Cupra Leon oficiálně: Nejostřejší Španěl má 310 koní, poprvé je i do zásuvky
Samostatná sportovní značka Cupra dnes světu představila ostrý Leon, došlo však i na plug-in hybridy a ryzí závoďáky.
V katalánské Barceloně dnes Cupra oficiálně představila sportovní verzi nového Leonu, jenž v portfoliu společnosti doplňuje Cupru Atecu. Kde také jinde, když návrh, vývoj i výrobu obstarává právě Barcelona, jmenovitě závod Martorell.
Cupra Leon přijíždí coby pětidveřový hatchback a kombi. Novinka se vyznačuje plně diodovou světelnou technikou, 19“ koly z lehkých slitin (slabší verze obouvají osmnáctky), měděnými třmeny brzdové soustavy Brembo s brzdovými kotouči o průměru 370 mm. Vzadu najdeme po vzoru Seatu Leon sdružené svítilny a dvojité koncovky výfuku. Pro slabší verze jedna, pro silnější dvě.
Uvnitř najdeme anatomicky tvarovaná sportovní sedadla v několika provedeních, digitální přístrojový štít, desetipalcovou obrazovku multimediálního systému a minimum fyzických tlačítek. Volič samočinné převodovky DSG je stejně jako v klasickém Leonu elektronický, nezabírá tudíž tolik prostoru.
Klíčová je samozřejmě technika. Novinkou v nabídce Cupry je plug-in hybridní pohon, jehož základem je tady zážehová čtrnáctistovka TSI o výkonu 110 kW (150 k) a točivým momentem 250 newtonmetrů. Spalovacímu agregátu vypomáhá elektromotor o síle 85 kW (115 k) napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Protože ale čísla nejde jednoduše sčítat, dostáváme se na systémový výkon 180 kW (245 k) a maximální točivý moment 400 newtonmetrů. Metodika WLTP slibuje dojezd 60 km na jedno nabití. Prostřednictvím wallboxu trvá doplnění baterií 3,5 hodiny, z klasické domácí zásuvky je to šest hodin.
Ale nebojte, nezapomnělo se ani na ryzí spalovací motory. V případě Cupry Leon můžete sáhnout po třech různých provedeních dvoulitrového čtyřválce TSI. Španělský kompakt nabízí variantu se silou 180 kW (245 k) a 221 kW (300 k) s točivým momentem 370, respektive 400 newtonmetrů. Tyto verze přijíždějí v obou karosářských variantách, vždy s pohonem předních kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Součástí toho všeho je i elektronicky řízený samosvorný diferenciál (VAQ).
Pro náročnější klientelu je tu ještě varianta vyladěná na 228 kW (310 k) a 400 newtonmetrů točivého momentu. Nejsilnější provedení je však vyhrazeno kombíku a páruje se pouze s pohonem všech kol 4Drive. S takovou soustavou zrychlíte z klidu na stovku za méně než pět sekund a pokračovat můžete na elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Cupra Leon je dále vybaven progresivním řízením, adaptivními tlumiči DCC či voličem režimů.
Nezapomnělo se ani na asistenci a bezpečnostní prvky. Kompaktní Cupra přijíždí s adaptivním tempomatem, asistentem pro automatizovanou jízdu, asistentem pro změnu jízdního pruhu či pro vystupování. Konektivita zahrnuje zprovoznění služeb Apple CarPlay a Android Auto, stejně jako pokročilé hlasové ovládání, integrovanou kartu SIM a bezdrátové nabíjení telefonu.
Na závodní okruhy
Během oficiálního odhalení Cupry Leon došlo také na okruhové záležitosti. Představila se Cupra e-Racer, čistě elektrický závoďák dopovaný čtyřmi elektromotory s výkonem 500 kW (680 k) a točivým momentem 960 newtonmetrů. Energie se ukládá do 65kWh akumulátorů, zrychlení z klidu na stovku vůz stihne za 3,2 sekundy a pokračovat může na maximálku 270 km/h. Elektrickou Cupru e-Racer uvidíme prvně v akci už příští rok, kdy se stane součástí mistrovství Pure ETCR pro elektricky poháněné cestovní vozy.
A opomenout nesmíme ani Cupru Leon Competición. Tohle auto konstrukčně vychází z modelu Cupra Leon, došlo ale na několik zásadních úprav. Karoserie se chlubí výrazně vylepšenou aerodynamikou s nižším odporem a vyšším přítlakem. Cupra použila lehké materiály v konstrukci obou náprav s kompletně nastavitelnou geometrií, což optimalizuje rozložení hmotnosti. Specifická závodní elektronická architektura snižuje hmotnost a je odolnější a modulární.
Srdcem tohoto speciálu je rovněž dvoulitrový čtyřválec, avšak tady naladěný na výkon 250 kW (340 k) v 6800 otáčkách a maximální točivý moment 410 newtonmetrů v téměř celém rozsahu otáček. Ve spojení se závodní šestistupňovou sekvenční převodovkou umožňuje zrychlení z klidu na stovku za 4,5 sekundy a jede až 260 km/h.
Přímo na barcelonské premiéře máme zástupce z řad Auto.cz, takže se kromě oficiálních informaci můžete těšit na bezprostřední dojmy ze všech těchto novinek, které se na webu objeví co nevidět.