Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Silniční vlaky jsou realitou, projekt SARTRE byl úspěšně dokončen

Aleš Jungmann
Diskuze (21)
Vědci mohou slavit, automaticky řízená vozidla v konvoji vedeném kamionem se pohybují zcela bezpečně.

V projeku SARTRE jde o zavedení silničních vlaků na silnice, tedy o bezpečnou automatickou jízdu za vedoucímn vozidlem. Projekt, jehož zkratka v překladu znamená Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí, byl zahájen v září 2009. Dotáhnout jej do zdárného konce tedy trvalo lehce přes tři roky.

Volvo je jedinou automobilkou, která se projektu účatsní. Projekt silničního vlaku zahrnuje manuálně řízený vedoucí kamion, který následuje druhý kamion a tři automobily značky Volvo (S60, V60 a XC60). Všechny tyto následující vozy jsou řízeny autonomně při rychlosti až do 90 km/h; v některých případech s ne více než čtyřmetrovým rozestupem mezi vozidly. Řidiči si tak opravdu mohou odpočinout a nevěnovat se na určitou dobu řízení.

Samo Volvo přiznává, že řízení s absolutním spoléháním se na techniku může být zpočátku děsivé, podle zkušeností lidí zapojených do projektu si však na to člověk údajně rychle zvykne. „Základním principem je, že tyto následující automobily kopírují pohyb hlavního vozidla,“ říká Erik Coelingh. Dodává: „Abychom toho dosáhli, rozšířili jsme kamerovou, radarovou a laserovou technologii používanou v současných bezpečnostních a podpůrných systémech, jako je adaptivní tempomat, systém City Safety, asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu (LKA), systém pro eliminaci mrtvého úhlu (BLIS) a automatický parkovací asistent.“ Vozidla jsou také schopna komunikovat mezi sebou.

Tento ojedinělý projekt zdůrazňuje potenciál zavedení silničních vlaků na běžných dálnicích, přičemž tato jízda v konvoji bude používána v kombinovaném prostředí s ostatními účastníky silničního provozu. Dlouhodobou vizí je vytvořit dopravní systém, kde připojit se k silničnímu vlaku bude atraktivnější a pohodlnější, než nechávat auto doma a používat na delší cesty hromadnou dopravu. Díky klidné jízdě ”za větrem” vyzakovaly automobily ve vlaku o 10 až 20 procent nižší spotřebu.

Projekt SARTRE je částečně financován ze 7. rámcového programu Evropské komise, řízen je britskou společností Ricardo UK Ltd.

Aleš Jungmann
Diskuze (21)
3. 10. 2012 21:58
Re: Předbíhání
Na elektronickych pomocnikov sa neda vzdy spolahnut. Mozu pomoct vyriesit 80% situacii, ale na komplexne problemy jednoducho nestacia (but dosahom senzorov, vypoctovym vykonom,...).
Predpokladam, ze tak isto ako semafory s odpocitavanim/blikanim musia byt zakomponovane v pravnej uprave, tak aj jazda v aute s takymto automatickym systemom musi byt aj pravne osetrena. Osobne by som to z hladiska bezpecnosti videl na obmedzenie jazdy v jedinom jazdnom pruhu a tym padom iba na dialniciach s odstavnym pruhom (aby autovlak nemusel obchadzat odstavene vozidla).
Pripajanie sa by mohlo byt poriesene zvacsenim vzdialenosti medzi vozidlami - odpada tym vyhoda nizsej spotreby jazdou v zavetri, ale nejake to deci paliva pre bezpecnost obetujeme, no nie?
Avatar - Rubb
3. 10. 2012 18:06
Re: Jenom hračka.
Přesně jak jsi napsal: "Tohle může fungovat akorát v laboratorních podmínkách". Nedokážu si představit, jak by to fungovalo v praxi... Zatím to tu nikdo nevzpomenul, ale při 4m rozestupu mě napadá: Co když kamion vpředu je prázdný a druhý by byl naložený... pak se brzdná dráha klidně zvojnásobí (nehledě na další problémy jako je uložení nákladu, tomu je také nutno přizpůsobit styl brždění). Myslím , že není náhoda, že v testu jedou hned jako první dva kamiony a až za nimi osobáky... ;-\ Asi si dokážu představit, jak by to dopadlo, kdyby ten druhý náklaďák jel až na konci průvodu >:-[]
Avatar - jozephko
3. 10. 2012 14:11
Re: Kto bude chcieť jazdiť po diaľnici 85 km/h?
Ja som to pred 15 rokmi pár krát skúsil a takmer som zabil. Myslel som si, že stojím, a tak som sa díval po vrabcoch a napálil som to do pokazeného kamióna. Z auta bola totálka. Odvtedy už takéto šetrenie na palive nerobím.
3. 10. 2012 14:02
Re: Kto bude chcieť jazdiť po diaľnici 85 km/h?
Nahodou, obcas je to celkom fajn :-)
Odmenou ti je spotreba cca 3.4L/100 u ropaka ;-)
Avatar - KubikCv
3. 10. 2012 12:51
Re: Předbíhání
za čárou je plno zákazů předjíždění pro kamiony..tohle je dobrý na dlouhý štreky po evropskejch dálnicích.První kamion pojede určitě s nějakou eko převodovkou a rádcem řazení,takže všichni pojedou efektivně.Podle mně prostě předjíždět nebudou..i kdyby jeli za sebou 4 návěsy s normálníma řidičema,tak 4 najednou nebudou předjíždět pomalejšího.Možná tak u nás a dál na východ