Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia Combi RS TDI – Nafta patří do kamen

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 25. 9. 2013
42
171
Zobrazit náhledy (42)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Škoda Octavia umí ve své nejvýkonnější verzi RS potrápit i sportovně založená auta. Zajímalo nás, zda to platí také pro dieselovou variantu: je tak dobrá jako její benzinové dvojče?

Není všechno zlato, co se třpytí. Ačkoliv vypadá zelené kombi s RS doplňky a osmnáctipalcovými koly nádherně, nenechte se zmást: pod kapotou není benzin a levý pruh dálnice váš nikdy nebude...

Zážehová Octavia RS nás nadchla: Velmi rychlé, praktické a solidně vybavené auto stojí jenom lehce přes 600.000 korun. Spousta zákazníků s větším ročním nájezdem kilometrů se však benzinu bojí a raději by zvolila naftu. Když si k tomu připočtete fakt, že Evropa je zvláště „zatížená“ na turbodieselová kombi, je poměrně logické, proč Škoda nabízí také naftové RS.

Na jeho přítomnost jsme si v modelovém portfoliu již dávno zvykli, o turbodieselové Fabii RS nemluvě. I obchodní cestující chtějí mít pocit „sportovního“ vozu, proti tomu nelze nic namítat. Obvykle je velmi důležité, z jakého pohledu se na celý automobil budete dívat, v případě RS TDI je však úhel pohledu ještě zásadnější než jindy.

Benzin a pak dlouho nic

Octavia RS TDI má jeden zásadní problém: na showroomu vedle ní stojí o deset tisíc korun levnější benzinová verze. Ta má výhodu lehčí přídě (s nárůstem hmotnosti nad přední nápravou u turbodieselové verze se však podvozkáři popasovali dobře) a o několik řádů lepšího motoru.

Zatímco před deseti lety automobilky investovaly nemalé peníze do vývoje moderních common railů, benzinové agregáty stály tak trochu mimo hlavní proud. Trend se však v posledních několika letech otočil a kdo nemá moderní přeplňovaný zážehový čtyřválec (nebo tříválec) s nízkou udávanou spotřebou a relativně vysokým výkonem, jako by nebyl. Dvoulitrové TSI o pěkném výkonu 162 kW sice ani náhodou není nejsilnějším čtyřválcem na trhu, ve srovnání s testovaným TDI však jde o vysloveně sportovní motor.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni
 

Je samozřejmě nefér porovnávat obě paliva (byť milovníci nafty rádi srovnávají stejné objemy, jen jaksi zapomínají dodat, že jejich favorit má turbodmychadlo a porovnávaný benzin ne), nicméně když jsou agregáty zastavěny do stejně vypadajícího vozu s přídomkem RS, nevyhneme se tomu. Turbodiesel je tradičně silný v nízkých otáčkách, mezi dvěma až třemi tisíci mají přední kola plno práce, aby generovaný moment 380 N.m přenesla na asfalt. Nástup síly z nejnižších otáček není tak plynulý jako třeba u nových turbodieselů od Mazdy, mezi stavem vypnuto pod 1.500 otáčkami a zapnuto při 2.000 min-1, což jsou otáčky nejvyššího točivého momentu, je však poměrně příkrý. Nicméně proti turboefektu některých turbodieselů minulosti jde o homeopatický odvárek.

Ve vyšších rychlostech turbodieselu (ve srovnání s benzinem) poměrně rychle dochází dech a nad 200 km/h už se vozu moc zrychlovat nechce. Také pružné zrychlení nás trochu zklamalo, RS zkrátka v dynamických aspektech nepůsobí sportovním dojmem. Bude to možná znít vůči značce RS tvrdě, ale opravdu nečekejte nic jiného, než rychlé naftové kombi s velmi solidním podvozkem, ušitým na míru českým cestám.

Ve srovnání s Golfem GTD se motor zdál být o něco hůře odhlučněný, na rozdíl od benzinové verze však neobtěžoval umělý generátor zvuku - vylepšení zvuku je mnohem přirozenější. Agregát z rodiny EA288 si nechá líbit i vyšší otáčky, ve kterých sice neexceluje, ale ani výrazněji nevadne. Ještě příjemnější však bylo zjištění, že je od nízkých otáček až po ty vysoké solidně kultivovaný a nemá slabé místo ve zvukovém projevu. Navíc dva vyvažovací hřídele odvádějí dobrou práci. V tomto ohledu a vzhledem k výkonu bychom jenom těžko hledali (nejen v daném segmentu) povedenější naftový čtyřválec.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni
 

Samočinná dvouspojková převodovka DSG je s turbodieselem (tradičně) sladěna velmi dobře. Nezmatkuje, neškube a pokud ji netrápíte ve sportovním módu, kdy se před akcelerací pohybujete těsně pod maximem točivého momentu, takže ze „silného“ naftového pásma rychle vystoupíte, skvěle vám poslouží. Absence páček pod volantem jde na vrub předsériovosti kusu, sériové vozy budou pádla mít.

