Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia RS 2,0 TSI vs. Octavia Combi RS 2,0 TDI

7. 12. 2012
33
314
Zobrazit náhledy (33)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Není lepší způsob, jak se rozloučit s druhou generací Octavie, než srovnávací test dvou vrcholných variant: modelu RS s benzinovým a dieselovým motorem.

Příští týden se světu v plné parádě odhalí třetí novodobá generace Škody Octavie. Tento test je proto symbolickou tečkou za osmiletou kariérou Octavie II, nejprodávanějšího auta u nás a celosvětově nejprodávanější Škody. Vybírali jsme z horních pater ceníku a skončili u dvou aut: modré Octavie RS 2,0 TSI a červené Octavie Combi RS 2,0 TDI.

Různé jsou motory i karoserie a liší se i výběr kol. Liftback jezdí na standardních 17palcových pneumatikách Dunlop SP Sport 01A, kombi dostalo příplatkové 18tky Continental ContiSportContact 2.

Vnější design i po letech vypadá dobře. Facelift nadělil Octavii RS agresivnější přední nárazník s diodami pro denní svícení – noční grafika osvětlení se díky nim podobá Porsche Panamera. Znám to z vlastní zkušenosti, kdy z tohoto důvodu Octaviím RS s uctivým předstihem uhýbám. A tak nějak to vnímají i ostatní řidiči, oběma testovaným autům se všichni vždy klidili z cesty.

skoda octavia testy srovnavacitesty skoda octavia testy srovnavacitesty
 

Liftback je díky křídlu na pátých dveřích nezaměnitelný i ze zadního pohledu. To u kombi se nápadnost vytrácí, od dob, co jsou nárazníky na běžných Octaviích celé lakovány v barvě karoserie, se verze RS příliš neodlišuje.

Uvnitř čekají sportovní sedadla se zesíleným bočním vedením, čalouněná kombinací kůže/Alcantara. Od běžných Octavií se RS po faceliftu odlišuje také leskle černým dekorem s texturou. Takto vypadá Octavia o dost lépe než základní provedení s matně šedým dekorem.

Benzin vs. diesel

Odvěký souboj koncepcí bychom mohli vyřešit jednoduše odkazem na starší testy. Vždyť jsme před facelfitem testovali Octavii RS 2,0 TFSIOctavii RS 2,0 TDI. Takové zjednodušení byste nám ale asi těžko odpustit a navíc – tehdy obě verze poháněly úplně jiné motory, než jaké jsou ve výrobě od roku 2008.

Dnes se benzinový čtyřválec jmenuje 2,0 TSI. Z označení vypadlo jedno písmeno a motor náleží do novější konstrukční řady EA888, předchozí agregát EA113 se už používá jen v silnějších verzích (Škoda žádnou z nich nikdy nenabízela). Přechod na modernější čtyřválec s odlehčenou konstrukcí znamená živější reakce a hlavně odpadá nutnost tankovat 98oktanový benzin, aby auto dosahovalo deklarovaných parametrů.

skoda octavia testy srovnavacitesty skoda octavia testy srovnavacitesty
 

Turbodiesel prošel ještě větší – a všeobecně známější – změnou. Kombinaci vstřikování čerpadlo-tryska (TDI PD) s filtrem pevných částic, která se u varianty 125 kW ukázala jako výrazně problémová, nahradilo dnes univerzálně používané vstřikování common rail (TDI CR). Filtr pevných částic je samozřejmě opět standardem, tentokrát ale tolik nezlobí. Příjemnější je i běžné uživatelské hledisko. Točivý moment nastupuje plynuleji a motor je podstatně silnější v nízkých otáčkách. Zlepšil se i zvukový projev a celková kultivovanost.

V otázce zpřevodování se oba motory vydávají tou nejlepší možnou cestou. Nejvyšší rychlost v obou případech odpovídá přibližně maximu výkonu na šestý převod. Vedlejším efektem chytře poskládané převodovky je to, že oba motory umí jezdit se spotřebou, která odpovídá normovaným údajům. To platí samozřejmě pro běžnou jízdu, ostré zacházení žene u turbodieselu spotřebu k deseti a u benzinového motoru i nad 15 litrů na 100 ujetých km.

