Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia RS: Jakými změnami prošla za 20 let své existence?

Ondřej Mára Ondřej Mára 6. 2. 2020 • 09:03
161
2
Zobrazit náhledy (161)
Škoda Octavia RS (2001) Škoda Octavia RS (2001) Škoda Octavia RS (2001) Škoda Octavia RS (2001) Škoda Octavia RS (2001) Škoda Octavia RS (2001) Škoda Octavia RS (2001) Škoda Octavia Combi RS (2003) Škoda Octavia Combi RS (2003) Škoda Octavia Combi RS (2003) Škoda Octavia Combi RS (2003) Škoda Octavia Combi RS (2003) Škoda Octavia Combi RS (2003) Škoda Octavia Combi RS (2003) Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia Kombi RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda OCtavia Kombi RS Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia Combi RS 230 Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia RS 245 Škoda Octavia Combi RS 245 Škoda Octavia Combi RS 245 Škoda Octavia Combi RS 245 Škoda Octavia Combi RS 245 Škoda Octavia Combi RS 245 Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia Combi RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS

Ostře laděné modely Škoda Octavia s označením RS křižují české silnice již 20 let, jak se za tu dobu ale změnily?

První generace

První generace Škody Octavia byla představena v roce 1996, na ostřeji laděnou variantu RS (Rally Sport) jsme si však museli počkat až do první modernizace, která proběhla v roce 2000. Kdo si však na vrcholný model počkal, ten se dočkal do té doby nejrychlejší silniční škodovky.

První generace modelu Škoda Octavia RS byla představena v karosářském provedení liftback a pod kapotou ukrývala přeplňovaný čtyřválec 1.8 20V Turbo (v kombinaci s pětistupňovým manuálem), jehož původ bychom vypátrali až u Audi. Pod kapotou Octavie RS byl motor naladěn na 132 kW (180 k), akceleraci z 0 na 100 km/ zvládal za 7,9 sekundy a vůz dotáhl k maximální rychlosti až 235 km/h.

Vysokému výkonu odpovídaly i úpravy podvozku a karoserie. Například s vyztužením zadní části, jejíž tuhost trpěla velkým otvorem zavazadlového prostoru, pomáhaly dvě výztuhy vedené šikmo mezi podlahou a zadními podběhy. Dostalo se však i na nové tužší tlumiče a s brzděním pomáhaly větší brzdové kotouče o průměru 312 mm vpředu a ventilované kotouče vzadu.

Interiér zdobila sportovně tvarovaná sedadla čalouněná v kombinaci černé kůže a světlé látky, která dokázala překvapit svým komfortem. Navíc byla oproti standardním sedadlům tenčí, díky čemuž poskytovala více prostoru pro kolena zadních cestujících.

Navenek se však sportovní verze od běžných Octavií zas tak moc nelišila. Na první pohled ji mohl prozradit například sportovnější přední nárazník s lízátkem, decentní spoiler na víku zavazadelníku nebo nerezová koncovka výfuku v nárazníku. V podbězích byla standardně 16“ kola, za příplatek však byly dostupné i sedmnáctky.

V srpnu 2002, dva roky po představení modelu RS liftback, rozšířila automobilka nabídku ještě o praktičtější karosářskou provedení RS kombi. První generace Škody Octavia se dodávala ve žluté, červené, černé a stříbrné barvě. Její výroby byla ukončena až v lednu 2006, tedy necelé dva roky po představení druhé generace Octavie RS.

Druhá generace

Druhá generace Škody Octavia byla představena na ženevském autosalonu v roce 2004, ostřejší varianta RS pak dorazila tentokrát už jenom s ročním zpožděním. Na rozdíl od první generace však automobilka představila nové RS rovnou jako liftback i kombík.

Pod jejich kapotu se nastěhoval benzínový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 147 kW (200k) v kombinaci s šestistupňovým manuálem – další chlouba koncernu VW, která se nastěhovala i pod kapotu soudobého VW Golf GTI. Ostatně stejné základní motorizace sdílely modely Octavia RS a Golf GTI prakticky po celou dobu své koexistence.

Liftback dokázal s touto motorizací akcelerovat z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a jeho maximální rychlost dosahovala až 240 km/h. Praktičtější kombi bylo nepatrně pomalejší, přesto dokázalo zdolat stovku z klidu za 7,5 sekundy a maximální rychlost klesla jen o 2 km/h.

I tentokrát došlo k úpravám podvozku, který v automobilce snížili a výrazně přitvrdili. Jak jsme ovšem psali v dobových testech, zatímco standardní Octavia s přehledem vyžehlila drobné i větší nerovnosti českých silnic, RSko už o sobě dávalo celkem vědět.

V podbězích se standardně zabydlela 17“ kola, za příplatek však byla dostupná i 18“. Kromě toho zdobily Octavii RS i odlišné nárazníky, liftback dostal křídlo a zpoza kol prosvítaly zeleně lakované třmeny větších kotoučových brzd o průměru 312 mm. Modely RS si navíc na cestu standardně svítily xenonovými světlomety.

Interiér opět dostal sportovně tvarovaná sedadla, u kterých jsme si v minulosti pochvalovali slušný komfort. Celkově se však interiér modelů RS od standardních Octavií příliš neodlišoval. Automobilka vsadila spíše na drobné kosmetické detaily, jakými byly chromované a kožené dekory na volantu, pedálech, středovém tunelu, atd..

V roce 2006 pak přišla na trh poprvé i Octavia RS se vznětovou pohonnou jednotkou, kterou byl dvoulitr TDI-PD o výkonu 125 kW. Ten dokázal rozhýbat klasický liftback z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximální rychlost dosahovala až 225 km/h. Kombi bylo opět nepatrně pomalejší, tentokrát už ale jenom o 0,1 sekundy a 1 km/h. V roce 2008 pak naftové RS dostalo modernější motorizaci 2.0 TDI se vstřikováním Common-Rail, technické parametry se však nezměnily.

