Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia 1,2 TSI vs. Nissan Micra 1,2 DIG-S – Turbo proti kompresoru

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 30. 1. 2012
42
104
Zobrazit náhledy (42)
Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia
Odvěké dilema: je lepší kompresor, nebo turbodmychadlo? V posledních letech to turbo začíná vyhrávat na celé čáře, jenže jak to bude u dvanáctistovek?

Je lepší Fabia, nebo Micra? Na tuhle otázku není lehké odpovědět, protože malý Nissan dorazil ke srovnávacímu testu vybaven hodně zajímavou technikou: kompresorem dopujícím 1,2 litru velký tříválec. Z našich samostatných redakčních testů to vypadá na jasné statické vítězství škodovky, Micra si však na silnici hodlá na Fabii vyšlápnout ve velkém stylu.

Serióznost proti oblinám

Nová Micra v nové generaci zvážněla, stále si však získá zejména ženskou část populace na svou stranu. Její design je takový nenásilný, líbivý a, když se zadíváte do kulatých halogenových očí, objevíte duši nekonfliktního pracanta. To se mi líbí, malé auto se nemá mračit nebo vystrkovat tlamu na všechny kolem. Dámy budou jistě souhlasit.

Na druhou stranu nejsou její linky rozhodně prvoplánové, oči mají stále co objevovat a výraz masky jakoby se při focení s každým dalším úhlem trochu měnil. Záď stoprocentně koresponduje se zbytkem vozu; celek bezpochyby navazuje na bublinu, tedy starou Micru, ale zároveň posouvá její design o velký kus dál.

nissan skoda fabia testy srovnavacitesty nissan skoda fabia testy srovnavacitesty
 

Fabia je proti Micře o poznání serióznější a působí dospělejším dojmem. Také ona si zachovává přívětivou tvář, záď se zešikmenými svítilnami však jasně říká: jsem sice malá, ale umím kousat, což například ve verzi RS platí bezezbytku. Design nemá cenu hodnotit, tam více než kde jinde platí „sto lidí, sto chutí“, takže se na oba vozy podívejme více technicky. Ostatně, Fabia zde má docela unfér výhodu díky výbavě Monte Carlo – ano, není to ideální srovnání, ale nám jde stejně hlavně o duši (rozumějte...o motor). A navíc jak na konci uvidíme, zase tak „unfér“ to vlastně není.

Interiér

Na v podstatě totožném rozvoru 2450, resp. 2451 mm postavily obě dvě automobilky vozy schopné v relativním pohodlí odvézt čtyři dospělé osoby. Fabia je díky větším převisům o 22 centimetrů delší, Micra je zase o zhruba tři centimetry širší a vyšší, s čímž souvisí i větší rozchod kol.

Fabii známe velmi dobře – kvalitně slícovaný interiér, výborně čitelné přístroje, vystouplá hrana rádia utlačující pravou nohu a úzký interiér. Jenže počkat – v Micře jsme naměřili na šířku dokonce ještě méně! Navíc sedadla Fabie se svými rozměry i pohodlím po delší cestě řadí jasně výše než ty z Nissanu a to i bez pomoci příplatkových položek.

nissan skoda fabia testy srovnavacitesty nissan skoda fabia testy srovnavacitesty
Jestliže jsem Nissan chválil za velmi povedený designérský přerod Micry, rozhodně to neplatí o interiéru. Tvrdé plasty s nikterak pěknou povrchovou úpravou, uprostřed lehce kýčovitý stříbrný shluk tlačítek a syrové, oranžové podsvícení. Když si srovnám vedle tohoto interiéru vnitřek z minulé generace, říkám si, že automobilka měla možná své peníze ušetřit a původní interiér jen drobně vylepšit. Naopak povedený je multifunkční tříramenný volant.

Interiér Fabie sice už něco pamatuje, stále dokola jej však chválíme za jednoduchost ovládání, kvalitní materiály i slícování. Navíc designéři Škody nevystavují na odiv velké plochy plastu tak jako jejich kolegové v Nissanu, takže vnitřek Fabie vypadá hodnotněji. Škoda onoho vystouplého rohu rádia, to Micra ví, že v této oblasti je lépe řidičovo kolenu uhnout z cesty. Posaz za volantem je podobně vysoký v obou autech, o něco příjemnější pozici jsem nalezl v Micře.

V zavazadlovém prostoru vítězí na litry i v praktičnosti (nakládací hrana je o zhruba centimetr níže, po sklopení sedadel vznikne ve Škodě menší schod) Fabia.

