Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Royal Enfield se loučí se svými tradičními modely

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Royal Enfield se má připravovat na konec modelů Bullet 500 a Thunderbird 500. Důvodem mají být nové emisní normy pro motocykly.  

Historie jména Royal Enfield sahá až do devadesátých let devatenáctého století a začala se psát ve Velké Británii. První motocykly jej nesly na počátku dvacátého století a značka byla v jeho první polovině jedním z řady úspěšných výrobců motorek z Velké Británie.

Důležitým milníkem v její historii je rok 1949, kdy vstoupila do Indie. Nejprve zde své stroje prodávala a v roce 1955 se zrodil Enfield India s licenční výrobou britských jednoválců. Mateřské firmě Royal Enfield se od počátku šedesátých let dvacátého století podobně jako řadě další britských výrobců motocyklů nevedlo příliš dobře a její brány se uzavřely v roce 1971.

Naopak Enfield India si dál žil svým životem a vyráběl nadále jednoválce podle britského vzoru, které začal v osmdesátých letech dvacátého století dovážet i do Evropy. Zde začala popularita zastaralých, ale elegantních motocyklů stoupat s nástupem módní vlny zaměřené na retro.

Na počátku jednadvacátého století již indická firma používá jméno svého britského zakladatele a dnes je již Royal Enfield plnohodnotným hráčem na evropském motocyklovém trhu. V současnosti představují vlajkové lodi této značky zcela nově vyvinuté dvouválce Interceptor 650 a Continental GT 650. Světová premiéra těchto dvou modelů se odehrála na výstavě motocyklů EICMA 2017 v Miláně a české veřejnosti se tato dvojice představila v rámci výstavy Motosalon 2019

Vedle této dvojice nových modelů pak v nabídce značky figuruje v roce 2016 představené cestovní enduro Himalayan, u nějž Royal Enfield poprvé použil centrálně umístěný tlumič zadního kola. Pohon tohoto modelu má však na starosti vzduchem chlazený jednoválec o objemu 411 kubických centimetrů, což se má podle neoficiálních materiálů v nepříliš vzdálené budoucnosti změnit. Nová generace tohoto endura má údajně převzít dvouválec od svých mladších příbuzných.

Nejtradičnější a zároveň nejdéle vyráběně modely značky Royal Enfield představují modely Bullet, Thunderbird a Classic, které jsou na indickém a dalších vybraných trzích nabízeny se vzduchem chlazenými jednoválci o objemu 346 a 499 kubických centimetrů. Na evropském trhu jsou k dispozici pouze půllitry Bullet a Classic se svými odvozenými verzemi.

Podle informací, které zveřejnila řada indických médií s odkazem na zdroj přímo u výrobce, se má v letošním roce uzavřít jedna z kapitol v historii značky Royal Enfield, když má být do konce března ukončen prodej modelů Bullet a Thunderbird s půllitrovými motory na indickém trhu. Severoamerický a evropský trh prozatím není zmiňován, ale je pravděpodobné, že i zde dojde k jistým změnám v nabídce motocyklů značky Royal Enfield.

Podle neoficiálních zdrojů stojí za koncem modelů Bullet a Thunderbird s půllitrovými motory v Indii skutečnost, že jsou vzhledově prakticky identické se sesterskými třistapadesátkami, ale cenově se příliš přibližují novým dvouválcovým šestsetpadesátkám značky Royal Enfield, jimž ovšem nejsou schopny konkurovat svými výkony a jízdními vlastnostmi.

Spolu s tím má za jejich koncem stát i to, že se výrobci nevyplatí modernizace půllitrového motoru, aby splňoval novou indickou emisní normu, zatímco u třistapadesátky byl tento krok již proveden. V případě evropského trhu pak může za koncem vzduchem chlazeným jednoválců značky Royal Enfield s největší pravděpodobností stát emisní norma Euro 5, kterou musí od 1. ledna 2020 plnit všechny nově uváděné modely a od roku 2021 pak všechny vyráběné motocykly.

Bullet 500 a Thunderbird 500 mají představovat začátek proměny palety modelů značky Royal Enfield a spolu s nimi se mají minulostí stát i odvozené modely Bullet Trials Works Replica 500, Thunderbird X 500 a sesterský model Classic 500 ve všech svých provedeních.

Pro indický trh zůstane většina těchto modelů zachována s menším jednoválcem o objemu 346 kubických centimetrů, jaká bude situace na evropském trhu, ukáže blízká budoucnost. Není vyloučeno, že zde se Royal Enfield zaměří na rozvíjení rodiny modelů s dvouválcem, jímž disponují Interceptor 650 a Continental GT 650.

Zdroj: RideApart

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme