Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia Combi slaví čtvrt století na trhu, připomeňte si její generace

Ondřej Mára
Diskuze (44)

Tradice modelu sice sahá až do šedesátých let, novodobá Octavia Combi se však představila až 3. března roku 1998.

Model Octavia se v nabídce automobilky Škoda objevil poprvé již v roce 1959, kdy se stal nástupcem oblíbeného modelu Spartak. O rok později, v roce 1960, představila automobilka prodlouženou verzi Combi, která si rychle získala popularitu doma i za hranicemi.

Praktický kombík, který dokázal pojmout rodinu i 690 až 1050 litrů nákladu, svého sourozence s karoserií Tudor dokonce pořádný kus přežil. Zatímco klasická Octavia byla ve výrobě nahrazena ikonickým embéčkem v roce 1964, Octavia Combi zůstala ve výrobě až do roku 1971. Nepřímým nástupcem se pak až o šestnáct let později stal model Forman.

Video se připravuje ...

K velkému novodobému návratu modelu Škoda Octavia Combi došlo 3. března roku 1998, tedy před pětadvaceti lety, na ženevském autosalonu. Kombík dorazil dva roky po premiéře liftbacku a jeho design byl dílem Dirka van Braeckela, kterému asistoval Luc Donckerwolke, jenž se podílel i na designu vozů Lamborghini.

Rozvor kombíku postaveného na platformě A4 se shodoval s liftbackem, byl však o 6 mm delší a o 26 mm vyšší. Hmotnost se v závislosti na provedení zvýšila o 15 až 30 kilogramů. Důležité bylo, že se základní objem kufru zvětšil na o 20 litrů, tedy na 548 litrů. Maximálně pak Octavia Combi nabídla objem až 1512 litrů.

Již v prvním roce připadlo na Combi rovnou 15 % prodaných modelů Octavia, napřesrok to bylo 36,7 % a v roce 2001 dokonce 40,5 procenta. V září 2000 přitom vůz pošel modernizací, která přinesla úpravu přední části, reflektory a nárazník se trochu zakulatily a dostaly zcela čirou optiku. Konstruktéři také zpevnili B-sloupky, vyztužili motorový prostor a díky instalaci modifikované zadní nápravy se auta zvedla.

Prvních moderních Octavií Combi se dohromady vyrobilo přes 470.000, přičemž část z nich sjížděla od roku 1998 z nové výrobní linky ve Vrchlabí, kde skončila výroba modelu Felicia. Navzdory představení druhé generace byla výroba definitivně ukončena až v listopadu 2010. První a druhá generace se totiž na trhu skvěle doplňovaly.

Druhá generace modelu Škoda Octavia byla představena na ženevském autosalonu v roce 2004, a ještě v tom samém roce jsme se dočkali i provedení Combi. Od svého předchůdce se lišila motory, modernější technikou a robustnější karoserií. Výrazná maska chladiče dostala lichoběžníkový tvar a nárazník víc splýval s karoserií. B-sloupky byly opět masivnější a do zpětných zrcátek přibily blinkry.

Dvojková Octavia Combi nabídla zavazadelník o základním objemu 580 litrů, po sklopení zadních sedadel pak dokonce až 1620 litrů. Rok po uvedení druhé generace byla představena také sportovní Octavia RS v obou karosářských verzích a nechyběl ani model s pohonem 4x4. Ten se stal základem pro dobrodružnější model Scout s oplastovanými nárazníky, bočními lištami, nástavci prahů a spodními kryty, jehož premiéra proběhla v roce 2007. Celkem se druhé generace vyrobilo 900.000 kusů.

Video se připravuje ...

Třetí generace modelu Octavia a Octavia Combi, z dnešního pohledu tedy předposlední generace, byla veřejnosti představena 11. prosince 2012 v továrním muzeu. O šest dnů později byla zahájena sériová výroba. Základem vozu se přitom poprvé stala koncernová platforma MQB A.

Design s konzervativnějšími hranatými tvary, jež by měly být odolné módním trendům, pocházel z pera designéra Jozefa Kabaně. Základní objem zavazadelníku povyrostl u kombi dokonce na 610 litrů, po sklopení opěradel pak dokonce až na 1740 litrů.

V roce 2017 byla ve Vídni představena modernizace, která přinesla kontroverzní dělené přední světlomety, jež mohly být vybaveny LED technologií. Novinkou byla prediktivní ochrana chodců, za zmínku ale stojí i zvětšení rozhodnu zadních kol, což mělo za následek optické zvětšení i zlepšení jízdních vlastností. Třetí generace modelu Octavia Combi bylo celkem vyrobeno 1.195.500 kusů.

Video se připravuje ...

Dnes aktuální čtvrtá generace modelu Škoda Octavia byla představena v listopadu 2019, přičemž karosářská varianta kombi dokonce získala přednost před liftbackem. Základem modelu se stala inovovaná platforma MQB, která umožnila i nástup elektrifikace. Škoda Octavia je tak dnes dostupná jak s mild-hybridní, tak i plug-in hybridní technikou.

Design vozu přitom rovněž rozpracoval Jozef Kabaň, jeho dokončení už se ale zhostil jeho nástupce Oliver Stefani. Zásadní proměnou pak prošla kabina, která ve velkém vsadila na digitalizaci a minimalizaci tradičních ovládacích prvků. A abychom nezapomněli – zavazadelník narostl až na 640, respektive 1700 litrů po sklopení zadních opěradel.

Čtvrtá generace mladoboleslavského bestselleru podle automobilky již překonala hranici čtvrt milionu prodaných kusů. Celkem se pak během uplynulého čtvrtstoletí prodalo přes 2,8 milionu vozů Škoda Octavia Combi.

Ondřej Mára
Diskuze (44)

Doporučujeme

3. 3. 2023 12:50
Re: Osobni zkusenost?
V laboratoři, ale bez podvodů, které dělají automobilky. Šlo o nezávislé testy v rámci dlouhodobeho projektu ČVUT. Díky podrobnosti testů šlo vidět i velmi rychlý náběh účinku katalyzatorů. Mimochodem druhé auto byla tehdy Fabia 1.2 HTP a ta měla emise NOx, CO i nespálených uhlovodíků několikanásobně vyšší.
Avatar - Mikesus
2. 3. 2023 19:24
Re: Osobni zkusenost?
V reálném provozu nebo v laboratoři?
2. 3. 2023 18:06
Re: Osobni zkusenost?
Ono hodně záleží na motorizaci. Třeba Octavia 1.8T 110 kW Euro 4 byla před 20 lety na špici z pohledu čistoty emisí. Emise NOx měla kolem 10 mg/km. Dnes platná Euro 6 má povolený limit 80 mg/km.
Avatar - Emel
2. 3. 2023 15:15
Re: Od etalonu k průseráři
Spíš trošku narážím na to, že možná ty velkoplošný stříbrný halogeny vypadají blbě, na rozdíl třeba od toho Ceedu... no ale zase svítí :-)
xenony byly skvělý... sice bez vykrývání segmentů, ale svítily výborně.
Avatar - Ozzman
2. 3. 2023 14:40
Re: Od etalonu k průseráři
Jo, vím, že to píšeš a je na tom velký kus pravdy, tu O3 hodně dělala světla, proto právě mi až tak nevadí facelift s halogeny, jako ta O3. Jinak já mám zkušenost s O3 FL se statickými LED a zas taková paráda to není, oproti statickému halogenu mi to o tolik lepší nepříjde. S O2 už jsem jezdil před dlouhou dobou, tu nechci soudit :)