Rychlou výměnu baterií se naučil elektrický Fiat, vyzkoušet si je může každý
Zásadním problémem elektromobility je stále pro mnohé dlouhá doba nabíjení. Jedním z řešení je rychlá výměna baterií ve speciálních stanicích, což ale zatím funguje ve větším měřítku pouze v Číně. Překvapivě v Evropě se o něco podobného snaží Stellantis.
Ve spojení s rychlou výměnou baterií u elektromobilů se nejčastěji zmiňuje automobilka Nio a její značky Onvo a Firefly. Právě čínský startup byl prvním, kdo dokázal dlouho známý princip přinést do sériové produkce a masově jej rozšířit. Následovaly jej další čínské značky a také největší světový výrobce baterií CATL.
V Evropě se zatím můžeme setkat s asi 60 výměnnými stanicemi Nia a pár menšími projekty. Proto je zajímavá novinka ze Španělska, kde naučili rychlou výměnu baterie elektrický Fiat 500. Jde navíc o oficiální projekt Stellantisu, ačkoliv k němu využil technologii amerického startupu Ample.
Free2Move je platforma Stellantisu určená k provozu sdílených vozů. Projekt Fiatů s výměnnou baterií byl oznámen už v roce 2023 a loni v létě se prvních 40 prototypů vydalo do ulic Madridu za účelem testování. To zjevně bylo úspěšné, protože letos v červnu auta obdržela potřebnou homologaci a ve velmi blízké době se flotila rozroste na 100 kusů upravených Fiatů.
Základní princip je stejný jako u Nia, tedy vybitý Fiat vjede do stanice, kde robotický systém sám vytáhne baterii z podvozku a vloží dovnitř jinou, nabitou. Rozdílem je, že zatímco Nia mají standardizované velikosti baterií, řešení od startupu Ample má standardizované bateriové moduly. Jeden má velikost zhruba jako cestovní kufr a je na uživateli, kolik jich bude potřebovat.
Kdo nepotřebuje jet daleko, může si říct o jeden modul, kdo má v plánu delší cestu, může si zaplatit třeba za čtyři. Řešení Ample má navíc být jednoduše přizpůsobitelné i pro existující elektromobily, a není potřeba velkých zásahů do podvozku. První stanice spustil Ample už v roce 2021 v Kalifornii, kde je mohly využívat vozy upravené pro tuto službu. Ve Španělsku se teď ve Fiatech může projet každý, kdo využije službu Free2Move.
Podle Stellantisu má řešení mnoho výhod, krom zjevné úspory času je také způsobem, jak zamezit degradaci baterií ve voze. Vzhledem k tomu, že stanice umí detekovat vadné moduly, tak je automaticky vyřadí z nabídky. Jestli se tento systém eventuálně dostane také do běžných produkčních elektromobilů, ale Stellantis nezveřejnil.

Zdroj: Free2Move, zdroj foto: Free2Move, zdeoj videa: Ample