Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Elmo je možná prvním elektrickým pick-upem na světě. Vzácný kus je nyní na prodej

Jan Zajíc
Diskuze (1)

V tuzemské inzerci jsme zase jednou narazili na velice zajímavé auto na prodej. Vychází ze Škody Favorit, má pravostranné řízení, korbu a jezdí na elektřinu.

Vůz je známý jako Škoda Elmo a podle německého serveru Auto Motor und Sport se dokonce jedná o první sériový elektrický pick-up na světě. Vyráběn byl na začátku 90. let.

Video se připravuje ...

Ale vezměme to od začátku: 17. května roku 1991 mladoboleslavská automobilka ve spolupráci s plzeňským koncernem Škoda zahájila vývoj elektromobilu Eltra na bázi Favoritu. Koncept byl jednoduchý. Z vyrobených Favoritů se v ejpovickém závodě plzeňské Škody (Škoda Elcar) vyndala spalovací třináctistovka (a samozřejmě další díly, jako například výfukový systém) a pod přední kapotu se nainstaloval stejnosměrný elektromotor Elis Plzeň o výkonu 15,4 kW. Spojený byl s původní manuální převodovkou, ovšem nově čtyřstupňovou. Pátá rychlost byla totiž blokována, slabý agregát by ji nevyužil.

V letech 1992 až 1994 vzniklo asi 150 exemplářů Eltry - někdy se hovoří o 200 kusech. Většina putovala do Švýcarska, ale několik kusů se usadilo také v Německu, Velké Británii, Norsku, Švédsku, Finsku, Kanadě a samozřejmě v tuzemsku, kde zůstalo asi 40, možná až 60 aut. Používala je především pošta.

Kromě klasického hatchbacku však v Ejpovicích vzniklo také několik elektrických pick-upů. A ty, které byly nabízeny s pravostranným řízením, nesly označení Elmo.

Podle Auto Motor und Sport, který tedy tento český pick-up považuje za první sériový elektrický pick-up na světě, Elmo váží 1580 kilogramů a uveze až 350 kilogramů. Vpředu umístěný elektromotor o výkonu 15,4 kW čerpá energii z olověných baterií, jichž mohlo být v autě 12, nebo 14. Celková kapacita pak činí 13,1 kWh, respektive 15,4 kWh. Většina baterií se nachází pod ložnou plochou korby, čtyři se vešly pod přední kapotu.

Malý pick-up se rozjede maximálně na 80 km/h, dojezd se u nových kusů pohyboval mezi 60 až 80 km a nabíjení z klasické 220V zásuvky zabralo klidně 10 až 12 hodin.

Kolik pick-upů v Ejpovicích vzniklo, bohužel není známo. Auto Motor und Sport s odvoláním na britského nadšence do těchto vozů zmiňuje šest exemplářů vyvezených do Velké Británie. Zřejmě spíše jednotky kusů byly vyrobeny pro další trhy, včetně tuzemského.

Škoda Elmo, která je aktuálně k mání v Česku, je podle prodejce z roku 1992. Nabízí ji mimochodem Pavel Kalina ze známého muzea a automotoklubu Oldtimer Gallery. Vůz ještě v Británii prošel renovací, přestože má za sebou nezvykle skromnou porci kilometrů. Pick-up od výroby najezdil jen 2114 mil, tedy 3402 kilometrů. Využívalo ho údajně anglické město Oxford.

A cena? Zajímavý a vzácný český stroj je na prodej za 490 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
5. 5. 2023 10:33
Jedna je
ve Světě Škodovek v Čerčanech.