V roce 2009 přišel facelift, který modelům RS nadělil nový rychloměr, tříramenný multifunkční sportovní volant a zájemci o příplatkovou automatickou převodovku DSG mohli nově řadit pomocí páček pod volantem. Benzínová motorizace přišla o F v označení (nově jen 2.0 TSI), splňovala emisní normu Euro 5 a liftbacky s ní byly navzdory stejným technickým parametrům nepatrně rychlejší. Akceleraci z klidu na stovku zvládala za 7,2 sekundy a maximální rychlost dosahovala 242 km/h.

Druhá generace modelů RS byla nabízena v modré, žluté, červené, stříbrné a černé barvě. Ve výrobě pak zůstala až do konce kariéry celé druhé generace modelu Octavia – tedy do roku 2013.

Třetí generace

Třetí generaci modelu Octavia představila automobilka v prosinci roku 2012, premiéra sportovní RS se však odehrála až v července 2013 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Místo si přitom automobilka snad ani nemohla vybrat lépe. Třetí generace modelu RS byla totiž bez debat tou nejsportovnější.

Automobilka opět nabídla benzínový i vznětová agregát a karoserie liftback i kombi, po technické stránce však prošly RS řádnou evolucí. Ve srovnání se standardní Octavií dostala RS přitvrzené sportovní šasi, podvozek snížený o 12 mm u liftbacku a 13 mm u kombi, progresivní řízení s proměnlivým účinkem posilovače, nově vyvinuté víceprvkové zadní zavěšení a elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS.

Benzínová Octavia RS byla standardně opět osazena přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TSI, tentokrát už ale o výkonu 162 kW (220 k). Akcelerace z 0 na 100 km/h se tak poprvé dostala pod hranici sedmi sekund (6,8 s) a maximální rychlost povyrostla na 248 km/h. Vznětové RS dostalo motorizaci 2.0 TDI o výkonu 132 kW, se kterou akcelerovalo z 0 na 100 km/h v čase 8,1 s a dosahovala maximální rychlosti až 232 km/h.

Po stránce estetických detailů a doplňků interiéru/exteriéru jsme se opět dočkali upravených nárazníků (které vůz prodloužily o 3 cm), decentního spoileru na víku zavazadelníku u liftbacku a zdůrazněných koncovek výfuku (i když jen naznačených v nárazníku). Za pozornost však stál i výrazný design disků kol o průměru 17 až 19“.

V září 2015 pak automobilka přivedla na trh ještě výkonnější benzínovou Octavii RS, tentokrát s označením RS 230. Jak si jistě mnozí ještě pamatují, pod její kapotou byl benzínový dvoulitr TSI naladěný na 169 kW – tedy 230 koní. Ten dokázal akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a jeho maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h. Naftová verze RS pak před koncem roku vůbec poprvé obdržela pohon všech kol.

V lednu 2016 byl oficiálně představen kontroverzní „čtyřoký“ facelift, který přinesl svěží vítr i do světa modelů s označením Rally Sport. Standardní Octavia RS o výkonu 220 koní z nabídky vypadla a novým standardem se stala výkonnější Octavia RS230. Její výjimečné postavení pak v červnu 2017 obsadila Octavia RS245, jejíž benzínový přeplňovaný dvoulitr byl naladěn na 180 kW – tedy 245 koní.

Octavia RS245 byla schopna akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy, maximální rychlost byla opět elektronicky omezena na 250 km/h, podvozek byl oproti standardu snížen o 14 mm a rozchod kol zadní nápravy se zvětšil o 38 mm. V sériové výbavě pak nechyběl například stabilizační systém se sportovním módem, elektronicky řízený diferenciál VAQ nebo 19 palcová litá kola.  Kromě standardního šestistupňového manuálu navíc Octavia RS245 poprvé nabízela i bytelnější sedmistupňové DSG (namísto původního šestistupňového).

Co přinese čtvrtá generace?

Čtvrtá generace Octavie RS opět dorazí v karosářském provedení liftback a kombi, poprvé však nabídne tři různé pohonné jednotky. Tradiční benzínový a naftový Rally Sport totiž v tomto roce vůbec poprvé doplní i plug-in hybrid s označením iV, jehož premiéra je naplánována na letošní ženevský autosalon.

Škoda Octavia RS iV, jejíž první skici jsme vám představili dnes dopoledne, bude dostupná v provedení liftback i kombi a nabídne systémový výkon až 180 kW (245 k). Pod kapotou benzínového RS by se mohl opět zabydlet přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 180 kW (245k) a naftové RS by mělo dostat motor 2.0 TDI o výkonu 147 kW (200 k). Ostatně podobné hodnoty již před časem odhalila uniklá tabulka motorizací pro nový VW Golf VIII GTI a GTD.

V otázce výbavy a úpravy designu exteriéru/exteriéru opět neočekáváme žádné výraznější změny. Nová Octavia RS by měla dostat výraznější nárazníky, liftback nabídne decentní křídlo a opět nebudou chybět výraznější koncovky výfuků. Podvozek bude opět o pár milimetrů blíž zemi a ani tentokrát nemá chybět progresivní řízení.

Kdy se dočkáme představení ostré Octavie RS s konvenčními pohonnými jednotkami však prozatím zůstává otázkou. 

Související články

Témata
7. 2. 2020 22:06
???
Kde jsou nějaké sportovní úspěchy??? 🤭😄☠
6. 2. 2020 20:02
Máte tam chybu
Facelift byl v roce 2017 a né vroce 2016

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku