujícím přístup k baterii. Za dva roky bylo vyrobeno kolem 700 vozítek Rovin D2, prodávaných převážně ve Francii a v malém počtu i ve frankofonní části Švýcarska.

Rovin D2 měl stahovací plátěnou střechu schovanou pod krytem za sedadly.Rovin D2 měl stahovací plátěnou střechu schovanou pod krytem za sedadly. | Zdroj: Wheelsage.org

Rovin D3 (1948–1950)

V roce 1948 dostal Rovin D3 (foto) novou pontonovou karoserii, tentokrát už s dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Světlomety byly přemístěny z blatníků na příď a stále ještě nebyly zapuštěné, což by bylo údajně dražší. Příď zdobily tři vodorovné lišty. Přidáním dveří s okny vzrostla hmotnost na 380 kg. Rovin D3 měl o něco větší rozměry než D2. Měl rozvor náprav 1800 mm a vnější rozměry 3050 x 1200 x 1250 mm (délka x šířka x výška). Motor převzatý z D2 beze změn dovoloval dosáhnout rychlost 75 km/h a spotřeboval kolem 4,5 litru benzinu na 100 km. V letech 1948 až 1950 bylo vyrobeno kolem 800 Rovinů D3.

V roce 1948 dostal Rovin D3 novou pontonovou karoserii, tentokrát už s dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Světlomety byly přemístěny z blatníků na příďV roce 1948 dostal Rovin D3 novou pontonovou karoserii, tentokrát už s dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Světlomety byly přemístěny z blatníků na příď | Zdroj: Wheelsage.org

Rovin D4 (1950–1953)

Rovin D4 byl další a poslední verzí těchto malých jednoduchých vozítek. Otevřená pontonová karoserie se stahovací střechou se prakticky nezměnila, jen nárazníky dostaly svislé dorazy a lemování dvojitými lesklými lištami, které pokračovaly i na bocích. Světlomety nebyly nadále zapuštěné, ale byly posazeny o něco výše. Poslední modely vyráběné v roce 1953 už měly světlomety zapuštěné do předních blatníků (foto), takže vypadaly lépe.

Poslední modely vyráběné v roce 1953 už měly světlomety zapuštěné do předních blatníků.Poslední modely vyráběné v roce 1953 už měly světlomety zapuštěné do předních blatníků. | Zdroj: Karel Haas

Objem plochého dvouválce s rozvodem SV byl zvýšen na 462 cm3 (vrtání/ zdvih: 70/60 mm), takže výkon stoupl na 13 koní (9,5 kW) při 3200 otáčkách a točivý moment na 30 Nm při 2500 otáčkách. Manuální převodovka byla nyní čtyřstupňová a maximální rychlost stoupla na 85 km/h. V letech 1950 až 1953 vyrobil Rovin kolem 1200 modelů D4, ale výroba postupně klesala a v roce 1953 bylo vyrobeno jen 110 kusů. Francouzi už měli peníze na větší a luxusnější auta, takže éra malých lidových vozítek pomalu končila.

Video placeholder
Martin Vaculík prohnal legendární Tatru 603 • Zdroj: Svět motorů

Začít diskuzi