TEST Škoda Fabia 1,2 TSI vs. Nissan Micra 1,2 DIG-S – Turbo proti kompresoru
Je lepší Fabia, nebo Micra? Na tuhle otázku není lehké odpovědět, protože malý Nissan dorazil ke srovnávacímu testu vybaven hodně zajímavou technikou: kompresorem dopujícím 1,2 litru velký tříválec. Z našich samostatných redakčních testů to vypadá na jasné statické vítězství škodovky, Micra si však na silnici hodlá na Fabii vyšlápnout ve velkém stylu.
Serióznost proti oblinám
Nová Micra v nové generaci zvážněla, stále si však získá zejména ženskou část populace na svou stranu. Její design je takový nenásilný, líbivý a, když se zadíváte do kulatých halogenových očí, objevíte duši nekonfliktního pracanta. To se mi líbí, malé auto se nemá mračit nebo vystrkovat tlamu na všechny kolem. Dámy budou jistě souhlasit.
Na druhou stranu nejsou její linky rozhodně prvoplánové, oči mají stále co objevovat a výraz masky jakoby se při focení s každým dalším úhlem trochu měnil. Záď stoprocentně koresponduje se zbytkem vozu; celek bezpochyby navazuje na bublinu, tedy starou Micru, ale zároveň posouvá její design o velký kus dál.
nissan skoda fabia testy srovnavacitesty
Fabia je proti Micře o poznání serióznější a působí dospělejším dojmem. Také ona si zachovává přívětivou tvář, záď se zešikmenými svítilnami však jasně říká: jsem sice malá, ale umím kousat, což například ve verzi RS platí bezezbytku. Design nemá cenu hodnotit, tam více než kde jinde platí „sto lidí, sto chutí“, takže se na oba vozy podívejme více technicky. Ostatně, Fabia zde má docela unfér výhodu díky výbavě Monte Carlo – ano, není to ideální srovnání, ale nám jde stejně hlavně o duši (rozumějte...o motor). A navíc jak na konci uvidíme, zase tak „unfér“ to vlastně není.
Interiér
Na v podstatě totožném rozvoru 2450, resp. 2451 mm postavily obě dvě automobilky vozy schopné v relativním pohodlí odvézt čtyři dospělé osoby. Fabia je díky větším převisům o 22 centimetrů delší, Micra je zase o zhruba tři centimetry širší a vyšší, s čímž souvisí i větší rozchod kol.
Fabii známe velmi dobře – kvalitně slícovaný interiér, výborně čitelné přístroje, vystouplá hrana rádia utlačující pravou nohu a úzký interiér. Jenže počkat – v Micře jsme naměřili na šířku dokonce ještě méně! Navíc sedadla Fabie se svými rozměry i pohodlím po delší cestě řadí jasně výše než ty z Nissanu a to i bez pomoci příplatkových položek.
nissan skoda fabia testy srovnavacitesty Jestliže jsem Nissan chválil za velmi povedený designérský přerod Micry, rozhodně to neplatí o interiéru. Tvrdé plasty s nikterak pěknou povrchovou úpravou, uprostřed lehce kýčovitý stříbrný shluk tlačítek a syrové, oranžové podsvícení. Když si srovnám vedle tohoto interiéru vnitřek z minulé generace, říkám si, že automobilka měla možná své peníze ušetřit a původní interiér jen drobně vylepšit. Naopak povedený je multifunkční tříramenný volant.
Interiér Fabie sice už něco pamatuje, stále dokola jej však chválíme za jednoduchost ovládání, kvalitní materiály i slícování. Navíc designéři Škody nevystavují na odiv velké plochy plastu tak jako jejich kolegové v Nissanu, takže vnitřek Fabie vypadá hodnotněji. Škoda onoho vystouplého rohu rádia, to Micra ví, že v této oblasti je lépe řidičovo kolenu uhnout z cesty. Posaz za volantem je podobně vysoký v obou autech, o něco příjemnější pozici jsem nalezl v Micře.
V zavazadlovém prostoru vítězí na litry i v praktičnosti (nakládací hrana je o zhruba centimetr níže, po sklopení sedadel vznikne ve Škodě menší schod) Fabia.
Na silnici
nissan skoda fabia testy srovnavacitesty Konečně se dostáváme k samotné podstatě testu. Jízdní vlastnosti Fabie se sportovním podvozkem na větších a širších kolech nejsou překvapivě až o tolik lepší než v případě Micry, ta byla díky úzkým kolům (zde 175/60 R15) pocitově mrštnější a předvedla nám své citlivější řízení. Nedotáčivá rezignace předních kol však přichází až příliš brzo, což by normálně nevadilo, kdyby...
...kdyby pod kapotou nepracoval tak špičkový motor. Přeplňovaný tříválec se oproti poněkud laxnímu TSI chová jako čertík vypuštěný z krabičky. Má rovnoměrnější nástup ve velmi nízkých otáčkách, kolem středních otáček se sice potřebuje trochu nadýchnout (okolo 3 tisíc má TSI jasně navrch), ale už o tisíc otáček výše opět přebírá žezlo a žene se s rykem vpřed.
