Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Royal Enfield se loučí se svými tradičními modely

Royal Enfield Bullet 500
Royal Enfield Bullet 500
Royal Enfield Bullet 500
Royal Enfield Bullet 500
22 Fotogalerie
Diskuze (0)

Royal Enfield se má připravovat na konec modelů Bullet 500 a Thunderbird 500. Důvodem mají být nové emisní normy pro motocykly.  

Historie jména Royal Enfield sahá až do devadesátých let devatenáctého století a začala se psát ve Velké Británii. První motocykly jej nesly na počátku dvacátého století a značka byla v jeho první polovině jedním z řady úspěšných výrobců motorek z Velké Británie.

Důležitým milníkem v její historii je rok 1949, kdy vstoupila do Indie. Nejprve zde své stroje prodávala a v roce 1955 se zrodil Enfield India s licenční výrobou britských jednoválců. Mateřské firmě Royal Enfield se od počátku šedesátých let dvacátého století podobně jako řadě další britských výrobců motocyklů nevedlo příliš dobře a její brány se uzavřely v roce 1971.

 

Naopak Enfield India si dál žil svým životem a vyráběl nadále jednoválce podle britského vzoru, které začal v osmdesátých letech dvacátého století dovážet i do Evropy. Zde začala popularita zastaralých, ale elegantních motocyklů stoupat s nástupem módní vlny zaměřené na retro.

Na počátku jednadvacátého století již indická firma používá jméno svého britského zakladatele a dnes je již Royal Enfield plnohodnotným hráčem na evropském motocyklovém trhu. V současnosti představují vlajkové lodi této značky zcela nově vyvinuté dvouválce Interceptor 650 a Continental GT 650. Světová premiéra těchto dvou modelů se odehrála na výstavě motocyklů EICMA 2017 v Miláně a české veřejnosti se tato dvojice představila v rámci výstavy Motosalon 2019

 

Vedle této dvojice nových modelů pak v nabídce značky figuruje v roce 2016 představené cestovní enduro Himalayan, u nějž Royal Enfield poprvé použil centrálně umístěný tlumič zadního kola. Pohon tohoto modelu má však na starosti vzduchem chlazený jednoválec o objemu 411 kubických centimetrů, což se má podle neoficiálních materiálů v nepříliš vzdálené budoucnosti změnit. Nová generace tohoto endura má údajně převzít dvouválec od svých mladších příbuzných.

Nejtradičnější a zároveň nejdéle vyráběně modely značky Royal Enfield představují modely Bullet, Thunderbird a Classic, které jsou na indickém a dalších vybraných trzích nabízeny se vzduchem chlazenými jednoválci o objemu 346 a 499 kubických centimetrů. Na evropském trhu jsou k dispozici pouze půllitry Bullet a Classic se svými odvozenými verzemi.

 

Podle informací, které zveřejnila řada indických médií s odkazem na zdroj přímo u výrobce, se má v letošním roce uzavřít jedna z kapitol v historii značky Royal Enfield, když má být do konce března ukončen prodej modelů Bullet a Thunderbird s půllitrovými motory na indickém trhu. Severoamerický a evropský trh prozatím není zmiňován, ale je pravděpodobné, že i zde dojde k jistým změnám v nabídce motocyklů značky Royal Enfield.

Podle neoficiálních zdrojů stojí za koncem modelů Bullet a Thunderbird s půllitrovými motory v Indii skutečnost, že jsou vzhledově prakticky identické se sesterskými třistapadesátkami, ale cenově se příliš přibližují novým dvouválcovým šestsetpadesátkám značky Royal Enfield, jimž ovšem nejsou schopny konkurovat svými výkony a jízdními vlastnostmi.

Spolu s tím má za jejich koncem stát i to, že se výrobci nevyplatí modernizace půllitrového motoru, aby splňoval novou indickou emisní normu, zatímco u třistapadesátky byl tento krok již proveden. V případě evropského trhu pak může za koncem vzduchem chlazeným jednoválců značky Royal Enfield s největší pravděpodobností stát emisní norma Euro 5, kterou musí od 1. ledna 2020 plnit všechny nově uváděné modely a od roku 2021 pak všechny vyráběné motocykly.

 

Bullet 500 a Thunderbird 500 mají představovat začátek proměny palety modelů značky Royal Enfield a spolu s nimi se mají minulostí stát i odvozené modely Bullet Trials Works Replica 500, Thunderbird X 500 a sesterský model Classic 500 ve všech svých provedeních.

Pro indický trh zůstane většina těchto modelů zachována s menším jednoválcem o objemu 346 kubických centimetrů, jaká bude situace na evropském trhu, ukáže blízká budoucnost. Není vyloučeno, že zde se Royal Enfield zaměří na rozvíjení rodiny modelů s dvouválcem, jímž disponují Interceptor 650 a Continental GT 650.

Zdroj: RideApart

Začít diskuzi