Škoda Fabia III: Interiér novinky a srovnání s předchůdci
Patnáct let na trhu, dvě generace a statisíce prodaných kusů. To jsou jen holá fakta dosavadní historie Škody Fabia, která pokračuje zcela novou generací. Při příležitosti zveřejnění první fotografie interiéru jsme připravili malé srovnání s předchozími generacemi. A co si budeme povídat, posun kupředu je markantní.
Škoda Fabia III (2015-)
První fotografie interiéru Škody Fabia III odhaluje stejnou revoluci, jako vnější design. Čistě a jasně dané linie přístrojové desky nic nenarušuje, líbí se nám široký dekorační pás, kontrastní plasty na tříramenném volantu z Octavie nebo jednoduchý panel automatické klimatizace, který najdeme také v modernizovaném Volkswagenu Polo. Poprvé se v rámci modelové řady setkáme také s komfortním přístupem do interiéru KESSY a startováním tlačítkem na sloupku řízení.
Horní část přístrojové desky je vyhrazena multimediálnímu systému s dotykovým displejem. Prostředí systému je shodné s Octavií, poprvé se však ve voze Škoda objeví technologie MirrorLink, která přenáší aplikace chytrého telefonu přímo na displej. Všechno doplní aplikace SmartGate, která zobrazí klíčové údaje o vozidle (třeba spotřebu paliva, průměrnou rychlost a další) přímo v telefonu pomocí Wi-Fi.
Oficiální rozměry odhalují posun kupředu také v oblasti prostornosti. Přestože je nová generace Fabie o 8 milimetrů kratší než předchůdkyně, vzrostla délka interiéru na 1674 milimetrů (+ 8 mm). Vpředu se navíc zvětšila šířka kokpitu v oblasti loktů na 1401 mm (+ 21 mm), vzadu nově naměříme 1386 mm (+ 2 mm) a přední sedadla budou ukotvena o 4 milimetry níž.
Nová Škoda Fabia navíc deklasuje konkurenci objemem zavazadlového prostoru. Ten nyní v základu nabídne 330 litrů a po sklopení opěradel zadních sedadel dokonce 1150 litrů, což je však o 30 litrů méně než u současného modelu. Národ chalupářů však jistě ocení nákladovou hranu zavazadelníku ve výšce 659 milimetrů, stejně jako ložnou plochu širokou 960 milimetrů.
A informace na závěr: Škoda v oficiální tiskové zprávě uvedla, že ani nová generace Fabie nepřijde o originální „Simply Clever“ řešení. V závislosti na výbavě se setkáme s až devíti novými prvky, včetně nyní již legendární škrabky na led pod víčkem palivové nádrže.
Škoda Fabia II (2007- 2014)
Druhá generace Škody Fabia byla snad ještě očekávanější, než ta první. Návrat k zakulaceným tvarům, stále vysoká úroveň zpracování a především hezčí barevné sladění přístrojové desky a čalounění – to jsou všechno faktory, i díky kterým se Škoda Fabia druhé generace stále drží na špičce svého segmentu.
Paradoxem jsou však rozměry šířky interiéru, které jsou ještě o chloupek menší, než u předchůdce. Naopak s místem vzadu nad hlavou dvojková Fabia jedničkovou předčila rozdílem třídy, což však někteří kritizovali ve smyslu lehce nevyvážených proporcí karoserie. Velkou pochvalu si také zaslouží zavazadlový prostor o základním objemu 300 litrů (bez rezervy 315), kterým „dvojková" Fabia překonala i současnou generaci Volkswagenu Polo (má 280 litrů).
Druhá a ještě stále současná generace Fabie prošla v roce 2010 mírným faceliftem. Ten přinesl hezčí volant, textilie a především exkluzivní verzi Monte Carlo, odkazující na úspěchy značky ve známé rallye.
Škoda Fabia I (1999-2007)
Nástupce tolik oblíbené Škody Felicia přinesl kromě strohých, jasně daných linií, také stejný styl interiéru. Pryč byla zakulacená přístrojová deska, velký tří- či čtyřramenný volant a také hodně zastaralý panel rádia a topení.
Někteří kolegové přehnanou jednotvárnost celku kritizovali, za sebe však říkám, že i po letech působí kokpit první Fabie moderně a především jeho ergonomie dosahuje vynikající úrovně. Horní část přístrojové desky tvoří měkčené materiály a zbytek sice tvrdé, leč kvalitní plasty. Trochu škoda však bylo barevného ztvárnění – převládala šedá barva a pro hravější čalounění jste museli sáhnout hlouběji do kapsy.
V srpnu roku 2004 prošla první Škoda Fabia modernizací a tou dobou už měla na kontě více než milion vyrobených kusů. Kromě citelnějších úprav vnějšku se uvnitř objevil volant z druhé generace Octavie, prostřední cestující vzadu měl nově k dispozici vlastní hlavovou opěrku a tříbodový bezpečnostní pás a kromě dalších drobností se v nabídce objevily také nové potahové materiály. Interiér se však nezbavil stísněnosti v příčném směru, což měla vyřešit nadcházející generace modelu.
Škoda Fabia - rozměry interiéru | |||
Model | Škoda Fabia III | Škoda Fabia II | Škoda Fabia I |
Šířka vpředu (mm) | 1401 | 1380 | 1380 |
Šířka vzadu (mm) | 1386 | 1384 | 1390 |
Podélný prostor vpředu min/max (mm) | - | 880/ 1090 | 890/ 1110 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm) | - | 600/ 850 | 570/ 800 |
Výška nad sedadlem - vpředu (mm) | - | 1010 | 1010 |
Výška nad sedadlem - vzadu (mm) | - | 970 | 930 |
Zavazadlový prostor min/max (l) | 330/1150 | 300/1180 | 260/1016 |