Točivý moment 142 Nm vrcholí při 4.400 min-1, ve Fabii je maximum 160 Nm dostupné v rozmezí 1.500 až 3.500 min-1. Na kilowatty vítězí Nissan, nabízí 72 kW při 5.600 min-1, Škoda 63 kW při 4.800 min-1. Otáčkoměry se však shodně červenají od šesti tisíc.
nissan skoda fabia testy srovnavacitesty Z tříválce čiší radost ze života, jeho až závoďácký zvukový projev by však nemusel každému vyhovovat: Nissan totiž (schválně?) pozapomněl na utlumení motoru a malého siláka tak neustále slyšíte pracovat. Fabia z výrobní linky sjíždí o poznání lépe odhlučněna a ve vyšších rychlostech (například na dálnici) se zdá být stabilnější a méně náchylná na boční vítr, což ale bylo při testovaných konfiguracích pramálo překvapivé.
Co však už překvapivé je, a hodně, je spotřeba paliva. V tabulce níže jsou námi naměřené hodnoty, hodně zajímavá je například spotřeba při dálniční stotřicítce. Fabia má těžší pětku a točí o nezanedbatelných 400 otáček méně, i tak si však Micra dokázala (byť o pár desetin) uhájit vítězství. Při stovce bylo vítězství jasné a nezpochybnitelné; rozdíl mezi oběma soky byl nakonec skoro jeden litr.
Odečtená spotřeba paliva | Škoda Fabia 1,2 TSI | Nissan Micra 1,2 DIG-S |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 5,2 / 2400 | 4,3 / 2700 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 7,1 / 3100 | 6,7 / 3500 |
Ve městě umí oba vozy jezdit za šest až sedm litrů, zde se spotřeba lišila jen málo. Nástrahy pražských ulic lépe filtroval Nissan, avšak posádka o spárách a kanálech věděla tak jako tak – a to díky hůře utlumenému podvozku.
Co se řazení týče, Nissan má ještě co dohánět. Pětistupňová převodovka ve Fabii je lépe vyladěná, rychlosti zapadají s lehkostí a bez drhnutí. Delší páku v Nissanu je potřeba vést o něco precizněji. Brzdy jsou bez připomínek, oba lehké hatchbacky si v pohodě vystačí se zadními bubnovými brzdami.
nissan skoda fabia testy srovnavacitesty
Ceny
K tradičnímu srovnání ceníků pozvěme cenově srovnatelné verze. Vida, najednou se ukazuje šéfredaktorova prozíravost: Fabia 1,2 TSI 63 kW ve výbavě Monte Carlo stojí 329.900,- Kč, Nissan Micra s přeplňovaným tříválcem pak (ve výbavě Visia) 289.900,- Kč. V době testování obou vozů byl však rozdíl ještě menší, Micra ve stupni Visia přišla na bezmála 340 tisíc!
Cenové zvýhodnění Micry díky akčním cenám proto otevírá možnost postavit ji proti Monte Carlu v nejlepší nabízené výbavě Tekna za 342.900,- Kč. Podrobněji v tabulce.
Ceny a výbava [Kč] | Micra | Fabia |
Výbava | Tekna | Monte Carlo |
Základní cena | 342.900,- | 329.900,- |
Čelní, boční, hlavové airbagy | S | S |
Tempomat | S | 9.200,- |
Volant stavitelný ve dvou osách | - | S |
Mlhovky | S | S |
Stabilizační systém | S | S |
Automaticky regulovaná klimatizace | S | 12.200,- |
Autorádio s CD | S (6 repro, USB, iPod, MP3) | S (MP3, 1DIN) |
Multifunkční volant | S | 9.400,- |
Elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu | S | 5.100,- |
Volant a řadicí páka v kůži | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním | S | S |
Kola z lehkých slitin | S (175/60 R15) | S (205/45 R16) |
Vyhřívání předních sedadel | 20.000,- (jako součást paketu) | 5.100,- |
Palubní počítač | S | S (Maxi DOT za 4.100,- ) |
Parkovací senzory vzadu | S | 9.200,- |
Metalický lak | 11.000,- | 10.000,- |
Závěr
Dlouho, velmi dlouho jsem přemýšlel, zda díky výbornému motoru nenechat vyhrát Micru. Ona by si to zasloužila, nad jejími nedokonalostmi bychom rádi zavřeli obě oči... jenže je jich moc. Utlumení, řazení, interiér...ne, nejde to.
Fabia nabízí dobře vyvážený mix praktičnosti, sportovnosti a dlouhověkosti. Drží si totiž svou cenu (ostatně, podívejte do tabulky na cenové srovnání s novou Microu: sebevědomí mladoboleslavským nechybí) a při následném prodeji tak zkrátka dostanete za Fabii Monte Carlo mnohem více než za Micru, byť v nejvyšší výbavě.
Škoda Fabia se však bazarovou aurou zaklínat nemusí, v přímém porovnání je i tak lepším vozem než Nissan Micra. Vítězem plnícího souboje se sice na plné čáře stal kompresor, ale ani to nepomohlo Nissanu k prvnímu místu.
Nissan Micra 1,2 DIG-S | |
+ | Skvělý motor Spotřeba paliva Citlivé, vyvážené řízení |
- | V nabídce chybí nafta Neútulný interiér, jen výškově stavitelný volant Nepřesné řazení Utlumení interiéru |
JAKE.AUTO.CZ Nissan Micra – všechny testy a další články
Škoda Fabia 1,2 TSI | |
+ | Utlumení motoru Řazení Kvalitní zpracování Větší prostor na sedadlech |
- | Zvuk a výkon motoru ve vysokých otáčkách Horší výbava Rádio překáží pravé noze Vyšší spotřeba než u Nissanu |