Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon SC: První jízdní dojmy

Jiří Baborský
Diskuze (56)
Snové okresky v okolí Barcelony byly tím pravým místem pro ochutnání sportovně laděného Seatu Leon SC. Věřte nám, jde o víc než jen o třídveřovou verzi…

Není to tak dlouho, co byl výrobní program Seatu mírně řečeno nezajímavý, zastaralý a stylově roztříštěný. Zdá se ale, že nejhorší časy má španělská značka koncernu Volkswagen za sebou, modelová řada mládne, krásní a konečně je zase z čeho vybírat. Dokonce si Seat dopřává takový luxus, že nedávno představený Leon nezůstane jen u tradiční pětidveřové karoserie. Před koncem roku přijde kombi, následující řádky pak patří novému Leonu SC, tedy Sports Coupé. Třídveřovou karoserii má leon vůbec poprvé v historii.

Tentokrát marketingové oddělení nepřehání, skutečně nejde jen o ubrání jednoho páru dveří, ale svébytný model.

Pro pořádek si připomeňme základní fakta. Seat Leon používá nejnovější modulární platformu MQB koncernu Volkswagen, stejně jako Audi A3, Golf VII nebo domácí Škoda Octavia. Sdílejí se také motory a převodovky, výsledné doladění celku pak řeší každá značka po svém.

Po svém se také Seat ujmul přípravy sportovní verze. Rozvor zkrátil proti pětidveřovému modelu o 35 mm, důvod je zřejmý – lepší agilita podvozku. Snižovalo se také těžiště – střecha šla uprostřed vozu o 13 mm níž, na zádi pak o 18 mm. S tím souvisí také jiná poloha oken: jak čelní, tak zadní jsou více položená. Ruku v ruce s těmito změnami šlo přepracování linie boků a bočního zasklení.

Dokonce se podařilo asi o 25 kg srazit hmotnost, která tak začíná už na 1093 kg. Vidíte, nelhali jsme – Leon SC je víc než jen klasický třídveřák.

Vzhledem ke kratšímu rozvoru a skutečnosti, že objem kufru 380 litrů se nijak nezměnil, je logické, že se ukrajovalo v prostoru pro cestující. Na zadních sedadlech jsme měli o něco méně prostoru pro kolena než v klasickém hatchbacku, ale pořád dost na to, aby tu dospělý člověk vydržel cestovat i na delší vzdálenosti. Což samozřejmě není v tomto případě prioritou.

První pocity za volantem se příliš neliší od těch, co známe z hatchbacku. Jen dveře jsou o poznání delší a sedadla sportovnější – budou se dodávat ke všem specifikacím, a i když to samozřejmě nejsou skořepinová recara, mají lepší boční vedení a celkově velmi příjemný tvar. Možná si je umíme představit ještě níž u podlahy, ale i tak je pozice za volantem sympatická a rozhodně lepší než u řady konkurentů.

Přístrojová deska se nijak nezměnila, takže jen stručná rekapitulace: originální design, výborná ergonomie a precizní zpracování. Středový tunel tlačí do pravého kolene o něco víc než u Golfu či Octavie, hodně ale záleží na posazu každého řidiče. Důležitý je široký rozsah nastavení volantu, vynikající výhled přes tenké sloupky bez pomocných okenních rámů – výsledek moderní konstrukce karoserie s výrazným podílem vysokopevnostní oceli.

To hlavní, oč tady běží, je ale samozřejmě jízdní potěšení. Takže šup za volant, máme před sebou hned tři verze na vyzkoušení.

2.0 TDI/110 kW manuál

Naftový dvoulitr dělá z Leonu SC především příjemné úsporné kupé na delší cesty než sportovní náčiní. To neznamená, že by nezvládl svižnou jízdu, ale standardní podvozek s vlečenou nápravou dodávanou k motorům do 110 kW se v ostrých vracečkách víc naklání a i se sedmnáctipalcovými pneumatikami působilo auto hlavně komfortním dojmem. Bohužel co platí na dokonale hladkých španělských silnicích, nemusí platit v české realitě.

Rozhodně nejsou namístě obavy, naftový Leon SC jezdí velmi dobře, lehce se ovládá, jen si troufneme říct, že vzhled slibuje víc emocí. Podle nás ideální motorizace pro klidnější, ale nikoli usedlé řidiče.

Seat Leon SC - zážehové motory
Motor 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI
Převodovka 5M 5M/6M/7DSG 6M 6M 6M/7DSG
Zdvihový objem [cm3] 1197 1197 1395 1395 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 63/4300 77/4500 90/5000 103/4500 132/5100
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 160/1400 175/1400 200/1400 250/1500 250/1250
Max. rychlost [km/h] 178 191 202 211 226/224
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,9 10,2 9,3 8,2 7,5/7,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 5,2/4,9/4,8 5,2 5,2 5,9/5,7

1.8 TSI/132 kW manuál a DSG

Poprvé jsme se dostali k leonu s víceprvkovým zavěšením, které se nabízí stejně jako u octavie nad 110 kW – momentálně tedy jen k motoru 1.8 TSI. Loga FR prozrazují, že máme co do činění se sportovnější výbavou opatřenou mimo jiné tužším podvozkem a koly 225/40 R18. Protože výmoly byste hledali v okolí Barcelony marně, mohli jsme míru tlumení vyzkoušet jen na zpomalovacích pásech, kde pracovalo odpružení bezvadně. Žádný kopanec, ale příjemné propružení.

