TEST Škoda Fabia Combi Tour – To nejlepší nakonec?
Občas je fajn připomenout si, jaká je stávající Škoda Fabia všudypřítomný automobil. A nové věci se nehledají zase tak těžko, stačí se podívat na námi testované kombi. Vypadá lépe, než jsme byli zvyklí, a stačilo na to jenom opravdu málo úprav.
Verze Tour Ambition dostala přední nárazník s mlhovkami z modelu RS a k tomu atraktivní světlomety se zatmavenou optikou. Výsledek? Rázem před námi stojí automobil, který z davu ostatních Fabií vyčnívá alespoň trochu, což se počítá. Na zevnějšek jsme si již všichni zvykli, žádný podrobný popis tedy není potřeba. Stále se jedná o poměrně úzké a vysoké auto, které však ani po letech nevypadá špatně, zejména v této verzi kombi.
V interiéru se kromě výbavy nic nezměnilo. Pozice za volantem je pořád trochu zvláštní, s řadicí pákou, která je nezvykle nízko a sedadlem řidiče umístěným vysoko. V dané třídě rozhodně naleznete vozy, ve kterých se sedí lépe a přirozeněji. Potěší však dostatek prostoru na předních i zadních sedadlech, tedy pokud se bavíme o prostoru pro nohy a hlavu. Na šířku již nejsou rozměry kabiny natolik oslnivé.
skoda fabia testy malevozy |
Palubní deska nezapře svůj věk, její dílenské zpracování ani použité materiály však jenom stěží urazí – jedná se stále o velmi slušný standard. Námi testované auto nabídlo lehce nadprůměrnou výbavu. Na tom by nebylo nic tak zajímavého, vypíchnul bych však vyhřívaná sedadla. V tomto ročním období je asi stěží použijete, avšak vězte, že při zapnutí do polohy 2 se začnete pomalu dívat, jestli pod vámi čalounění nehoří. Taková intenzita a rychlý náběh se jen tak nevidí.
Vraťme se však k paketu Tour. Ten si můžete u kombi pořídit k výbavě Active či Ambition. V obou případech dostanete více výbavy za nižší cenu, ovšem jenom k motorům 1.4 16V a 1.2 TSI. K výbavě Tour Ambition se pak mimo zmiňovaný nárazník RS a černou optiku světlometů váže také manuální klimatizace, autorádio Swing, palubní počítač, tempomat, prodloužená záruka na čtyři roky nebo 60.000 km, malý kožený paket s tříramenným volantem a vyšší stupeň zatmavení skel vzadu. Kombi pak stojí o pouhých 14.000 Kč více než hatchback a má střešní nosiče. Za dalších deset tisíc korun navíc můžete mít parkovací čidla, zmiňovaná vyhřívaná přední sedadla a také loketní opěrku. Škoda se tedy rozhodla nabídnout slušnou porci výbavy za rozumnou cenu.
Starý známý pod kapotou
Turbomotory 1.2 TSI mohou být nechvalně proslulé kvůli problémům s rozvodovými řetězy, když však přijde na chování čtyřválce při jízdě, jenom těžko se hledá něco, co by si zasloužilo negativní hodnocení. Jedná se o velmi pružnou jednotku, která spolupracuje s vhodně odstupňovanou převodovkou, byť jenom pětistupňovou. Výkon 63 kW na tenhle automobil docela stačí. Již okolo 1500 otáček začíná agregát plynule zrychlovat, nejlépe se pak cítí mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček. Výkonovou špičku nehledejte, do otáček maximálního výkonu se nejspíše většina majitelů stejně nikdy nepodívá – nemají proč.
Naopak reakce na sešlápnutí plynu jsou na přeplňovanou jednotku velmi milé, až se nebojím říci rychlé. I proto je jednoduché s motorem spolupracovat a jízda tak může i trochu bavit. Motor má svůj charakteristický jadrný zvuk, který uslyšíte při akceleraci často, ostatně odhlučnění je pouze průměrné.
skoda fabia testy malevozy |
A co spotřeba? Ta se velmi odvíjí od jízdního stylu a použití vozu. V městském provozu umí být docela vysoká, jakmile se však naladíte na plynulejší notu, lze jezdit za něco málo přes 7 litrů na 100 km. Mimo město se pak dostanete k pěti litrům, na dálnici ve 130 km/h, kdy motor točí zhruba 3100 otáček za minutu, počítejte s odběrem asi 6,5 litru.
Vybrali bychom si tedy z nabídky raději tento motor nebo o deset tisíc korun čtrnáctistovku bez turbodmychadla se stejným výkonem? Čistě z hlediska jízdy u nás na celé čáře vyhrává 1.2 TSI: je pružnější, má větší zátah a při běžném cestování i nižší spotřebu. Čtrnáctistovka pak bude vzhledem k o něco nižší ceně volbou lidí, kteří spíše najedou menší množství kilometrů či chtějí jednoduchou atmosférickou jednotku.
Jistota pro každého
Podvozek Fabie je opravdu kvalitní a dovolit si s autem můžete docela hodně, než se mu to přestane líbit. Jeho práce však není dokonalá. Při filtrování nerovností je zavěšení dost slyšet, občas se navíc stane, že rázy projdou až do kabiny, a to i na patnáctipalcových kolech. Některé nedokonalosti vozovky také přecházejí do horizontálního zavlnění auta při jejich překonávání.
Tuhá jízda může mnohým vyhovovat, zejména když se podvozek odměňuje solidní stabilitou. Spojení komfortu s ovladatelností se však v tomto případě zcela nepovedlo. Fabia se však dá vodit zatáčkami v docela vysokých rychlostech, což možná někteří lidé ocení, většina by však pravděpodobně uvítala více komfortu.
skoda fabia testy malevozy |
Závěr
Musíme říci, že takto na konec výrobního cyklu se podařilo Fabii ještě více zatraktivnit, a to hlavně díky výbavovému paketu Tour. Vzhledové úpravy jsou decentní, přesto velmi účinné, potěší však hlavně dobrý poměr základní ceny a nabídnuté výbavy. Nedivili bychom se tedy, kdyby si pro tento model přišlo do prodejen Škody ještě dost zákazníku, nabídka je to velmi zajímavá. Celkově je Fabia Combi stále nadprůměrné auto v rámci své třídy, které potěší velkým zavazadelníkem, příjemným motorem či jistými jízdními vlastnostmi, a to stojí za úvahu.
skoda fabia testy malevozy |
Nejlevnější verze modelu | 249.900 Kč (Tour Active 1.4 16V/63 kW) |
Základ s testovaným motorem | 259.900 Kč (Tour Active 1.2 TSI/63 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 315.900 Kč (Tour Ambition 1.2 TSI/63 kW) |
Plusy
- Dobré jízdní vlastnosti
- Poměr výbavy a ceny
- Velký zavazadelník
- Chování turbomotoru 1.2 TSI
Minusy
- Pozice za volantem
- Rázy od podvozku
- Menší šířka karoserie
Foto: Petr Homolka