Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania G20 a V5: Kabiny a motory

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Scania upravila velikost středních kabin G i jejich vybavení dle větších budek a přidala upravený devítilitrový pětiválec.

Dopravci mohou u nových obytných kabin G20 volit mezi nízkou, normální a vysokou světlou výškou kabiny. Získají tak s pohodlným nastupováním také dle potřeby příslušný životní prostor pro řidiče. Tyto tři řady kabin dohromady naplňují závazek společnosti Scania nabídnout mimořádně širokou kabinovou řadu.

Změna výšky

Nová budka G20 nabízí ve třech verzích různé světlé výšky interiéru. Jde o nízkou, normální a vysokou. Světlé výšky byly po srovnání s rozměry řady G v aktuálních řadách PGR ve dvou ze tří případů upraveny. Nízká světlá výška byla ponechána na stejné úrovni, protože přesně vyhovuje pro transport například osobních automobilů či vozidla se složitější profilací nástavby. Vnitřní rozměry verze s normální světlou výškou byly i tak zvýšeny o deset centimetrů, zatímco u nejvyšší verze Highline je prostor pro hlavu nocležníka nyní o šestnáct centimetrů štědřejší.

Konfigurace kabin G20 poskytuje také dostatek prostoru pro pohodlné lůžko, pod které lze v několika kombinacích umístit i úložný prostor a ledničku.

Vnitřní úpravy

Řidiči budou mít k dispozici napájecí systém a nabíjecí rozhraní o dostatečné kapacitě. Kabina G se může pochlubit až šesti různými výstupy včetně dvou konektorů pro napětí 12/24 voltů a čtyř konektorů USB pro přehrávání hudby či připojení jiných externích zdrojů nebo nabíjení mobilu.

Scania vyvinula také speciální držák na tablety, který lze upevnit na palubní desku. Držák je otočný a za všech okolností extrémně stabilní. Získat lze i stolní desku, kterou je možné umístit nad palubní desku a v případě potřeby snadno odmontovat.

Do dveřních odkládacích prostor se nově u řady G vejde i 1,5litrová PET láhev, čímž menší řada G přebírá již běžný prvek budek R a S. Dalším příkladem flexibility a potenciálu pro přizpůsobení osobním preferencím je možnost rozšíření palubní desky o doplňkový panel na pravé straně pro řidiče, kteří potřebují prostor pro velké množství tlačítek např. pro ovládání nástavby.

„První míří na trh noční kabina G20 a denní obytné kabiny ji budou následovat později,“ říká Björn Fahlström, viceprezident produktového managementu společnosti Scania Trucks. „Kabiny řady G budou významným přínosem pro ty dopravce, kterým vyhovuje níže položený vstup do ubytovacího prostoru. Kabina řady G se podobá všestrannému nástroji, který dokáže plnit mnoho různých úloh. Kabiny G20 jsou vhodné pro celou

řadu různých účelů a jejich exteriér má aerodynamické vlastnosti, které jsou podmínkou efektivního provozu při dálkové přepravě. Bez ohledu na konkrétní specifikaci, kterou si zákazníci pro svou kabinu řady G zvolí, získají ve srovnání s předchozí generací výrazně lepší kvalitu.“

Různost

Stejně jako u větších nočních obytných kabin se i v případě kabin G20 nabízí možnost výběru z několika různých konfigurací a ze široké škály možností a příslušenství v takových směrech, jako je pohodlí, úložný prostor a bezpečnost. Výběr možností úložného prostoru je nyní výrazně lepší – především díky světlé výšce, jejíž nové rozměry umožňují vznik úložných prostor v přední i zadní části kabiny dokonce i při běžné výšce střechy.

Bezpečný spánek

Vnitřní prostor nových kabin G obdržel bohatou škálu malých i velkých prvků, jejichž společným smyslem je usnadnění života těch, kdo budou v kabině pracovat a žít. Příkladem může být střešní okno s funkcí nouzového východu, které je nyní větší a může být ovládáno ručně či elektricky. Dalším promyšleným detailem je úhledný odpadkový koš s víkem, zatímco jiný takový detail lze spatřovat ve zvláštním úložném prostoru v zadní stěně. Klimatizace s manuálním ovládáním je k dispozici na přání.

Novinku tvoří také noční zámek pro tahače. Jde o robustní, mechanicky ovládaný čep, který brání otevření kabiny v době odpočinku řidiče. Platí to zejména na spoře osvětlených dálničních odpočívadlech a dalších odpočinkových místech, které si zloději vyhlédli. Masivní ochrana poskytující řidiči klidný noční odpočinek je velmi důležitá pro jeho pozornost při dalším řízení.