Umí i šetřit

Jak už jste asi pochopili, nákup naftového RS vám nebudeme rozmlouvat pouze v případě, kdy ročně najezdíte velkou porci kilometrů. I proto je doslova klíčová spotřeba paliva, protože pak by automobil ztratil i svůj poslední trumf.

Naštěstí (nebo bohužel?), turbodieselové RS umí jít do sebe a jezdit za hodně málo. Dokonce jsme při jízdě mimo město o mnoho nezaostali za tovární spotřebou: s lehkou nohou stačí pět litrů na 100 km a ani nebudete nikoho na okresce zdržovat, protože za rychlostními limity nikterak výrazně zaostávat nebudete. Dálniční stovka zvýšila odběr na šest litrů, motor na šestý (nejvyšší) stupeň v tu chvíli točí zhruba 1.700 otáček.

Při rychlé jízdě se výhoda nafty začíná zmenšovat, sportovní svezení znamená atakování dvanáctilitrové hranice, přičemž výsledné tempo není s benzinovou verzí srovnatelné. Průměrná spotřeba během testu se pohybovala mezi sedmi a osmi litry na 100 km.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni
 

Závěr

Pokud to prostě musí být turbodieselová Octavia, jděte do toho. Avšak nezapomínejte na dvě věci: za svoje peníze můžete mít výrazně rychlejší automobil v podobě benzinové verze, navíc na začátku příštího roku by měl dorazit Seat Leon Cupra se stejným motorem (135 kW, 380 N.m) a karoserií kombi v nabídce. A nutno podotknout, že Leonu to v kombíku opravdu sluší!

240p360p480p720p

Nejlevnější verze modelu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem629.900 Kč (2.0 TDI/135 kW RS)
Testovaný vůz s výbavou880.900 Kč (2.0 TDI/135 kW Combi RS DSG)

Plusy

  • Dílenské zpracování a sériová výbava
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
  • Objemný zavazadelník, užitečné zatížení
  • Spotřeba při klidné jízdě

Minusy

  • Aerodynamický hluk od oken ve vysokých rychlostech
  • RS Combi povinně s elektrickým otvíráním pátých dveří
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace

Foto: Petr Homolka

Témata
Škoda Octavia Combi RS TDI
Cena základní sestavy 629 900 Kč
Cena testované sestavy 880 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.4 / 5.1
Emise CO2: 132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1507 / 566
Rozměr pneu: 225/40 R18
Škoda Octavia Combi RS TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4685
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

pre mna nepochopitelna kombinacia
jurda46
| 2. 1. 2014
Ja myslim,ze opravdu sportovni auto je az mozna subaru,porsche a tak dal.Nejaka octavka rs nebo kia gt,golf gti......to opravdu sportovni neni.Je to rychlejsi rodinne auto :-) a kdyz si uvedomite,ze ikdyz mate sebetocivejsi a silny motor.Kdo to poead vytaci a zene k omezovaci.Drtiva vetsina km se najezdi normalni jizdou.A to asi malokdy tocite nad 3000 ze? :-) A pak hlavne.Nase sulnice na opravdu nadupane auta nejsou a dlouho nebudou.Diesel vs benzin.Do tech 3000 az 3500 tak jak kazdy jezdi je jedno jestli ma nafta 135 kw nebo benzin 162 kw jede to srovnatelne :-) a dokonce aji lip ten podcenovany diesel v tom rs.
pre mna nepochopitelna kombinacia
nerw
| 5. 12. 2013
u skodofky bych to jeste pochopil ze to koupi nekdo v dizlu ale co takova M5 v dizlu? to je totalni ulet. tet s tema vidlakama BMW aspon vyebe ze to v dizlu nebude mit 2 vyfuky a zabra :-)
Avatar - SCHROJF
FEJK
SCHROJF
| 2. 10. 2013
Dnes som bol v koncernovej predajni,a nakolko som cakal dost dlho na vybavenie,mal som dost casu sa jej (O3 RS TDI)pozriet na zubok.A co som uvidel: Snahu usetrit na takych veciach ako: interier...napodobenina struktury carbonu,by som este prekusol,ale toto(obrazok 6 a 7):???
[odkaz]
Hrat sa na duplex,a pravy je uplne nefunkcny fejk...a za lavym je takto okato vidiet dvojita koncovka TDIcka...
;-) Tak to snad nie!Preco to skryvat a nahradzat takouto tuzing a fejk upravou,ked sa to da ukazat aj takto
[odkaz]
Avatar - šmoula nešika
pane test pilote
šmoula nešika
| 30. 9. 2013
[odkaz] Ale ve videu byl p. Vaverka. ;-)
Avatar - Chuck Norris
pre mna nepochopitelna kombinacia
Chuck Norris
| 28. 9. 2013
880tis pokud vím má do milionu celkem ještě 120tis a to není zrovna zanedbatelná částka... další věcí je že když máš v autě všechnu možnou elektroniku z vw včetně všech asistentů (za které pokud vím si třeba opel říká 100tis) za skoro 70tis a do toho ještě columbus tak to prostě něco stojí...