Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab zachráněn čínskou automobilkou Hawtai

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
Čínská Hawtai Motor Group investuje 150 milionů eur (3,6 miliardy Kč) do záchrany ztrátového švédského výrobce automobilů Saab.

Saab byl kvůli nedostatku hotovosti nucen před několika dny přerušit produkci. Zprávu o investici 150 milionů dolarů dnes oznámila nizozemská firma Spyker, která je majitelem Saabu. Čína tak po výrobci osobních vozů Volvo Cars zachraňuje další švédskou automobilku.

Investice umožní Saabu zaplatit dluhy a obnovit produkci. Hawtai obdrží za 120 milionů eur zhruba 30procentní podíl ve Spykeru a dalších 30 milionů eur poskytne ve formě úvěru. Dohoda o investici zahrnuje rovněž vytvoření společného podniku a počítá se zahájením výroby automobilů Saab v Číně v roce 2013.

Spyker již v pondělí uvedl, že pro Saab zajistil krátkodobé finanční prostředky v hodnotě 59,1 milionu eur (1,4 miliardy Kč). Dodal, že Saab hodlá do týdne obnovit výrobu, kterou začátkem minulého měsíce přerušil kvůli nedostatku peněz na platby dodavatelům.

Dohodu o investici firmy Hawtai ještě musí schválit čínské a švédské úřady i Evropská investiční banka.

Dohoda je již druhým případem, kdy čínský podnik pomáhá zachraňovat švédskou automobilku. Loni se čínská společnost Geely dohodla na koupi švédského výrobce osobních vozů Volvo Cars od amerického koncernu Ford Motor, připomněla agentura Reuters.

Dohoda o čínské investici zajistí Saabu dlouhodobější finanční prostředky. "Saab je nyní dobře financován. Zajistil si své finanční potřeby pro krátké i středně dlouhé období," řekl generální ředitel Spykeru Victor Muller. Dodal, že dohoda umožní Saabu vstoupit na čínský automobilový trh a vytvořit partnerství se silným čínským výrobcem.

Společnost Hawtai vyrábí osobní a sportovně-užitkové automobily. Firma, která byla založena v roce 2010, upozornila, že díky dohodě se Saabem získá technologie a mezinárodní prodejní síť, jejichž tvorba by jí zabrala desítky let.

Hawtai na nedávném autosalonu v Šanghaji vystavoval několik nových vozů vlastní konstrukce (viz fotogalerie). Nejvíce pozornosti přilákalo SUV Hawtai B35, které velmi připomíná úspěšný vůz Porsche Cayenne. Technika čínského vozu pochází z korejského Hyundaie Santa Fe předchozí generace.

Spyker se začátkem loňského roku po vleklých jednáních dohodl s americkou automobilkou General Motors, že koupí její ztrátovou divizi Saab za 400 milionů dolarů (zhruba 6,5 miliardy Kč) v hotovosti a akciích. Dohoda o prodeji zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Spykeru se ještě nikdy nepodařilo vykázat zisk a se ztrátou počítá i v letošním roce.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
4. 5. 2011 13:10
Re: Číňani
má to své výhody i nevýhody. Podaří se díky love z číny překonat současnou krizi a znovu rozjet výrobu. Snad i dotáhnout vývoj 9-3. Zároveň by mu to mohlo pomoci s průnikem na čínský trh, kde to vypadá, že se prodá všechno (a když ne, tak na to plácnou o 2 kila víc chromu, natáhnou to o půl metru a prodají to určitě)

na druhou stranu to asi zhorší pozici při nákupu/sdílení technologií mezi Saabem a jeho potenciálními partnery (třeba BMW), právě kvůli možnému riziku spojenému s Číňany.

Při plánovaném objemu výroby kolem +/-100tis. ročně Saab nemá šanci utáhnout komplet vývoj pro více modelových řad. Takže vždy bude muset kooperovat (podvozky, motory, převodovky). Otázka je, jak dlouho může samostatná automobilka v této kategorii, na pomezí mainstreamu a prémie, přežít.
Avatar - Krispos
4. 5. 2011 12:28
Re: mountfield
Nestane se vůbec nic... díky Volvu dostalo Geely přístup k velmi kvalitním technologiím a výzkumu a o to šlo především... peněz maj Číňani dost...
Avatar - Krispos
4. 5. 2011 12:26
Re: Číňani
Tak je lepší, když Saab bude pod čínskou automobilkou, která má prachy, než pod zadluženým holandským Spykerem, který doufal že se na renesanci Saabu vytáhne z vlastních problémů...
4. 5. 2011 12:11
Re: Číňani
Volvo koupili Číňani komplet - všichni "kupovači" si ho škrtli ze svého seznamu, a hele, přesto prodeje rostou.

Jaguar koupili komplet Indouši - všichni "kupovači" si ho škrtli ze svého seznamu, a hele, přesto prodeje rostou.

Saab koupí Číňani z 30% - myslím, že tenhle faktor ovlyvní prodeje Saabu minimálně. Pro jeho přežití je kruciální úspěch 9-5, návrat na US trh s 9-4X a jestli se nějak dokope k nové 9-3.
4. 5. 2011 10:54
Re: Číňani
ale no tak :-)