Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia R5 Evo: Nejúspěšnější vůz R5 v ještě lepší kondici

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším ralleyovým vozem své kategorie.

Společně se třemi světovými tituly v řadě získala i řadu vítězství v kontinentálních a národních šampionátech. Aktuálně přichází na scénu její inovovaná a ještě rychlejší verze. Vizuálně inspirovaná faceliftem hatchbacku Fabia.

Po tisících kilometrech náročného testování na asfaltu, šotolině, sněhu i ledu je nová Fabia R5 Evo připravena postavit se svým soupeřům. Vylepšený vůz hladce prošel homologačním procesem Mezinárodní automobilové federace (FIA), který byl završen udělením homologace k 1. květnu 2019. V nejbližších hodinách se objeví na soutěžních tratích. Nejdříve samozřejmě v barvách továrního týmu Škoda Motorsport, později v rukou soukromých jezdců. První „ostré“ vystoupení se odehraje už tento pátek a sobotu, kdy posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler na Rallye Český Krumlov, která je třetím podnikem mistrovství republiky.

Nejvíce změn pod kapotou

Ve srovnání s dosavadním provedením „erpětky“, které brázdí tratě od 1. dubna 2015, doznal nový soutěžní speciál řady změn. Na první pohled nejvíce patrnou je nová maska, nárazníky, přední i zadní světla korespondující s aktuální podobou sériového modelu Fabia. Ostatní změny jsou sice na méně patrné, ale o to důležitější.

Začněme od srdce každého soutěžního vozu – tedy od motoru. Turbodmychadlem přeplňovaná pohonná jednotka o objemu 1620 cm3 nyní nabízí vyšší výkon a lepší průběh točivého momentu. Mezi významné změny patří inovované olejové čerpadlo s vylepšenou hydraulickou regulací, elektrické vodní pumpa a zcela nový systém chlazení s vyšší efektivitou. Turbodmychadlo je nyní osazeno elektronicky řízeným obtokovým ventilem. Upravený pohon alternátoru zajišťuje více výkonu pro akceleraci.

Bude se lépe řídit

Aby všechno fungovalo přesně tak, jak má, se stará nová řídicí elektronika Magneti Marelli. Ta je také propojena s novým palubním displejem, který posádce dodává všechny potřebné informace o funkcích vozu. Změny se dotkly také převodovky. Nejdůležitějším vylepšením jsou upravené převodové poměry, které lépe korespondují se zvýšeným výkonem. Zároveň došlo k úpravám prodlužujícím životnost převodovky, což je vítanou předností zejména pro soukromé týmy. V neposlední řadě došlo na zásahy, které zlepšují ovladatelnost vozu.

Nejpodstatnější z nich představuje řízení se strmějším převodem. V ostrých zatáčkách rychlostních zkoušek, a zvláště při téměř konstantní jízdě smykem na šotolinových či sněhových rallye, to pro jezdce představuje pozitivní změnu proti předchůdci. Neméně důležité jsou delší dráhy odpružení, které na nerovném povrchu poskytují více přilnavosti. Finálním příspěvkem k jízdním vlastnostem i k bezpečnosti je vyztužený skelet karoserie s novou bezpečnostní klecí podle nových předpisů FIA. Vykazuje vyšší pevnost, což znamená plus nejen pro případ nehody.

Škoda Fabia R5 Evo představuje další kapitolu dlouhého příběhu mladoboleslavské značky v automobilovém sportu. Od roku 2015 bylo zákazníkům po celém světě dodáno 270 exemplářů modelu R5 pro rallye, z toho 80 jen v roce 2018. V průběhu sezóny 2019 Škoda Motorsport nasazuje do vybraných podniků FIA WRC 2 dvojici vozů. V nové klasifikaci WRC2 Pro soupeří mladá finská posádka Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen o příčky nejvyšší. Do vybraných podniků odstartuje také česká posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler. Její prioritou však bude snaha o obhajobu titulu v mistrovství České republiky.

Jak si povede při premiéře v novém autě, se ukáže už pátek 17. a v sobotu 18. května v jižních Čechách.

Věděli jste, že…

  • Motor mladoboleslavské „er-pětky“ je odvozen od sériového agregátu 1.8 TSI, který se montuje do sedanu Volkswagen Lamando určeného pro čínský trh?
  • Z důvodu předpisy vynucené redukce zdvihového objemu byl vyvinut kompletně nový klikový mechanismus. Sací potrubí je vybaveno restriktorem o vnitřním průměru 32 milimetrů a maximální tlak nasávaného vzduchu činí 1,5 baru. Na motoru jsou plánovány revize každých 3000 kilometrů ostrého provozu.

Program 47. Rallye Český Krumlov

Pátek 17. května – 16.00 RZ1 (2,75 km); 17.27 RZ2 (11,83 km); 18.14 RZ3 (6,46 km); 18.44 RZ4 (12,65 km); 19.58 RZ5 (2,75 km); 21.19 RZ6 (11,83 km); 22.06 RZ7 (6,46 km); 22.36 RZ8 (12,65 km).

Sobota 18. května – 9.46 RZ9 (13,04 km); 10.23 RZ10 (22,83 km); 11.18 RZ11 (9,75 km); 13.00 RZ12 (2,75 km); 14.28 RZ13 (13,04 km); 15.01 RZ14 (22,83 km); 15.56 RZ15 (9,75 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme