Škoda Kamiq je tady a oficiálně! Terénního sourozence Scaly jsme si prohlédli naživo
Škoda Kamiq bude hvězdou mladoboleslavské značky na ženevském autosalonu. Ještě předtím jsme ho stihli prozkoumat!
Odhalování je u konce, mladoboleslavská Škoda přesně týden před ženevským autosalonem představuje své nejmenší SUV. A pokud jste posledních několik měsíců nestrávili v jeskyni, tak jistě víte, že se jmenuje Kamiq. Stejně jako u dalších zvýšených modelů značky to není náhodné uskupení písmenek, ale mají svůj význam. Název pochází z jazyka Inuitů a popisuje stav, kdy něco „padne jako ulité“.
Jestli Kamiq majitelům padne jako ulitý, to se teprve uvidí. Technicky stojí na platformě MQB-A0 stejně jako nedávno představená Scala. S tou má po technické stránce poměrně dost společného, shodná je například část podlahy, ale třeba zadní část je zkrácená. A odlišnosti najdete i na podvozku, zavěšení bylo kvůli vyšší světlé výšce přepracované, jiné jsou tlumiče i pružiny. Díky tomu má Kamiq větší kola, základ dostane šestnáctipalcové disky, vrcholem jsou osmnáctky. Stejně jako Scala se také Kamiq spoléhá na zadní vlečenou nápravu s hydraulickými lůžky.
Zatímco Scala disponuje světlou výškou 146 mm, Kamiq stojí 182 milimetrů vysoko nad zemí. Pokud ale v objednávce zaškrtnete systém Sport Chassis Control, dostanete o 10 milimetrů snížený podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Vybírat pak můžete ze čtyř režimů (Normal, Sport, Eco a Individual), které kromě podvozku ovlivňují reakce volantu, motoru a převodovky. Pro majitele větších modelů nejde o nic překvapivého, v rámci třídy malých SUV to ale úplně obvyklý prvek není.
Technickou příbuznost potvrzují i celkové rozměry, na délku měří Kamiq 4.241 milimetrů, šířka činí 1.793 mm a výška 1.531mm. Rozvor je stejný jako v případě Scaly, tedy 2.651. V přiložené tabulce můžete porovnat, jak moc se celkové rozměry liší. Kvůli kratší zádi má Kamiq o něco skromnější zavazadelník, v základním uspořádání nabídne rovných 400 litrů, sklopením opěradel zadních sedadel lze objem rozšířit na 1.395 litrů. Na přání je k dispozici sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, takže do auta naložíte předměty o délce až 2.447 milimetrů.
Model | Škoda Kamiq | Škoda Scala | Škoda Karoq |
Délka (mm) | 4.241 | 4.362 | 4.382 |
Šířka (mm) | 1.793 | 1.793 | 1.841 |
Výška (mm) | 1.531 | 1.471 | 1.603 |
Rozvor (mm) | 2.651 | 2.649 | 2.638 |
Objem kufru (l) | 400/1395 | 467/1410 | 521/1630 |
Ve srovnání s větším Karoqem trochu ztrácí ve variabilitě, zadní sedadla nelze posouvat ani polohovat a jsou dělená v poměru 40:60. Lyžařům se asi příliš nebude líbit absence průvlaku. Co naopak potěší, je elektricky odjistitelné tažné zařízení a řada užitečných prvků Simply Clever v podobě háčků, síťového programu či dvojité podlahy. Nechybí ani elektricky výklopné víko kufru, které lze zavřít jemným zatažením za víko či klasicky tlačítkem. Zajímavou inovací je víčko na dolévání vody do ostřikovačů, které po otevření vytvoří trychtýř pro snadnější manipulaci.
Skoro jako koncept
Naživo mě překvapilo, jak moc se Kamiq blíží studii Vision X, s níž jsem před rokem měl příležitost strávit několik chvil ve studiu. Pochopitelně kromě toho dvoubarevného lakování v jedovatě zeleném odstínu. Schválně porovnejte prolisy na karoserii nebo tvar světlometů, to všechno se s minimálními změnami přeneslo do sériového modelu.