Přímo řazená převodovka

Švédská automobilka v rámci zaváděcí akce nabízí ke kabině G20 také manuální převodovku. Řadicí páka byla zkrácena, čímž řidič obdržel více místa vedle pravého kolene. Přímo řazenou převodovku stále oceňují zejména řidiči jezdící ve velmi náročných podmínkách například lesů či dolů. Jde o velmi kvalitní řidiče, kterým automatizované ústrojí může připadat omezující. Pravdou však je, že i ústrojí Opticruise již má funkci pro vyhoupání při zapadnutí vozidla a další funkce potřebné do terénu jako například režim Power.

Do náročného prostředí také směřuje další novinka v podobě rozšíření nabídky kabiny G o speciální podvozek 6x4 a nabídku masivního nárazníku P40, který byl dosud vyhrazen pouze pro největší kabiny R a S. Konstrukce nárazníku snese nejen velký tah například při vyprošťování pomocí lana, zároveň díky přednímu přesahu o 40 mm chrání vozidlo při čelním nárazu do překážky.

Šest z dvanácti

Nově Scania nabízí dvanáct motorických verzí agregátů DC09 (pětiválec) a DC13 (šestiválec). Z toho polovina prošla nedávným vývojem, který vyústil v novou generaci devítilitrového pětiválce DC09 se třemi výkonovými úrovněmi se spotřebou dle výrobce o tři procenta nižší. Dvě ze tří výkonových verzí lze získat s pohonem na bionaftu. Přibyla nejslabší verze třináctilitrového šestiválce DC13 149 o výkonu 272 kW.

Pětiválec

Poslední vydání pětiválce obdrželo vylepšení, která se loni dostala do třináctilitrové šestiválce DC13. Pětiválec DC09 ve výkonových úrovních 206, 235 a 265 kW dostal nový software pro řízení motoru, propracované spalovací komory a samozřejmě olejovou náplň s nižší viskozitou. Nejsilnější provedení nabízí maximum točivého momentu 1700 N.m již od 1050 min-1.

Chlazení oleje nově regulované termostatem přináší jednoprocentní úsporu paliva, protože olej je možné zahřát i při menším výkonu a nízké venkovní teplotě. Chladicí ventilátor s větším průměrem je namontován přímo na klikové hřídeli, čímž spotřebuje k otáčení méně energie. Zvýšení účinnosti způsobilo zvětšení kompresního poměru z 18:1 na 19:1 a zvýšení tlaku ve válcích.

Pětiválec využívající k úpravě výfukových plynů systém SCR bez EGR pracuje s turbodmychadlem opatřeným pevnou geometrií lopatek. V případě nejslabší verze 206 kW došlo k vylepšení následného zpracování výfukových plynů, aby vynucená regenerace filtru pevných částic s nutností zastavení vozidla nastávala méně často. Střední a nejvýkonnější úroveň může v případě zadání úprav do výroby kromě nafty také spalovat až stoprocentní bionaftu. Servisní plán se však řídí tak, jako kdyby neustále běžely na bionaftu.

Technické údaje motoru Pětiválec DC09 Šestiválec DC13
Konfigurace Řadový
Zdvihový objem (l) 9,3 12,7
Pořadí zapalování 1-2-4-5-3 1-5-3-6-2-4
Počet válců 5 6
Počet ventilů na válec 4
Vrtání x zdvih 130 x 154 mm
Vačková hřídel Běžná Miller
Kompresní poměr 19:1 21:1
Vstřikování paliva Scania XPI
Systém zpracování emisí Scania SCR
Motorová brzda (kW/ min-1) 190/2400 256/2400
Objem olejové náplně (l) 31 43
Nejvyšší výkon (kW/ min-1) 206/1900 235/1900 265/1900 272/1900
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) 1400/1000 1600/1050 1700/1050 1900/1000

Speciální šestiválec

Nabídku třináctilitrového motoru obohatila nejslabší varianta o výkonu 272 kW s točivým momentem 1900 N.m již od 1000 min-1. Stejně jako pětiválec využívá agregát DC13 turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek v případě provedení bez recirkulace výfukových plynů. Šestiválec s technologií SCR bez EGR je tak k mání již ve čtyřech úrovních. Nové nejslabší provedení má specifikum v podobě vačkové hřídele dovolující u motoru Millerův režim. Motor s velkým objemem a nízkým výkonem 272 kW nechává vracet se do sání část vzduchu, aby udržel vysokou teplotu spalin nutnou pro správnou funkci systému dočišťování plynů SCR. Výrobce uvádí snížení spotřeby paliva o čtyři procenta.

Ladislav Černý
Diskuze (0)