Na silnici

nissan skoda fabia testy srovnavacitesty nissan skoda fabia testy srovnavacitesty
Konečně se dostáváme k samotné podstatě testu. Jízdní vlastnosti Fabie se sportovním podvozkem na větších a širších kolech nejsou překvapivě až o tolik lepší než v případě Micry, ta byla díky úzkým kolům (zde 175/60 R15) pocitově mrštnější a předvedla nám své citlivější řízení. Nedotáčivá rezignace předních kol však přichází až příliš brzo, což by normálně nevadilo, kdyby...

...kdyby pod kapotou nepracoval tak špičkový motor. Přeplňovaný tříválec se oproti poněkud laxnímu TSI chová jako čertík vypuštěný z krabičky. Má rovnoměrnější nástup ve velmi nízkých otáčkách, kolem středních otáček se sice potřebuje trochu nadýchnout (okolo 3 tisíc má TSI jasně navrch), ale už o tisíc otáček výše opět přebírá žezlo a žene se s rykem vpřed.

Točivý moment 142 Nm vrcholí při 4.400 min-1, ve Fabii je maximum 160 Nm dostupné v rozmezí 1.500 až 3.500 min-1. Na kilowatty vítězí Nissan, nabízí 72 kW při 5.600 min-1, Škoda 63 kW při 4.800 min-1. Otáčkoměry se však shodně červenají od šesti tisíc.

nissan skoda fabia testy srovnavacitesty nissan skoda fabia testy srovnavacitesty
Z tříválce čiší radost ze života, jeho až závoďácký zvukový projev by však nemusel každému vyhovovat: Nissan totiž (schválně?) pozapomněl na utlumení motoru a malého siláka tak neustále slyšíte pracovat. Fabia z výrobní linky sjíždí o poznání lépe odhlučněna a ve vyšších rychlostech (například na dálnici) se zdá být stabilnější a méně náchylná na boční vítr, což ale bylo při testovaných konfiguracích pramálo překvapivé.

Co však už překvapivé je, a hodně, je spotřeba paliva. V tabulce níže jsou námi naměřené hodnoty, hodně zajímavá je například spotřeba při dálniční stotřicítce. Fabia má těžší pětku a točí o nezanedbatelných 400 otáček méně, i tak si však Micra dokázala (byť o pár desetin) uhájit vítězství. Při stovce bylo vítězství jasné a nezpochybnitelné; rozdíl mezi oběma soky byl nakonec skoro jeden litr.

Odečtená spotřeba palivaŠkoda Fabia 1,2 TSINissan Micra 1,2 DIG-S
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1]5,2 / 24004,3 / 2700
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1]7,1 / 31006,7 / 3500

Ve městě umí oba vozy jezdit za šest až sedm litrů, zde se spotřeba lišila jen málo. Nástrahy pražských ulic lépe filtroval Nissan, avšak posádka o spárách a kanálech věděla tak jako tak – a to díky hůře utlumenému podvozku.

Co se řazení týče, Nissan má ještě co dohánět. Pětistupňová převodovka ve Fabii je lépe vyladěná, rychlosti zapadají s lehkostí a bez drhnutí. Delší páku v Nissanu je potřeba vést o něco precizněji. Brzdy jsou bez připomínek, oba lehké hatchbacky si v pohodě vystačí se zadními bubnovými brzdami.

nissan skoda fabia testy srovnavacitesty nissan skoda fabia testy srovnavacitesty
 

Ceny

K tradičnímu srovnání ceníků pozvěme cenově srovnatelné verze. Vida, najednou se ukazuje šéfredaktorova prozíravost: Fabia 1,2 TSI 63 kW ve výbavě Monte Carlo stojí 329.900,- Kč, Nissan Micra s přeplňovaným tříválcem pak (ve výbavě Visia) 289.900,- Kč. V době testování obou vozů byl však rozdíl ještě menší, Micra ve stupni Visia přišla na bezmála 340 tisíc!

Cenové zvýhodnění Micry díky akčním cenám proto otevírá možnost postavit ji proti Monte Carlu v nejlepší nabízené výbavě Tekna za 342.900,- Kč. Podrobněji v tabulce.