Nejsem sice odborník na design, ale hádám, že nejzajímavějším prvkem přídě jsou dvoudílné přední světlomety. Na vrcholu se nachází propracované diody denního svícení, které mají podle tiskové zprávy připomínat svítící drahokamy. Blinkry se rozsvěcí postupně, přičemž vůbec poprvé se tak u škodovky děje u předních i zadních světel. Je to vrcholné provedení, základní verze bude mít denní svícení o něco jednodušší. Na zádi kromě široce rozprostřeného nápisu Škoda zaujme také ztvárnění zadního nárazníku, který postrádá viditelné koncovky výfuku.
Vnitřek je povědomý
Pohled do interiéru ve vás může vzbudit dojem, že tohle už jste někde viděli. A budete mít pravdu, interiér je shodný se Scalou, a to včetně sedadel. Škoda to vysvětluje snížením nákladů, díky čemuž si mohla dovolit použít hodnotnější materiály pro oba modely. Naživo je interiér skutečně velmi povedený, na druhou stranu se jednalo o špičkově vybavenou verzi s virtuálním kokpitem a největším displejem multimediálního systému.
Škoda nabízí hned tři varianty infotainmentu, základem je systém Swing s 6,5palcovým displejem, následuje Bolero s osmipalcovým displejem, vrcholem je provedení Amundsen s displejem o úhlopříčce 9,2“, ten má jako jediný také navigaci.
Díky stálému připojení k internetu je možné Škodu Kamiq dálkově zamknout, odemknout nebo třeba zkontrolovat, zda jsou okna zavřená či kolik paliva zbývá v nádrži. Internet na palubě má i další pozitiva - na dálku je možné aktualizovat podkladové mapy navigace nebo vytvořit Wi-Fi hotspot.
Nijak Kamiq nestrádá ani v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů. Nechybí tedy asistent pro udržování v jízdním pruhu (Lane Assist) či Front Assist, který zase hlídá prostor před autem. Oba jsou ve standardní výbavě, na přání je možné objednat adaptivní tempomat nebo systém hlídání mrtvého úhlu (Side Assist), jehož součástí je i asistent vyparkování. Ten při couvání z parkovacího místa upozorňuje na objekty za vozidlem. S asistentem Park Assist ale Kamiq zvládne zaparkovat také sám.
Motory dobře známé
Pohonné jednotky kopírují nabídku pro model Scala. Základem je motor 1.0 TSI s výkonem 70 kW a 175 Nm s pětistupňovou manuální převodovkou. Verze s výkonem 85 kW a 200 Nm už disponuje šestistupňovou manuální převodovkou, na přání může být vybavena sedmistupňovým DSG. Vrcholnou motorizaci představuje provedení 1.5 TSI s výkonem 110 kW a 250 Nm s aktivním řízením válců, v případě malé zátěže tak automaticky vypíná oba prostřední válce. I tento motor je standardně spojen se šestistupňovou manuální převodovkou s možností převodovky DSG se sedmi stupni.
Vznětové motory zastupuje pouze jednotka 1.6 TDI s výkonem 85 kW a 250 Nm se systémem SCR se vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic. Standardně je dodáván se šestistupňovou manuální převodovkou, na přání je k dispozici sedmistupňové DSG. Ekologické provedení představuje verze 1.0 G-Tec s tříválcovým motorem schopným spalovat zemní plyn. Má výkon 66 kW a 160 Nm a je v nabídce výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Nádrž na plyn má kapacitu 14,2 kg, kterou doplňuje benzinová nádrž o objemu 9 litrů.
Pokud by vás (vzhledem ke zvýšenému podvozku) zajímal pohon všech kol, tak na ten platí stejná odpověď jako v případě Scaly - neumožňuje ho použitá platforma, takže s ním nepočítejte ani v budoucnu.
Ceny nového modelu automobilka pravděpodobně odhalí zhruba za dva měsíce, dá se však předpokládat, že cenou Kamiq zamíří mezi modely Scala a Karoq, ve verzi Ambition by tak mohl začínat na částce okolo 440.000 korun. První modely se u prodejců objeví v září letošního roku.