Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Golf 1,6 TDI – Když vám benzin nevoní

Diskuze (164)
Pod zavedenou značkou přichází s novým Golfem zcela nový motor. Slibuje zázračně nízkou spotřebu, ale pořád si musí vystačit s pětistupňovou převodovkou.

Sedmou generaci Golfu jsme podrobili důkladnému zkoumání v prvním testu. Premiéru si na stránkách Auto.cz odbyl v základním provedení 1,2 TSI s přeplňovanou dvanáctistovkou o výkonu 63 kW. Dnešní test je logickým krůčkem vzhůru, druhé zastavení u Golfu věnujeme dieselovému základu 1,6 TDI (zájemce o motory 1,4 TSI a 2,0 TDI zatím můžeme odkázat alespoň na první jízdní dojmy).

Ačkoliv se jedná o úplně nový motor, schopný splnit emisní normu Euro 6 a vybavený například vodním mezichladičem stlačeného vzduchu, zběžným pohledem se od předchůdce příliš neliší. Sedí objem i obchodní označení a ani základní parametry 77 kW a 250 N.m se mezigeneračně nezměnily. Teoreticky nic nebrání tomu, aby byl motor podstatně silnější – vždyť konkurence ze stejného objemu umí vydolovat až 96 kW a přes 300 Newtonmetrů, ale Volkswagen drží linii nastolenou předchozím Golfem.

vw testy nizsistredni vw testy nizsistredni

Místo ohromujících parametrů proto přichází s ještě hladší charakteristikou. Maxima točivého momentu motor dosáhne už při 1500 min-1 a drží konstantní úroveň až skoro do tří tisíc otáček. V ten okamžik TDI dosahuje nejvyššího výkonu, který neklesá až téměř k omezovači otáček. I proto si tento motor může dovolit místo šestikvaltu použití pětistupňové převodovky MQ250, která je lehčí, levnější a paradoxně vhodnější pro dosažení co nejnižší normované spotřeby.

Právě převodovka ale může za to, že se toho z pohledu uživatele se zcela novým Golfem 1,6 TDI příliš nezměnilo. Na dosažení dlouhodobého průměru 3,8 l/100 km rovnou zapomeňte, s velkými přeskoky mezi jednotlivými kvalty je nemožné efektivně balancovat na spodní hraně maxima točivého momentu. Při dané rychlosti a zátěži je zpravidla možné použít jen jediný z pěti převodů – i když by pružný a lehkoběžný motor snesl nižší otáčky, na vyšší převod by už byly příliš nízké. Řešením může být volba sedmistupňového automatu DSG, jenže příplatek 60 tisíc korun z něj dělá u půlmilionového auta poněkud luxusní volbu – vždyť i osmistupňový automat do pětkového BMW pořídíte levněji!

vw testy nizsistredni vw testy nizsistredni

Motor sám o sobě se přitom Volkswagenu povedl, což rád předvede při dynamičtější jízdě. Navazuje na to nejlepší z předchozího 1,6 TDI, takže potěší minimálním turboefektem a ochotou rozjet se do vysokých otáček. Výkon je snadno dostupný a plně postačující, na 180 km/h se Golf rozjede s naprostou samozřejmostí a dokáže držet toto tempo bez zhoubného vlivu na spotřebu nafty.

Mimochodem nároky na palivo nejsou nijak přehnané. Při konstantních 130 km/h točí motor 2500 otáček a spaluje v průměru 5,4 l/100 km. Podobná, nebo nepatrně vyšší, umí být i spotřeba ve městě a při klidném tempu na okreskách není problém prolomit pětilitrovou hranici. Šlo by to i úsporněji, ovšem za cenu velké předvídavosti a hlasitého dunění podtočeného motoru.

vw testy nizsistredni vw testy nizsistredni

Co se týká jízdních vlastností, vsadil Volkswagen na řízený sestup. Volba jednodušší vlečené nápravy (víceprvková pro motory od 90 kW včetně) odpovídá zvyklostem mezi kompaktními hatchbacky a i takto nakonfigurovaný Golf jezdí stále nadprůměrně dobře. Pro Golf 1,6 TDI, určený na úsporné dálkové přesuny, to víc než stačí – s velmi bohatou rezervou a bez citelných ústupků. O zamaskování sebemenších rezerv v ovladatelnosti se stará perfektně naladěný stabilizační systém. Reaguje rychle a přesně, s řidičem nebojuje, ale pomáhá mu vést auto zvoleným směrem. Tak vyspělou elektroniku může většina konkurentů Volkswagenu jen závidět.

