Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Leon oficiálně: Nejostřejší Španěl má 310 koní, poprvé je i do zásuvky

Stanislav Kolman
Diskuze (43)

Samostatná sportovní značka Cupra dnes světu představila ostrý Leon, došlo však i na plug-in hybridy a ryzí závoďáky.

V katalánské Barceloně dnes Cupra oficiálně představila sportovní verzi nového Leonu, jenž v portfoliu společnosti doplňuje Cupru Atecu. Kde také jinde, když návrh, vývoj i výrobu obstarává právě Barcelona, jmenovitě závod Martorell.

Cupra Leon přijíždí coby pětidveřový hatchback a kombi. Novinka se vyznačuje plně diodovou světelnou technikou, 19“ koly z lehkých slitin (slabší verze obouvají osmnáctky), měděnými třmeny brzdové soustavy Brembo s brzdovými kotouči o průměru 370 mm. Vzadu najdeme po vzoru Seatu Leon sdružené svítilny a dvojité koncovky výfuku. Pro slabší verze jedna, pro silnější dvě.

Uvnitř najdeme anatomicky tvarovaná sportovní sedadla v několika provedeních, digitální přístrojový štít, desetipalcovou obrazovku multimediálního systému a minimum fyzických tlačítek. Volič samočinné převodovky DSG je stejně jako v klasickém Leonu elektronický, nezabírá tudíž tolik prostoru.

Klíčová je samozřejmě technika. Novinkou v nabídce Cupry je plug-in hybridní pohon, jehož základem je tady zážehová čtrnáctistovka TSI o výkonu 110 kW (150 k) a točivým momentem 250 newtonmetrů. Spalovacímu agregátu vypomáhá elektromotor o síle 85 kW (115 k) napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Protože ale čísla nejde jednoduše sčítat, dostáváme se na systémový výkon 180 kW (245 k) a maximální točivý moment 400 newtonmetrů. Metodika WLTP slibuje dojezd 60 km na jedno nabití. Prostřednictvím wallboxu trvá doplnění baterií 3,5 hodiny, z klasické domácí zásuvky je to šest hodin.

Ale nebojte, nezapomnělo se ani na ryzí spalovací motory. V případě Cupry Leon můžete sáhnout po třech různých provedeních dvoulitrového čtyřválce TSI. Španělský kompakt nabízí variantu se silou 180 kW (245 k) a 221 kW (300 k) s točivým momentem 370, respektive 400 newtonmetrů. Tyto verze přijíždějí v obou karosářských variantách, vždy s pohonem předních kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Součástí toho všeho je i elektronicky řízený samosvorný diferenciál (VAQ).

Pro náročnější klientelu je tu ještě varianta vyladěná na 228 kW (310 k) a 400 newtonmetrů točivého momentu. Nejsilnější provedení je však vyhrazeno kombíku a páruje se pouze s pohonem všech kol 4Drive. S takovou soustavou zrychlíte z klidu na stovku za méně než pět sekund a pokračovat můžete na elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Cupra Leon je dále vybaven progresivním řízením, adaptivními tlumiči DCC či voličem režimů.

Nezapomnělo se ani na asistenci a bezpečnostní prvky. Kompaktní Cupra přijíždí s adaptivním tempomatem, asistentem pro automatizovanou jízdu, asistentem pro změnu jízdního pruhu či pro vystupování. Konektivita zahrnuje zprovoznění služeb Apple CarPlay a Android Auto, stejně jako pokročilé hlasové ovládání, integrovanou kartu SIM a bezdrátové nabíjení telefonu.

Na závodní okruhy

Během oficiálního odhalení Cupry Leon došlo také na okruhové záležitosti. Představila se Cupra e-Racer, čistě elektrický závoďák dopovaný čtyřmi elektromotory s výkonem 500 kW (680 k) a točivým momentem 960 newtonmetrů. Energie se ukládá do 65kWh akumulátorů, zrychlení z klidu na stovku vůz stihne za 3,2 sekundy a pokračovat může na maximálku 270 km/h. Elektrickou Cupru e-Racer uvidíme prvně v akci už příští rok, kdy se stane součástí mistrovství Pure ETCR pro elektricky poháněné cestovní vozy.

A opomenout nesmíme ani Cupru Leon Competición. Tohle auto konstrukčně vychází z modelu Cupra Leon, došlo ale na několik zásadních úprav. Karoserie se chlubí výrazně vylepšenou aerodynamikou s nižším odporem a vyšším přítlakem. Cupra použila lehké materiály v konstrukci obou náprav s kompletně nastavitelnou geometrií, což optimalizuje rozložení hmotnosti. Specifická závodní elektronická architektura snižuje hmotnost a je odolnější a modulární.

Srdcem tohoto speciálu je rovněž dvoulitrový čtyřválec, avšak tady naladěný na výkon 250 kW (340 k) v 6800 otáčkách a maximální točivý moment 410 newtonmetrů v téměř celém rozsahu otáček. Ve spojení se závodní šestistupňovou sekvenční převodovkou umožňuje zrychlení z klidu na stovku za 4,5 sekundy a jede až 260 km/h.

Přímo na barcelonské premiéře máme zástupce z řad Auto.cz, takže se kromě oficiálních informaci můžete těšit na bezprostřední dojmy ze všech těchto novinek, které se na webu objeví co nevidět.

Stanislav Kolman
Diskuze (43)

Doporučujeme

Avatar - CHerokee
21. 2. 2020 23:01
Re: RAL7001
To je nás více. U nás jí stačí, aby aspoň 1 auto mělo 4 dveře a vešel kočárek.
Avatar - iudex
21. 2. 2020 15:48
Re: Bez manuálu je to auto absolutně o ničem!
Tak nie je zatiaľ isté, že manuál nebude, kolega vyššie píše, že by mal byť manuál rovnako, ako ho bude mať Octavia RS (teda pre 180 kW TSI verziu). Ak si ale chcel 300 či 310k verziu, tak asi máš smolu.
21. 2. 2020 15:19
Bez manuálu je to auto absolutně o ničem!
Tím, že tuto Cupru verzi Seat nenabídl ani v jediné verzi s manuální převodovkou, se u mě toto auto absolutně diskvalifikovalo. :-( :no: :no: :no: Proč manuál nová Octavia RS mít může,. a Seat ne?!! :-( :-( :-( :no:
Ta barva auta na reklamních fotkách je opravdu nehezká! Proboha, jak její volbu pro lunchovací účely mohl někdo v marketingu schválit?!
Co se týče nové generace Leonu, tak pro mě je to bohužel zklamání. U tohoto auta s výrazně prodlouženým rozvorem už proporce nefungují zdaleka tak dobře, jako u předchozí generace (taková ta sportovní kompaktnost zmizela), a ani design přídě a zádě mě nijak nenadchl, předchůdce je měl prostě hezčí a osobitější. O interiéru s povinnou el. P brzdou, nebezpečnými dotykovými ovladači a stále chybějícími výškově nastavitelnými předními bezpečnostními pásy nemluvě, to je další velké zklamání... :-( :-( :-( :no:
21. 2. 2020 15:11
Re: RAL7001
Tak pokud by mě přišla má žena s přáním, že chce "hybrida" (což naštěstí absolutně nehrozí), tak bych zcela určitě použil právo veta! :-)
21. 2. 2020 14:28
Re: Cupra
A co přinesl Seat? Škodovka má alespoň vlastní design.