Odečtená spotřeba palivaOctavia RS 2,0 TSIOctavia Combi RS 2,0 TDI
Spotřeba průměr 100km/h [l/100 km]5,84,9
Otáčky motoru při 100 km/h [min-1]25001900
Spotřeba průměr 130 km/h [l/100 km]7,65,9
Otáčky motoru při 130 km/h [min-1]32002500
Udávaný kombinovaný cyklus [l/100 km]7,76,0

Ještě důležitější je ale schopnost maximálně využít dostupný výkon. Benzinový motor vykazuje o sekundu lepší akceleraci z klidu na 100 km/h a rychlejší je i na technické trati. Rozdíl není propastný, dieselová Octavia RS dokáže benzinovou udržet za sebou, v opačném pořadí ale auto s motorem TSI rychle získá náskok a s každým výjezdem ze zatáčky ho zvětšuje.

Turbodiesel není úplně marný, naopak má dokonce ostřejší projev. Ale benzinový agregát je znatelně silnější, handicap menšího točivého momentu totiž překonává díky kratším převodům a o polovinu širšímu pásmu využitelných otáček.

Velká vs. ještě větší kola

Na okresce jde ale i o podvozek a tady proti sobě stojí dva extrémy. Stojí proti sobě různé motory, karoserie i velikosti kol. Všechno toto má vliv na chování auta, a přestože bychom k důkladné analýze potřebovali hned osm různých Octavií RS, i tento vzorek poskytuje solidní referenci.

Motor ovlivňuje hlavně ochotu zatáčet. I když je mezi těmito alternativami rozdíl ještě relativně malý (35 kg), stejně je znát. Hmota se totiž soustředí dopředu a těžší dieselový motor má navíc těžiště dál před přední nápravou. Do zatáček se proto podle očekávání nevrhá s takovým nadšením a snadněji se nechá strhnout do nedotáčivého smyku. Na mokru v utažené zatáčce z kopce to jde až nebezpečně snadno. Benzinová RS má zase větší obtíže s trakcí na výjezdu. Vina ale neleží čistě na silnějším a lehčím motoru.

skoda octavia testy srovnavacitesty skoda octavia testy srovnavacitesty
 

Rozdílné obutí totiž pomáhá pro změnu dieselovému kombi. Obě velikosti kol sice používají shodnou šířku pneumatik 225, 18palcové disky ale používají sportovní řadu od Continentalu. Díky nižšímu profilu a lepší směsi se ani v ostrých zatáčkách skoro nedeformují, skvěle odolávají bočnímu přetížení a lidově řečeno mnohem líp drží. Pro sportovní svezení na kvalitní silnici ideál. Jenže příplatková kola žádají svoji daň a tou je komfort. Obě varianty podvozku jsou tvrdé, ta s většími koly ale někdy až nepříjemně.

Posledním aspektem je karoserie. Délka je shodná ale kombi má o 15 kg těžší záď. Opět nijak dramatický rozdíl, ale v zatáčkách přijde vhod. Kombi se totiž dokáže samo lépe stabilizovat, u liftbacku se ke slovu častěji dostane stabilizační systém. A to se u testovaného liftbacku nemusí zadní převis prát s těžším dieselovým motorem. V obou případech pak podvozek naráží na limit daný krátkým rozvorem – na rozbité silnici se v zatáčce karoserie rozhoupe v podélném směru, protože tuhé tlumiče a pružiny nezvládají pohltit všechny kmity.

Závěr

Je lepší benzinová, nebo dieselová Octavia RS? Záleží hlavně na preferencích. Faktem je, že benzinový dvoulitr s turbem je silnější, rychlejší a svezení s ním můžeme označit za zajímavější. Spotřebě turbodieselu se samozřejmě nemůže rovnat, ovšem řidič s motorem 2,0 TSI i tomu nejsilnějšímu 2,0 TDI ujede kdykoliv a kdekoliv.

skoda octavia testy srovnavacitesty skoda octavia testy srovnavacitesty
 

Argumenty, proč volit dieselový motor, by se přesto našly. O možnost zvítězit ve srovnávacím testu se ale definitivně připravuje cenou – přestože dynamicky na TSI nestačí, je TDI o 20 tisíc korun dražší. Obě auta byla navíc vybavena převodovkou DSG (příplatek shodně 60 tisíc korun) a za karoserii kombi si připlatíte 30 tisíc, za střešní ližiny Škoda účtuje dalších 5.600 Kč.

