Rowan Atkinson se prohnal Goodwoodem za volantem Toyoty GR Yaris
Známý britský herec je velkým fanouškem alternativních paliv. Tradiční GR Yaris navíc sám vlastní.
Rowan Atkinson, veřejnosti známý především rolemi jako Mr. Bean či Johnny English, je také dobře známým milovníkem a sběratelem automobilů. Ostatně v jeho sbírce se objevily skvosty jako McLaren F1, Aston Martin V8 Zagato, Lancia Delta HF Integrale a mnoho dalších.
Známý herec navíc nikdy nepohrdal ani s vozy využívajícími alternativní pohon, ostatně od roku 2015 vlastní BMW i3. A ačkoliv si na bateriové elektromobily nedávno postěžoval, nad alternativními pohony evidentně hůl nezlomil. Ostatně to dokázal i na nedávném Festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Atkinson zde totiž usedl do speciálně upravené Toyoty GR Yaris H2 Concept, kterou automobilka vyvíjí již několik měsíců a pravidelně testuje na závodních tratích nejen v Japonsku, ale také v Evropě. Technika vozu je přitom na dnešní poměry vcelku unikátní.
Na rozdíl od běžných vodíkových elektromobilů s palivovými články je totiž koncept GR Yaris H2 stále osazen známým 1,6litrovým přeplňovaným tříválcem, který byl upraven pro spalování vodíku. Změny se přitom dotkly zejména palivového systému.
Jízdu se spalovacím vodíkovým GR Yarisem pak britský herec označil za ohromnou zábavu. Později také přiznal, že sám vlastní standardní Toyotu GR Yaris, která je podle jeho slov výjimečným autem a kapesní raketou.
Toyota přitom bývá poměrně často kritizována za údajné „zaspání“ v oblasti čistě elektrických bateriových vozů. Automobilka ovšem odpovídá svým důrazem na co nejširší nabídku pohonných ústrojí, ze kterých si bude moci vybrat každý zájemce. Tuto myšlenku navíc podporuje i Atkinson.
"Proto jsem dnes tady, abych podpořil myšlenku, že musíme zůstat otevření tomu, jak budeme pohánět automobily v budoucnosti," řekl Rowan Atkinson na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Dost možná i v narážce na svou předchozí kritiku bateriových elektromobilů.
"Myslím, že zejména pro motoristický sport jsou závodní elektromobily problematické, protože znějí jako pračka, která se přepne na cyklus odstřeďování. Je to těžké, ale spousta lidí se snaží zachovat emoce, které vám může poskytnout pouze auto s pístovým motorem,“ dodal herec.
Kromě Toyoty navíc pochválil i Formuli 1, která se rovněž snaží přispět k záchraně spalovacích motorů v motorsportu. Ovšem zatímco Toyota spaluje vodík, ve Formuli 1 nás čekají hybridní motory spalující syntetické palivo, které by rovněž mělo být výrazně šetrnější k životnímu prostředí.