Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saabpokalypsa pokračuje výprodejem exponátů z firemního muzea

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
Saab zemřel, fanoušci truchlí a likvidátoři musí uspokojit alespoň část dlužníků.

Vydělat se dá jednoduše například na vzácných exponátech z firemního muzea. Formou, která může přinést nejvíce peněz, je pochopitelně aukce. Firma Delphi, která má likvidaci Saabu na starosti, nabídne celkem 123 aut. Nachází se mezi nimi skutečné rarity včetně prvního černého Ursaabu 92001 (1946). Vznikl jen v jediném exempláři, další prototypy už vypadaly jinak.

Máte zájem o dvoumotorový Saab 93 Monster (1959) nebo prakticky neznámé kombikupé 98 (1974)? Příliš publicity neměly ani prototypy 99 Kombo (1971) a 900 Safari (1980). Švédská automobilka stála rovněž za stavbou monopostů formule Junior (1960), k mání jsou dva kusy. Soutěžní úspěchy například modelů 96 a 99 Turbo jsou všeobecně známé, takže slavné vozy z rychlostních zkoušek chybět nemohou. Jedná se navíc o autentická auta, žádné repliky.

Trollhättanští si v továrním muzeu nechali také vůbec první vyrobenou 9-5 druhé generace. Pravověrní saabisté teď zřejmě ohrnou nos, ale znáte 9-6X? Jedná se prakticky o badge-engineering Subaru Tribeca. Dvojče s logem Saabu ale existovalo i ve třídveřové variantě! Do výroby pro americký trh se dostala pouze přeznačená Impreza alias 9-2X, velké SUV nikoliv.

Ze Saabu 9-3 vycházel podobně neúspěšný Cadillac BLS, který jste si mohli koupit naopak v Evropě. Je pravdou, že tyto kroky koncernu GM a spolupráce se Subaru byly definitivně posledními hřebíčky do rakve proslulého výrobce.

V seznamu jsou také koncepty z nedávné doby včetně zajímavého Aero X (2006), ale i starší 900 EV-1 (1984) nebo Catherina (1964). Poslední PhoeniX z pera Jasona Castrioty překvapivě chybí. Uzávěrka nabídek je 20. ledna.

Ano, je to smutné, ucelená sbírka, která se nachází přímo v sídle Saabu v Trollhättanu, přijde vniveč, ale na druhou stranu vítězové jednotlivých aukcí získají opravdu vzácné kousky, které by se za žádných jiných okolností nedaly sehnat. Tedy, pokud se nestanou předmětem spekulací nebo na ně nedostane chuť organizovaný zločin. Že se automobily s historickou hodnotou kradou, není žádnou novinkou.

Vydražený exemplář si zájemce může odvézt stylově, pokud navíc získá model 9000 z roku 1989 přestavěný pro převoz jiných aut.

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
19. 1. 2012 20:57
Re: Mila redakce,
Ja som mal objednanú 9-5 v Sportcombi... Bohužiaľ medzitým sa SAAB položil a ja som skončil v A6... Určite to nie je zlé auto, skôr naopak, ale včera som na Schwechate stál vedľa novej 9-5 s maďarským číslom... Ten SAAB jednoducho vyzeral úplne inak... lepšie...
Tej značky je večná škoda...
19. 1. 2012 19:14
Re: Mila redakce,
Jojo, to pak clovek uvazuje, jak je mozne, ze se z automobilky, ktera na konci osmdesatych let skomirala s jedinym vozem ve trech mutacich (kabrio, kupe targa) stala dnes firma, ktera cistym ziskem umi prevalcovat i GM.
A na druhe strane tenhle SAAB - kvalitni, bytelna, komfortni a celkove povedena auta, ale nedokazali ten potencial rozvijet a prodavat.
A to se nezminuji treba o jejich konceptu - plne funkcnim! - motoru s promennym kompresnim pomerem...
19. 1. 2012 18:56
Re: Mila redakce,
:-) Trefa. Můžeme jít dokonce ještě více do hloubky, nejde o uspokojení části věřitelů, nýbrž o poměrně uspokojení věřitelů všech. Pokud by probíhal výprodej v režimu dobrovolné kremace, tedy zrušení s likvidací, došlo by k uspokojení všech, a to do sta procent, pokud je výprodej aktivitou insolvenční, pak se jí sleduje poměrné uspokojení všech věřitelů, kteří uplatnili své pohledávky.

Je to všechno k pláči. Na druhou stranu, už se to tu psalo, Saab nebyl ziskový snad od roku 1988, takže ta agonie vlastně není nic překvapivého. A na to, že za posledních dvacet let vyráběl dva modely je jeho image až neuvěřitelná. Též mi tluče srdce a jsem posmutnělý :-(
19. 1. 2012 18:17
Mila redakce,
...nejsem sice kovany ekonom, ale rekl bych, ze likvidatori musi uspokojit spise cast veritelu, nez dluzniku.

Smutne se tou galerii listuje, smutne...
19. 1. 2012 13:51
Re: Made in Sweden
protože by se nedoplatil....