Ceny a výbava [Kč]MicraFabia
VýbavaTeknaMonte Carlo
Základní cena342.900,-329.900,-
Čelní, boční, hlavové airbagySS
TempomatS9.200,-
Volant stavitelný ve dvou osách-S
MlhovkySS
Stabilizační systémSS
Automaticky regulovaná klimatizaceS12.200,-
Autorádio s CDS (6 repro, USB, iPod, MP3)S (MP3, 1DIN)
Multifunkční volantS9.400,-
Elektricky ovládaná okna vpředu i vzaduS5.100,-
Volant a řadicí páka v kůžiSS
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhřívánímSS
Kola z lehkých slitinS (175/60 R15)S (205/45 R16)
Vyhřívání předních sedadel20.000,- (jako součást paketu)5.100,-
Palubní počítačSS (Maxi DOT za 4.100,- )
Parkovací senzory vzaduS9.200,-
Metalický lak11.000,-10.000,-

Závěr

Dlouho, velmi dlouho jsem přemýšlel, zda díky výbornému motoru nenechat vyhrát Micru. Ona by si to zasloužila, nad jejími nedokonalostmi bychom rádi zavřeli obě oči... jenže je jich moc. Utlumení, řazení, interiér...ne, nejde to.

Fabia nabízí dobře vyvážený mix praktičnosti, sportovnosti a dlouhověkosti. Drží si totiž svou cenu (ostatně, podívejte do tabulky na cenové srovnání s novou Microu: sebevědomí mladoboleslavským nechybí) a při následném prodeji tak zkrátka dostanete za Fabii Monte Carlo mnohem více než za Micru, byť v nejvyšší výbavě.

Škoda Fabia se však bazarovou aurou zaklínat nemusí, v přímém porovnání je i tak lepším vozem než Nissan Micra. Vítězem plnícího souboje se sice na plné čáře stal kompresor, ale ani to nepomohlo Nissanu k prvnímu místu.

Nissan Micra 1,2 DIG-S
+Skvělý motor

Spotřeba paliva

Citlivé, vyvážené řízení

-V nabídce chybí nafta

Neútulný interiér, jen výškově stavitelný volant

Nepřesné řazení

Utlumení interiéru

JAKE.AUTO.CZ Nissan Micra – všechny testy a další články


Škoda Fabia 1,2 TSI
+ Utlumení motoru

Řazení

Kvalitní zpracování

Větší prostor na sedadlech

-Zvuk a výkon motoru ve vysokých otáčkách

Horší výbava

Rádio překáží pravé noze

Vyšší spotřeba než u Nissanu

JAKE.AUTO.CZ Škoda Fabia – všechny testy a další články

Témata
Model Škoda Fabia 1,2 TSI Nissan Micra 1,2 DIG-S
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 4800 72 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500 142 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.4 / 5.2 5 / 3.6 / 4.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 315 / 1180 265 / 605
Objem nádrže (l): 45 41
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1041 / 530 1045 / 465
Rozměr pneu: 205/40 R17 175/60 R15
Škoda Fabia 1,2 TSI
Nissan Micra 1,2 DIG-S
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4000 3780
b) šířka (mm): 1642 1675
c) výška (mm): 1498 1525
d) rozvor (mm): 2451 2450
e) rozchod vpředu (mm): 1417 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1410 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 960
k) šířka vpředu (mm): 1370 1360
l) šířka vzadu (mm): 1370 1360
délka sedáku vpředu (mm): 510 470
délka sedáku vzadu (mm): 470 470
výška opěradla vpředu (mm): 620 570
výška opěradla vzadu (mm): 590 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - chlapecx
205tky - nesmyslný zářez do spotřeby i výkonu
| 25. 6. 2012
jistěže... míct Micra to samý obutí, chtěl bych vidět Micru na těchle kolech při zachování tý spotřeby co jí odečetli 8-s >:D
Avatar - chlapecx
CHYBA
| 25. 6. 2012
zato se tam montuje 195/55 R15 :-! ;-)
Avatar - chlapecx
Odhlučnění
| 25. 6. 2012
nediv :-) obuj Micru do těch "obrovských kol" a jsem zvědav, zda vám udělá znova tu spotřebu o litr menší teda pokud se vůbec na tom rozjede
Avatar - chlapecx
Micra
| 25. 6. 2012
jenom ta súpotřeba je zoufalá..... obujte Micru do těch "obrovských kol" a jsem zvědav, zda vám udělá znmova tu spotřebu o litr menší :-) teda polud se vůbec na tom rozjede >:D 8-s >:-[]
Avatar - chlapecx
SUBDUEL
| 25. 6. 2012
PROČ???? díky mouchám TSI bude HTP za chvilku vychalován jako SPOLEHLIVÁ atmosféra!!! portože tyhle problémy míval TAKY! ale PŘED 10 LETY a u FII už NEMÁ >:D
NAOPAK se zapracovalo na odladění a vychytání nejhoprších nedostatků, odlehčení a spotřebě a kupodivu to jede 50,90,130 :-) (do kopce už asi ne :-! )

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku