Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania Black Claw: Speciál pro Sibiř od Svempas

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Švédská firma Svempas, která se specializuje na úpravy užitkových vozidel a zaměřuje se především na vozy značky Scania, představila sklápěč Black Claw připravený pro extrémní podmníky.

Kořeny společnosti Svempas sahají až do poloviny šedesátých let, kdy si dnes 77letý Sven-Erik Bergendahl zvaný Svempa upravil svůj Plymouth z roku 1957 ve speciál pro odtahovou službu.

Na počátku sedmdesátých let si postavil svůj první automobil pro odtahovou službu na základech vozidla značky Scania. Ta se pak stala jeho nejoblíbenější a Svempa se vypracoval na dvorního úpravce nákladních automobilů této značky, který spolupracoval i na některých jejich speciálních edicích jakou byla před pěti lety i Scania V8 Black Amber nebo Blue Stream v roce 2014

Kapitolu samu pro sebe pak představuje show trucky, z nichž ty nejatraktivnější představují jedinečný roadster Red Pearl R 999 na základech tahače Scania řady T nebo Chimera, která měla v době své premiéry výkon 1074 kW (1460 k) a přes vlastní hmotnost 4780 kg zvládla akceleraci z 0 na 100 km/h pod 5,0 s.

Nejnovější dílo společnosti Svempas je zároveň jejím první terénním vozidlem. Scania Black Claw vychází ze sériového modelu řady P s podvozek konfigurace 6x6 a třináctilitrovým řadovým vznětovým šestiválcem o výkonu 294 kW (400 k).

S ohledem na použití tohoto vozidla na Sibiři, kde se během krátkého léta promění permafrost v mazlavou směs bláta a písku, došlo k montáží kol obutých do off-road pneumatik extra velkého rozměru 16.00R20. V souvislosti jejich nasazením došlo i na úpravy podvozku a zvýšení světlé výšky celého vozu.

Korba tohoto sklápěče je připravena pojmout 14 metrů krychlových nákladu a v případě potřeby se může její objem ještě o dva metry krychlové zvětšit. Samozřejmostí je s ohledem na oblast, v níž se bude Scania Black Claw pohybovat vyhřívání korby výfukovými plyny, aby se zabránilo promrzání nákladu. Stroj o hmotnosti 16,7 tuny má nosnost 18,3 tuny.

Jan Richter, designér Svempas, si vedle jeho exteriéru pohrál i s interiérem, v němž si má posádka užívat speciálního provedení čalounění sedadel a obložení stěn i palubní desky.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)