Volba 18palcových kol je diskutabilní, lepší vzhled a ovladatelnost na kvalitním povrchu ale vyjde na přijatelných 7.600 Kč. Standardní výbava je téměř kompletní, nechybí dokonce xenonové světlomety a vyhřívání předních sedadel, metalický lak se nabízí zdarma. Připlatit je potřeba z běžně žádaných výbav jen za tempomat (11.100,-) a navigaci (12.800,-).

Za cenu okolo 800 tisíc tak můžete získat rychlý a slušně vybavený liftback nebo kombi. O výhodnosti takové nabídky nemá smysl polemizovat. Konkurence dlouho žádná neexistovala, dnes je protivník jediný: Ford Focus ST kombi s chudší základní výbavou a cenovkou 895.900 Kč.

skoda octavia testy srovnavacitesty skoda octavia testy srovnavacitesty
 

Plusy

  • Bezkonkurenční kombinace výkonu, praktičnosti a ceny
  • Silné motory snadno nabídnou celý svůj potenciál, umí jezdit s udávanou spotřebou
  • Standardní výbava je bohatá, připlácí se jen za několik běžně žádaných položek

Minusy

  • Tvrdý podvozek, méně stabilní na rozbité silnici
  • Příplatek za převodovku DSG
  • Dieselový motor je hlučnější, pomalejší a dražší

240p360p480p720p

Témata
Model Octavia RS 2,0 TSI Octavia Combi RS 2,0 TDI
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5100 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1700 - 5000 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.2 / 7.7 7.9 / 4.9 / 6
Emise CO2: 180 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 585 / 1455 605 / 1655
Objem nádrže (l): 55 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 555 1505 / 555
Rozměr pneu: 225/45 R17 225/40 R18
Octavia RS 2,0 TSI
Octavia Combi RS 2,0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597 4599
b) šířka (mm): 1769 1769
c) výška (mm): 1447 1451
d) rozvor (mm): 2578 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1528 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1508 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 990
k) šířka vpředu (mm): 1440 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520 520
délka sedáku vzadu (mm): 500 500
výška opěradla vpředu (mm): 620 620
výška opěradla vzadu (mm): 620 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

RS s dieslom v kombiku a s automatom
| 8. 1. 2013
No právě v 80 letech se speciály na rally na silnice dostávaly. Samozřejmě, ne 100% shodné, ale byly bližší závodnímu speciálu než jakémukoli vozu v produkci automobilky. Příklady jsou Stratos, 037, Delta S4, Ford RS200 a vlastně většina aut ze skupiny B, co sice občas měly název produkčního vozu, ale neměly s ním společného vůbec nic. Pro automobilky tenkrát bylo lepší vyvinout nový automobil a vyrobit 200ks silniční verze pro homologaci, než upravovat sériová auta.
Avatar - Kuban
RS s dieslom v kombiku a s automatom
| 8. 1. 2013
4000ce je konečná... Pro výjezd potřebuješ dynamiku, tudíž potenciální tah, ten je dole a né nahoře. Maxima se líže jen při dosahování maximálky, zrychlení dostaneš větší ve spodku. Musíš víc přemýšlet.... A hlavně, nedotáčivost je typický problém fábií a jediný lék na to je, naučit se najíždět do zatáček a vědět jak z nich vyjíždět... Nedotáčivost je vlastnost, nikoliv automaticky "PROBLEM".....

btw Fábii RS chybí samosvor....Jakmile není na voze cokoliv jiného než otevřený diferák, nemá cenu se o sportovnosti jakkoliv dál bavit, protože s tím závodit prostě NEJDE.

(vidíš? už dělám to co vy, paušálně něco diskvalifikuji, bohužel s tím diferákem to docela platí, neb je mu fuk zda je na naftě nebo benzínu)
Avatar - Kuban
RS s dieslom v kombiku a s automatom
| 8. 1. 2013
pozor tomu moc dobře nerozumím.... Speciál co vznikne jen ryze pro rally, se nikdy na silnice nedostane. Pokud máš na mysli vozy jako Lancer Evo či WRX atpd, ty vozy nejsou stejné v rally a na silnici... Nejde zhomologovat vůz pro Rally a silniční provoz zároveň.... Rally totiž samo o sobě také můžeš jezdit s kterýmkoliv vozem, ale lepší je mít aspoň samosvor, respektive spíše nutnost pokud to s lepšími časy na RZtě myslíš vážně. Sériově je dobrý třeba Focus ST. K rally to chce ale upravit světlost a tlumení (pokud je řeč ryze o šotolině, které je v ČR nedostatek)

