Rychlostní rekord SSC Tuatara padl na běžně dostupných pneumatikách
Kdo chce zdolávat rychlostní rekordy, ten potřebuje kromě pořádného výkonu a funkční aerodynamiky i hodně odolné pneumatiky.
Pneumatiky jsou mezi motoristy mnohdy opomíjenou záležitostí, zejména co se týče pravidelné kontroly a dohušťování. Pokud ale stavíte automobil, který má ambice bořit světové rekordy, jsou pro vás pneumatiky naprosto klíčovou záležitostí. Ostatně s asfaltem vás nespojuje nic jiného.
Během vysokých rychlostí přitom na pneumatiky působí až neuvěřitelné síly. To je krásně patrné například na krytce (čepičce) ventilku pneumatiky, která běžně váží okolo 2,5 gramu. Při jízdě rychlostí cca 420 km/h se však její hmotnost zvýší až na 7,26 kilogramu.
Pokud byste ale čekali, že nový rychlostní rekordman mezi produkčními vozy jezdí na speciálně vyráběných zakázkových pláštích v ceně Škody Superb, máme pro vás překvapení. Hypersport SSC Tuatara totiž překonal rychlostní rekord na standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2.
V rozhovoru pro CarThrottle to prozradil sám Jerod Shelby, zakladatel značky SSC. Podle jeho vyjádření nejprve automobilky testovala pneumatiky na zátěž, která by na ně mohla působit při očekávané maximální rychlosti, než se je rozhodla při pokusu o zlomení rekordu použít.
Na dvě jízdy po nevadské státní silnici Route 160 přitom automobilka použila pouze jednu sedu pneumatik. Jedinou změnou oproti zvykům běžných motoristů byla výměna klasického vzduchu za dusík (což si ovšem dneska může dovolit každý motorista) a nafouknutí na vyšší tlak.
Testovací pilot Oliver Webb se pak za volantem Tuatary rozjel nejprve na maximální rychlost 484,54 km/h a následně až na rychlost 532,93 km/h v opačném směru. Podle jeho slov přitom auto stále dobře táhlo, což naznačuje, že by Tuatara teoreticky mohla dosáhnout ještě vyšších rychlostí.
Pod kapotou přitom ukrývá 5,9 litrovou V8 s dvojicí turbodmychadel, která je schopna při jízdě na palivo E85 generovat až 1.304 kW (cca 1.750 koní). Při jízdě na klasický benzín spadne výkon na hodnotu „pouze“ 1006 kW (cca 1.350 koní). Pohotovostní hmotnost je přitom pouze 1.247 kg, zatímco koeficient aerodynamického odporu má hodnotu 0,279.