Interiér jsme už důkladně komentovali v předchozím testu – k téměř bezchybné ergonomii a vynikajícímu využití vnitřního prostoru není co dodávat. Testovaný dieselový exemplář přidal pouze multifunkční volant, který poněkud zklamal zbytečně složitým ovládáním. Tam, kde minulému Golfu stačilo pár tlačítek, potřebuje ten nový dvě příčky, každou posetou sedmi knoflíky. Společně s komplikovaným nastavením podsvícení přístrojů (ukryté v menu dotykové obrazovky) to jsou jediné vady na takřka dokonale promyšleném interiéru.

vw testy nizsistredni vw testy nizsistredni

Závěr

Golf 1,6 TDI rozhodně není špatné auto, Volkswagen si ale situaci zkomplikoval sám, když do nového modelu nasadil mimořádně povedené benzinové motory. Základní 1,2 TSI je při stejném výkonu zhruba o litr žravější, ale také o výrazných 50 tisíc levnější. A levněji než 1,6 TDI pořídíte i excelentní benzinový 1,4 TSI, který je výrazně živější, má šestistupňovou převodovku a multilink, takže z dieselové šestnáctistovky se stává volba pro ty, kdo zkrátka chtějí jezdit na naftu.

vw testy nizsistredni vw testy nizsistredni

První cena vozu349.900,- Kč (Trendline 1,2 TSI/63 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací458.900,- Kč (Comfortline 1,6 TDI/77 kW)
Základní cena testovaného vozu458.900,- Kč (Comfortline 1,6 TDI/77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků517.800,- Kč (Comfortline 1,6 TDI/77 kW)

Plusy

  • Pružný a točivý motor
  • Ovladatelnost, perfektní naladění stabilizačního systému
  • Bezkonkurenční využití vnitřního prostoru
  • Špičková kvalita zpracování
  • Nekonfliktní, nadčasový design
  • Dvojité dno zavazadlového prostoru
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Pětistupňová převodovka brání plnému využití motoru co do výkonu i spotřeby
  • Krátký dosah halogenových světel
  • Levnější materiály na méně viditelných místech
  • I na 16palcových kolech je relativně tvrdší
  • Mnoho tlačítek na multifunkčním volantu
  • USB jen za příplatek

Foto: Petr Homolka

Diskuze (164)
VW Golf 1,6 TDI
Cena základní sestavy 458 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, elektromechanická ruční brzda - s funkcí Auto Hold, elektronický stabilizační systém ESP - včetně ABS, EBV, ASR, MSR, kolenní airbag pro řidiče, kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneu, multikolizní brzda, systém sledování únavy řidiče, automatická klimatizace Climatronic, centrální zamykání s dálkovým ovládáním - 2 sklapovací klíče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, palubní počítač Medium, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, rádio Composition Colour - 5" barevný dotykový displej - 8 reproduktorů - CD-přehrávač - FM/AM příjem - slot na SD kartu - Aux-in zdířka, tempomat včetně omezovače, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná - zrcátko u řidiče asferické, 15" kola z lehkých slitin "Lyon" - 6 1/2 J x 15 - pneumatiky 195/65 R 15, maska chladiče černá - s chromovanými doplňky, bederní opěrky vpředu, loketní opěrka vpředu - s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, loketní opěrka vzadu vč. průvlaku pro transport dlouhých předmětů, malý kožený paket - tříramenný kožený volant výškově i podélně nastavitelný - hlavice řadící páky v kůži, sedadla vpředu výškově nastavitelná, variabilní zavazadlový prostor, vnitřní dekory v designu Dark Silver Brushed, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS a další. Kč
Cena testované sestavy 517 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.100,-), rádio Composition Media – s USB a Bluetooth (+7.200,-), akustický parkovací systém Parkpilot (+12.900,-), boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené (+8.500,-), mlhové světlomety (+6.000,-), multifunkční kožený volant (+10.200,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.3 / 3.8
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 580
Rozměr pneu: 205/55 R16
VW Golf 1,6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4255
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
11. 3. 2014 20:56
Re: Golf 1,6TDI
Tiež mám 1.6 TDI Golf VI, so 7 stupňovým DSG, dlhodobá priem.spotreba po zime 4,8 l/100, niekedy to vie ist aj za 4,2 na jednu trasu, jazdim vacsinou okresky a nenaháňam ho, idem pokojne často na tempomat. V Blave sa mi osvedčil tempomat na 60km/h, čerti z mikrovlnkou ma nezastavuju.
30. 3. 2013 18:07
Re: benzín voní
:yes:
Avatar - šmoula nešika
30. 3. 2013 16:42
Re: benzín voní
Tys nám tu chyběl...
Avatar - šmoula nešika
30. 3. 2013 16:41
Re: výkon
:yes:
Avatar - šmoula nešika
30. 3. 2013 16:39
Re: výkon
:no: