Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šance na Aston Martin Valkyrie Hypercar žije. Soukromý projekt se snaží dostat vůz na trať

Dominik Kovář
Diskuze (0)

Dřívější plány na účast v nejvyšší kategorii vytrvalostních závodů potají znovu ožívají.

Píše se rok 2019 a Aston Martin se svým hypersportem Valkyrie plánuje velké věci. V šampionátu FIA WEC (vytrvalostní závody) se odhalují pravidla, kde nejvyšší třídu LMP1 nahrazuje třída Hypercar. To znamená roky očekávaný přísun továrních automobilek a celkové zatraktivnění uvadajícího šampionátu. 

Jsme v roce 2023 a jubilejního stého ročníku 24h of Le Mans, který je součástí šampionátu FIA WEC, se v nejvyšší závodní třídě Hypercar zúčastnily automobilky Toyota, Porsche, Ferrari, Cadillac a Glickenhaus. Po 58 letech se raduje z celkového vítězství značka Ferrari a Le Mans zažívá po letech obrovskou vzpruhu. 

Rok 2024 se do kolotoče vytrvalostních závodů zapojí další významné automobilky – Lamborghini, BMW a Alpine. Mezi těmito značkami měl být také Aston Martin, jenže plány se během posledních let poněkud změnily. 

Během nastoupení nové kategorie Hypercar došlo ze strany FIA k několika změnám technických pravidel, kvůli kterým byl projekt pozastaven. Finanční problémy britské automobilky a následné zaměření na vstup do formule 1 projektu také zrovna nepomohly. 

Přestože se supersport Valkyrie (prozatím) nedostal na závodní trať, Aston Martin i přes útrapy jeho silniční verzi úspěšně dokončil. Nyní vyšla na povrch spekulace, která hovoří o soukromém financovaném programu na přepracování motoru podle pravidel FIA WEC a tedy pozdější zapojení Valkyrie do vytrvalostních závodů.

Připomeňme si, že Aston Martin Valkyrie má 6,5litrový dvanáctiválec Cosworth v kombinaci s hybridním systémem KERS, který zaručuje výkon přesahující 1000 koní. Pravidla kategorie Hypercar říkají, že vozy můžou mít maximální kombinovaný výkon 500 kW (670 k) a minimální hmotnost 1030 kilogramů.

Video se připravuje ...

V současné době není jasné, kdo za pokusem dostat vůz na závodní trať stojí. Pokud by se programu povedlo uzpůsobit motor pro závodění v šampionátu vytrvalostních závodů, není vyloučeno, že se do projektu vrátí Aston naplno jako tovární tým. 

Ostatně, předseda představenstva značky Aston Martin Lawrence Stroll, který stojí za vstupem značky do formule 1, se nechal ještě v minulém roce slyšet, že projekt Aston Martin a Le Mans je tématem, který se řeší. “Jsem závodník celý svůj život. Závodění mám v krvi a proto jsem tady. Myslím, že bychom tam měli závodit - stejně, jako závodíme v kategorii GT3 a GT4,” řekl Stroll. 

Dojde na slova Lawrence Strolla a uvidíme tovární vozy Aston Martin Valkyrie v Le Mans? Příští rok to určitě nebude, ale pozitivní ohlasy na letošní jubilejní ročník slavného závodu možná britskou automobilku popostrčí se přeci jen do šampionátu vytrvalostních závodů zapojit. 

Dominik Kovář
Diskuze (0)

Doporučujeme