Seat Leon SC - vznětové motory
Motor 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Převodovka 5M 5M/7DSG 6M/6DSG 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 66/2750 77/3000 110/3500 135/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 230/1400 250/1500 320/1750 380/1750
Max. rychlost [km/h] 178 192/191 215/211 228
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 10,7 8,4 7,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,1 3,8/3,9 4,1/4,4 4,2

V každém případě víceprvek, osmnáctky a elektronická náhrada samosvorného diferenciálu XDS, to je aktuálně nejvíc, co můžete z hlediska jízdních zážitků z koncernové platformy MQB dostat.

Zkrácený Leon SC v takové konfiguraci zatáčí s lehkostí, s jakou se točí go-go tanečnice kolem tyče. Úplně cítíme, jak zadní závěsy pomáhají vykroužit oblouk, XDS přibržďováním odlehčeného předního kola přesouvá větší porci točivého momentu na to vnější a vytahuje nás ze zatáčky. Stačí jet čistou stopu a tihle pomocníci přispějí k neskutečně rychlým a zábavným průletům.

Na rovinu se ale přiznáme, že jsme od 132 kW čekali víc. Motor jede hezky, ale pocitově ne o moc lépe než 1.4 TSI/103 kW – naopak tenhle motor je točivější a pro sportovní jízdu vhodnější. Od 4500 otáček je osmnáctistovka ospalá, svižnějšímu rozletu z těch nízkých zase brání „ekologicky“ dlouhé převody jak manuálu, tak automatu.

Není se čemu divit, vždyť kvůli převodovkám je točivý moment seškrcený na 250 N.m, tedy stejně jako u zmíněné čtrnáctky.

Proč by si tedy člověk měl koupit 1.8 TSI? Třeba kvůli vyvažovacím hřídelům, které mu propůjčují klidnější, tišší běh, a výkonové rezervě vhodné pro dálnici. Tohle je přesně auto na dlouhé dálniční přesuny, kde vynikne celková kultivovanost hnacího ústrojí. Tedy pokud ji nepřebije mlácení kol na panelech D1. Na španělské dálnici se kupé chová ukázkově, je tiché a navzdory zkrácenému rozvoru nepozorujeme větší nervozitu podvozku.

Zajímavý specifikem Seatu je, že si v rámci koncernu vydobyl možnost nabízet motor 1.8 TSI nejen s automatem DSG jako Octavia, ale také s manuálním řazením. Vyzkoušeli jsme obojí a manuál nám padl do oka podstatně víc. Řadí precizně, auto s ním má větší šťávu, i když ani tak to není žádný hot-hatch – očividně zůstává dostatek prostoru pro dvoulitrovou verzi Cupra.

Sedmistupňové DSG nám přišlo v serpentinách méně hravé než šestistupňový bráška v silnějších sportovních verzích koncernu Volkswagen, opět ho vidíme spíš jako komfortní prvek.

V Čechách přivítáme Leon SC na přelomu května a června, ceny plánuje importér zveřejnit ve dvacátém kalendářním týdnu. Zatím víme jediné – budou nižší než u pětidveřové verze, která startuje na částce 299 900 Kč. Skladbu motorů a výbav má pětidveřový model bez větších změn kopírovat, v základu tedy můžeme očekávat sedm airbagů, ESP, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka nebo palubní počítač. Od druhé výbavy Reference se dodává i klimatizace a plně vybavené rádio, nejlevnější pětidveřák v tomto provedení stojí 318 900 Kč.

Jiří Baborský
Diskuze (56)
25. 4. 2013 10:46
Sportovní auto...ehm
Gratuluji marketingu vw. Vzít golfa, trochu ho kuchnout a představit to veřejnosti jako super mega hustý ultra krutý sportovní hečbek , to umí málokdo. Upřímě tomu moc nerozumím. Nedávno jsem řešil VW UP! a koukal jsem i po konkurentech ( mii a citigo ). V podstatě neexistuje jediný důvod proč bych měl kupovat seat a nebo škodu. VW je vždy maximálně o pár korun dražší ve všech třídách. Většinou si pro sebe nechává lepší technologii a výbavu, tak proč brát sockovku a nebo špenát . Že by těch pár korun méně mělo takovou roli ?
25. 4. 2013 08:11
Re: SC
To byva v okamziku porazky opravdu to nejlepsi.
24. 4. 2013 17:42
Re: Lev
Ti stejní lidé pod různými značkami produkují často dost odlišný design. Což ukazuje, že jejich vliv není zase tak velký. Stačí se podívat na vozy, pod které se podepsal. Mimochodem, Donckerwolke je u Bentley.
24. 4. 2013 14:20
Re: SC
RSu by slušel spíš 2,0 TDI biTurbo 170 kW ;-)
24. 4. 2013 10:50
Re: Lev
Šéfdesigner je především osoba, která nese za vše odpovědnost. Samozřejmě tým designérů mu se vším vypomáhá a vše je v koncernu víceméně propojené, ale největší zásluha na autě je jen v jeho režii. Vem si jenom jaký vliv má např. Kabaň na Škodovku. Jeho filozofie čistého jednoduchého designu vstupuje do všech jím vytvořených Škodovek. Luc Donckerwolke z Lamborghini je tvůrce designu současné Ibizy - nejúspěšnějšího modelu SEATu všech dob, (který držel SEAT nad vodou v těžkých časech zpackanéhoToleda III.) a zároveň stojí za úžasným novým Leonem III. z jeho konceptu IBE. Bohužel opět odešel do vedoucí pozice šéfdesignéra VW. Nebýt ale příchodu Luca a současného odchodu Silvy, těžko říci, zda by to SEAT ustál.