Nová Škoda Octavia III 2013: Už jsme ji řídili!

 

Poprvé jsme usedli za volant nové Škody Octavia, která se začne prodávat za několik měsíců. Jezdí skvěle – a vypadá úplně jinak, než naznačují maskované prototypy!

Pouze jedenáct evropských novinářů dostalo pozvánku na první seznámení s novou, dosud utajovanou generací Škody Octavia III – a zástupce našeho vydavatelství u toho nemohl chybět. Třetí generaci českého bestselleru jsme si mohli vyzkoušet na portugalských silničkách v okolí Lisabonu ve stále ještě zakamuflované verzi, finální podoba se ukáže až koncem prosince. Po odebrání fotoaparátů a mobilních telefonů jsme ale během akce vůz viděli i bez maskování...

Design? Spíš BMW než Rapid

Vzhledově nemá Octavia III (2013) srovnání s ničím, co dosud Škoda vyrobila. Dostala čisté, jasně řezané tvary, které se neokoukají ani za pět let. A jestliže maskování dávalo přídi podobu menšího a levného Rapidu, ve skutečnosti je od něj na míle daleko a klidně ji lze měřit s BMW řady 3.

Doporučujeme: Nová Škoda Octavia III prozradila sama sebe

Pětidveřový liftback proti minulé generaci narostl o 9 cm, rozvor náprav se protáhl o výrazných 10,8 cm. Efekt těchto změn pocítíte uvnitř – prostorností se nová Octavia III může měřit s obřím Superbem. Do kufru naložíte až 590 l zavazadel (nynější Octavia 585 l, Superb 595 l ), což je hodnota, která nadělá soupeřům ještě hlubší vrásky.

Benzinové turbomotory 1,2, 1,4 a 1,8 TSI a naftové 1,6 a 2,0 TDI mají mít rozpětí výkonu 63 až 132 kW, ve všech případech jde o čtyřválce nové generace se sníženou spotřebou.

Stačí 1,2 TSI pro auto dlouhé 4,65 m?

Ve verzi 77 kW ano. Plusem je šestistupňová převodovka a ochota se dát točit k omezovači. S verzí 63 kW jsme se nesvezli, bude mít 5stupňovou převodovku, půjde o opravdu základní motorizaci pro méně náročné řidiče.

Motory TSI dostaly chlazené výfukové svody, aby nebylo nutné chladit katalyzátor při rychlé jízdě na dálnici zbytečně bohatou směsí. Octavia 1,8 TSI s DSG zajela zkušební trasu s polovičním podílem dálnice a rychlostí na ní až 170 km/h s průměrem 8,1 l na 100 km, 1,2 TSI si na okreskách s výrazným stoupáním vzala 7,5 l. Vzhledem k velikosti auta hodnoty zcela v pořádku. Agregáty jsou připraveny na Euro 6, do počátku roku 2015 ale budou montovány jako Euro 5. Pro Euro 6 je nutný mnohem dražší katalyzátor s vyšším podílem platiny a rhodia.

Jízdní vlastnosti Octavie 2013 se oproti stávající verzi hodně zlepšily díky širšímu rozchodu a zásadně delšímu rozvoru. Verze do 110 kW včetně mají klikovou zadní nápravu, tedy vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Upřímně řečeno, žádný zásadní rozdíl vůči zadnímu multilinku v Octavii 1,8 TSI 132 kW jsme na klikatých portugalských silničkách nezaznamenali. Auto sedí na silnici jako přikované, málo se naklání, nechá si líbit drsnější zacházení. A to se kolona šesti Octavií, vedená šestiválcovými Superby, hnala pořádným kvapíkem.

Trasu dlouhou 330 km jsme se třemi krátkým zastávkami absolvovali za rovné čtyři hodiny. Na limitu se záď nevlní, nedotáčivost na 17palcových kolech a slušném asfaltu není na pořadu dne, k tomu se o dost posunul jízdní komfort.

Hluk a vibrace se do prostoru pro cestující téměř nepřenášejí. Hluk od kol byl i na mokru neznatelný, nad 130 km/h se začne ozývat patrnější aerodynamický hluk, ale stále jen na úrovni, kterou člověk čeká od auta vyšší střední třídy. Motor 1,2 TSI 77 kW o sobě dá nahlas vědět při vytočení nad 4000 ot./min., do té doby o něm prakticky nevíte.

Nepřehlédněte: Nová Škoda Octavia III (2013) v 10 bodech

Nastavení účinku elektrického posilovače řízení je o něco lehčí než u stávající Octavie, možná to ale bylo podpořené faktem, že jsme vyzkoušeli dvě benzinové verze s lehkou přídí (1,2 a 1,8 TSI). Středová poloha je jasně definovaná a zpětná vazba je mnohem lepší než u řady konkurentů s elektrickým posilovačem. Ale pozor, všechny motorizace si lze dovybavit příplatkovým Drive set-up systémem, který řízení znatelně upraví, změní reakci na pohyb pedálu plynu, upraví reakci DSG, výkon klimatizace a další systémy vozu. Vyzkoušeno, spíná se tlačítkem na středovém panelu a pak volí jeden ze čtyř režimů na dotekovém displeji. V módu Sport je řízení výrazně tužší.

Novou Octavii modelového roku 2013 si bude možné objednat s moderními asistenčními systémy, které rozpoznají riziko nehody, únavu řidiče či dopravní značky, samy auto zaparkují a v noci automaticky přepínají mezi dálkovými a potkávacími světly.

Češi dostanou přednost

Škoda začne novou Octavii prodávat v polovině února, a to nejdříve na českém trhu. Automobilka počítá s roční výrobou kolem 400 000 vozů této řady a šéf firmy Winfried Vahland během testů prohlásil, že Octavia III se může zařadit mezi 10 nejprodávanějších aut světa. Po prvním seznámení s novým modelem nám to nezní jako nereálné přání...

Škoda Octavia III: Co odhalila první fotka interiéru?

Anketa

Může se podle vás nová Octavia stát jedním z 10 nejprodávanějších aut světa?
Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nová Škoda Octavia III 2013: Už jsme ji řídili!







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní? Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?

Loni se znovu narodil Škoda Octavia Cup, jeden z…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…