Šéf VW Group pro výrobu končí. Je to kvůli MQB?

Michael Macht končí na pozici člena představenstva koncernu Volkswagen Group zodpovědného za výrobu. Načasování odstoupení a jeho okamžitě nabytá účinnost znamená, že se spekuluje o tom, zda za koncem Machta nestojí problémy s modulární platformou MQB.
VW Group konec Machta ve funkci člena představenstva oznámil v krátkém prohlášení. V něm automobilka pouze uvedla, že Macht odstoupil z pozice po vzájemné dohodě s dozorčí radou. V krátké zprávě nechybí ani tradiční poděkování za provedenou práci. Odstoupení z funkce nijak vysvětleno není.
Nejvíce propagovanou prací Machta je modulární platforma MQB, na jejíž uvedení do praxe tento německý manažer dohlížel. Právě problémy s touto platformou, která díky použití velkého podílu sdílených komponentů napříč modely má zjednodušit a zlevnit výrobu, může stát za koncem Machta ve vedení VW Group.
Už dříve se totiž vyrojily zprávy, že MQB nesplňuje očekávání koncernu. Někteří analytici začali tvrdit, že proklamované zlevnění výroby až o pětinu je zkrátka nereálné. Třeba analytik Max Warburton loni uvedl, že u tak velkého výrobce jako VW Group nelze výrobu tolik zlevnit pomocí sdílených komponent, zvlášť když vozy koncernu používaly sdílené komponenty už v minulých letech.
VW Group se přitom chce na MQB velice spoléhat, v budoucnu jej má používat více než 40 modelů koncernu. MQB využije většina aut koncernu, kromě těch nejmenších, největších nebo sportovních.
Minulý měsíc pak agentura Reuters informovala o tom, že některé továrny (třeba ta Volkswagenu ve Wolfsburgu) mají problémy s výrobou více aut na jedné lince, což vede ke zdržování výroby a zavádění přesčasů. Nová výrobní technika navíc stála několik miliard korun, což vedení koncernu, které se snaží šetřit, jistě vadí.
O ohrožení pozice Machta kvůli nefunkční drahé výrobní technice psal německý Der Spiegel již před několika týdny. Nyní se zřejmě jeho informace potvrdily. Kontrakt měl Machtovi původně skončit v říjnu 2015. Machtův nástupce zatím vybrán nebyl, ve funkci koncernového šéfa výroby jej dočasně nahradí Thomas Ulbrich, který je za výrobu odpovědný ve značce Volkswagen.
Michael Macht se narodil 28. srpna 1960 ve Stuttgartu, kde vystudoval strojní inženýrství. V automobilovém průmyslu začal pracovat v roce 1990, když nastoupil k Porsche jako specialita na plánování motorů. Později se v Porsche stal členem představenstva zodpovědným za výrobu a logistiku, měl tak například vliv na vznik modelů Cayenne a Panamera.
V roce 2009 se Macht stal předsedou představenstva v Porsche, už o rok později byl ale nahrazen Matthiasem Müllerem, který byl považován za většího vizionáře. Po odchodu z Porsche se Macht stal v říjnu 2010 členem představenstva ve VW Group zodpovědným za výrobu. V této funkci vydržel bezmála čtyři roky.