Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rychlostní rekord SSC Tuatara padl na běžně dostupných pneumatikách

Ondřej Mára
Diskuze (28)

Kdo chce zdolávat rychlostní rekordy, ten potřebuje kromě pořádného výkonu a funkční aerodynamiky i hodně odolné pneumatiky.

Pneumatiky jsou mezi motoristy mnohdy opomíjenou záležitostí, zejména co se týče pravidelné kontroly a dohušťování. Pokud ale stavíte automobil, který má ambice bořit světové rekordy, jsou pro vás pneumatiky naprosto klíčovou záležitostí. Ostatně s asfaltem vás nespojuje nic jiného.

Během vysokých rychlostí přitom na pneumatiky působí až neuvěřitelné síly. To je krásně patrné například na krytce (čepičce) ventilku pneumatiky, která běžně váží okolo 2,5 gramu. Při jízdě rychlostí cca 420 km/h se však její hmotnost zvýší až na 7,26 kilogramu.

Pokud byste ale čekali, že nový rychlostní rekordman mezi produkčními vozy jezdí na speciálně vyráběných zakázkových pláštích v ceně Škody Superb, máme pro vás překvapení. Hypersport SSC Tuatara totiž překonal rychlostní rekord na standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2.

V rozhovoru pro CarThrottle to prozradil sám Jerod Shelby, zakladatel značky SSC. Podle jeho vyjádření nejprve automobilky testovala pneumatiky na zátěž, která by na ně mohla působit při očekávané maximální rychlosti, než se je rozhodla při pokusu o zlomení rekordu použít.

Video se připravuje ...

Na dvě jízdy po nevadské státní silnici Route 160 přitom automobilka použila pouze jednu sedu pneumatik. Jedinou změnou oproti zvykům běžných motoristů byla výměna klasického vzduchu za dusík (což si ovšem dneska může dovolit každý motorista) a nafouknutí na vyšší tlak.

Testovací pilot Oliver Webb se pak za volantem Tuatary rozjel nejprve na maximální rychlost 484,54 km/h a následně až na rychlost 532,93 km/h v opačném směru. Podle jeho slov přitom auto stále dobře táhlo, což naznačuje, že by Tuatara teoreticky mohla dosáhnout ještě vyšších rychlostí.

Pod kapotou přitom ukrývá 5,9 litrovou V8 s dvojicí turbodmychadel, která je schopna při jízdě na palivo E85 generovat až 1.304 kW (cca 1.750 koní). Při jízdě na klasický benzín spadne výkon na hodnotu „pouze“ 1006 kW (cca 1.350 koní). Pohotovostní hmotnost je přitom pouze 1.247 kg, zatímco koeficient aerodynamického odporu má hodnotu 0,279.

Ondřej Mára
Diskuze (28)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
25. 10. 2020 10:30
Re: Zajimave
Tolik negativní energie = ve 2:50 v noci? A to bylo v těch prvních 2:50 nebo těch za hodinu? :-)

Viz já včera 10:16 = to nebyla ZŠ

TOHLE je ZŠ https://www.auto.cz/diskuse/77444/1#… sCHání

Tvá drsná pozdněnoční reakce na moje "nekecáš zas?" je správná kritika = moje chyba. A fajn že fostek furt jen nekecá = a tady měl pravdu. Moje blbost o https://www.autoforum.cz/…koncil-tragicky/ se moc nezajímám ani o to na čem tehdy i dnes ty auta jedou. Narozdíl od reálných aut = tehdy i dnes

Jestli si PAMATUJEŠ středoškolskou fyziku = ty víš jak to je s ventilkem? ;-)

K tomu VŠECH = nehádám se o fyzice a i ty pneu sem dal s otazníkem = ale hádám se o tom čemu rozumím https://www.auto.cz/diskuse/77572/1#…
Předpokládám že i ty bys tam opakoval ruské hoaxy a měl to za "vyplody"
Avatar - rosi007
25. 10. 2020 08:04
Re: čepička ventilku
Jo, to je pravda. Díky za vysvětlení.
25. 10. 2020 02:50
Re: Zajimave
Mozna, ze misto smoleni kravin zalozenych na svych domnenkach a ukazovani svetu jaky jsi blb, by jsi mohl pouzit internet k vyhledavani informaci.

1939, Railton Special, 595.04 kmh
https://en.wikipedia.org/…and_speed_record
https://en.wikipedia.org/…/Railton_Special

A nez napises dalsi debilitu, tak vez, ze tahle reakce neni vysledkem pouze tohoto jednoho tveho vyplodu, nybrz vsech. Bohuzel, jak jsi vyse ukazal, tak jsi nepochopil ani fyziku druheho stupne zakladni skoly, tak necekam ze pochopis tohle. Dalsi odpoved tedy uz ode me necekej.
Avatar - Emel
24. 10. 2020 21:26
Re: čepička ventilku
Bod na obvodu dělá dva pohyby - obíhá střed kola rychlostí 500 a zároveň se posouvá dopředu rychlostí 500 spolu s celým autem (ten střed se posouvá). Ve spodní uvrati se ty rychlosti vyruší, v horní sečtou - vůči okolí.