(PS už jenom co se ochranného rámu týče, který je povinný pro snad většinu soutěží i mezi amatéry -nelivšechny- je dost velikým trnem v oku na STK... :-(

jasně jak se s RWD jezdí je mi aspoň teoreticky známo, videjka také znám, ale na videu není vidno vše, koukni na RWD rally crash compilation, a podobné, uvidíš, že půlka crashů vzniká téměř za stejných okolností :-). Ty vozy zkrátka mají diváckou přitažlivost, ale opravdu se řídí velmi mizerně. Je jasné že jejich benefit musí být z mírné přetáčivosti, ale ta se v náročném terénu špatně udržuje.. časově netuším jaké jsou mezi nimi rozdíly, velmi podstatný faktor visí na posádce.
Avatar - Kuban
RS s dieslom v kombiku a s automatom
| 8. 1. 2013
já moc dobře rozumím tomu proč na sprinty kašleš >:D

ale nerozumím, proč se mám s tebou měřit někde, kde k tomu není prostor, navíc je to přece upravený batmobil, s tím nemůžu na silnice :-D.... Od toho jezdím na sportovní akce.... Zůčastni se a pak ti mile rád předvedu cokoliv budeš chtít.

Tys ale nepochopil hlavní význam toho, proč jsem se do tebe pustil ;-)
Dízlu opravdu stačí málo k tomu, abys mu navýšil sílu, to je totiž vlastnost nafty a jeho snadné hořitelnosti při různých bohatostech, což benzín nezná. Zatím se bavím jen o bohatosti nikoliv plnění...

Ty máš pouze a jen odpor k jednomu z mnoha pohoných hmot, omlouvá tě to z neznalosti věci... To je celé..
Já prezentuji pouze to, že Naftové motory jsou schopné obstát i ve sportovních odvětví a dokáží i vyhrávat... To je věc co nechces slyšet ani si připustit ;-) Mě nejde o měření si péra, to můžeme na závodech....Myslím tím i okruhy.

je snadné se chvástat tím, že jakmile srovnáš stejně objemné motory, které mají logicky jiný výkon, vyjde vždy jako favorit benzín ;-) Ale srovnávat motory podle výkonů, to už se benziňákům nechce, bo objem je to co s motorem táhne že ano :-D:-D:-D

ty seš jen příklad člověka s předsudky ;-) nic víc nic míň... Vůbec ti nezazlívám lásku do benzínu na celý život, ale odpor k čemukoliv jinému, čemu tak moc dobře nerozumíš a nemáš s tím zjevně zkušenosti ;-) A nejsi sám...

Mír v duši a hezký den přeji.
RS s dieslom v kombiku a s automatom
| 8. 1. 2013
Slovem speciál jsem myslel auto, co pro rally vzniklo a v sériové výrobě se objevilo jen kvůli homologaci, né upravená sériová auta :-) FWD jezdí jen v závodech, kde se vychází ze sériových vozů. FWD si v rally vede lépe jenom proti RWD s motorem vpředu, který nemá dostatečnou trakci... Ale když se přidá váha motorem uprostřed nebo vzadu, situace se mění. V současnosti asi jediný příklad je 2WD v dakaru - Robbie Gordon má Hummera RWD a jak nakládá čtyřkolkám >:D

Co se týče toho smyku to je celkem nesmysl, když se člověk koukne na video s rally zadokolama tak piloti většinou projížděli zatáčky bokem napřed pod plynem, a zvláště na šotolině (doporučuji video crazy escorts na youtube)... Osobně jsem bohužel zažil jenom starou Škodovku na náledí, ale ze smyku jsem se vždy dostal a modlení nebylo třeba (a že jich bylo :D)... A to se o autech s motorem vzadu říká, že jsou nejzákeřnější...

To je právě ono, že FWD a AWD vypadají skoro stejně... Pohled na zadokolu co vylítne ze zatáčky dveřma napřed je mnohem záživnější, bohužel pravidla jsou nastavená tak, že v rally RWD snad ani jezdit nemohou... Snad se to změní po zavedení skupiny R, v Japonsku už testují Yotu GT86 a Lotus už delší dobu připravuje Exige..

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku