Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
SSC Tuatara
SSC Tuatara
SSC Tuatara
SSC Tuatara
22 Fotogalerie

SSC představuje první produkční hypersport Tuatara s výkonem 1750 koní

Společnost SSC North America se pochlubila prvním produkčním kusem nového modelu Tuatara, který by se měl řadit k nejrychlejším produkčním automobilům na světě.

Vývoj modelu Tutara odstartoval již v roce 2009, když Jerod Shelby, zakladatel a ředitel společnosti SSC North America, zvažoval budoucnost automobilky po úspěchu modelu SSC Ultimate Aero, který držel mezi lety 2007 až 2010 světový rekord pro nejrychlejší produkční automobil na světě.

Z projektu původně označovaného jako „Exceed“ se během více než desetiletého vývoje vyklubal působivý hypersport s označením Tuatara, který patří mezi nejvýkonnější automobily světa. Pod kapotou přitom ukrývá čistě spalovací vidlicový osmiválec s dvojicí turbodmychadel, což ho v současnosti staví do pozice zřejmě nejvýkonnějšího automobilu se spalovacím motorem na světě.

Unikátní motorizace SSC Twin Turbo V8 o objemu 5,9 litru, ke které automobilka zatím nezveřejnila kompletní technické parametry, nabídne při spalování (V USA klasického) 91 oktanového benzínu výkon cca 1350 koní. Po natankování paliva E85 by však výkon měl vzrůst až na 1750 koní.

Tuatara tak překonává i speciální Chiron Super Sport 300+ (1600 koní) a výkonnější už by měl být snad jen Hennessey F5, jehož V8 by mohla nabídnout až 1817 koní. Na první produkční model F5 však stále čekáme. O přenos výkonu modelu Tuatara se pak stará sedmistupňová sekvenční převodovka CIMA s pádly pod volantem, která dokáže měnit rychlosti v čase pod 100 milisekund.

Video placeholder
SSC Tuatara 2020 • Zdroj: SSC North America

Kromě výkonného motoru však Tuatara dostala i extrémně aerodynamickou karoserii, která se chlubí koeficientem aerodynamického odporu s hodnotou 0.279. Vůz by navíc měl být schopen udržet si stejné aerodynamické vyvážení při rychlostech od 100 MPH (161 km/h) až po 300 MPH (483 km/h), díky čemuž má být neustále skvěle ovladatelný a hlavně předvídatelný.

Automobilka přitom již od začátku slibovala, že modelu Tuatara navrhuje k překonání rychlosti 300 mil v hodině, tedy cca 483 km/h. Nabízí se však otázka, zda se SSC nepokusí tuto hranici překonat a opět stanovit rychlostní rekord pro nejrychlejší produkční vůz na světě, který si v současnosti (přes mnohé kontroverze) nárokuje právě Bugatti Chiron Super Sport 300+.

Celkové vzezření automobilu na první pohled připomíná spíše vozy značky Ferrari, což podtrhuje především elegantně tvarovaná příď. Zajímavým prvkem jsou však oblouky před otvory přivádějícími vzduch k motoru a menší křidélka po zadních stranách karoserie. Uprostřed je pak umístěn výsuvný spoiler s funkcí aerodynamické brzdy.

Prakticky celá karoserie, rám i části interiéru jsou vyrobeny z karbonu, jak už je u podobných strojů zvykem. Konkrétní hmotnost produkčního kusu automobilka bohužel nezveřejnila, poslední odhady však hovořily o cca 1.247 kilogramech, což je velice působivá hodnota.

Vůz sedí na vzduchovém podvozku, který je schopen měnit svou světlou výšku na pokyn řidiče i zcela automaticky v závislosti na stylu jízdy. V nejostřejším režimu Track je přední část automobilu cca 7 centimetrů nad zemí, zatímco zadní část 8,3 cm. Pro jízdu před zpomalovací prahy je navíc vůz vybaven funkcí Front lift, která dokáže zvednout příď ze standardních 10.2 cm o dalších 40 mm.

Interiér vozu kombinuje celkem výstřední design s prémiovými materiály a technologiemi. Nechybí čalounění kůží a Alcantarou, karbonové či hliníkové doplňky, velké displeje v přístrojovém štítu i středové konzole, atd. Automobilka však myslela i na praktičnost a navrhla interiér tak, aby se do něj „pohodlně“ vešel i 195.5 cm vysoký řidič s nasazenou helmou.

SSC North America plánuje vyrobit celkem 100 kusů modelu Tuatara, jejichž stavba probíhá v centrále SSC Richland ve státě Washington. Prodejní cenu společnost nezveřejnila a zřejmě ani nezveřejní. K vozu totiž slibuje řadu prvků personalizace, díky čemuž by měla být každá Tuatara svým způsobem jedinečná.