Nová Škoda Octavia III 2013: Už jsme ji řídili!

 

Poprvé jsme usedli za volant nové Škody Octavia, která se začne prodávat za několik měsíců. Jezdí skvěle – a vypadá úplně jinak, než naznačují maskované prototypy!

Pouze jedenáct evropských novinářů dostalo pozvánku na první seznámení s novou, dosud utajovanou generací Škody Octavia III – a zástupce našeho vydavatelství u toho nemohl chybět. Třetí generaci českého bestselleru jsme si mohli vyzkoušet na portugalských silničkách v okolí Lisabonu ve stále ještě zakamuflované verzi, finální podoba se ukáže až koncem prosince. Po odebrání fotoaparátů a mobilních telefonů jsme ale během akce vůz viděli i bez maskování...

Design? Spíš BMW než Rapid

Vzhledově nemá Octavia III (2013) srovnání s ničím, co dosud Škoda vyrobila. Dostala čisté, jasně řezané tvary, které se neokoukají ani za pět let. A jestliže maskování dávalo přídi podobu menšího a levného Rapidu, ve skutečnosti je od něj na míle daleko a klidně ji lze měřit s BMW řady 3.

Doporučujeme: Nová Škoda Octavia III prozradila sama sebe

Pětidveřový liftback proti minulé generaci narostl o 9 cm, rozvor náprav se protáhl o výrazných 10,8 cm. Efekt těchto změn pocítíte uvnitř – prostorností se nová Octavia III může měřit s obřím Superbem. Do kufru naložíte až 590 l zavazadel (nynější Octavia 585 l, Superb 595 l ), což je hodnota, která nadělá soupeřům ještě hlubší vrásky.

Benzinové turbomotory 1,2, 1,4 a 1,8 TSI a naftové 1,6 a 2,0 TDI mají mít rozpětí výkonu 63 až 132 kW, ve všech případech jde o čtyřválce nové generace se sníženou spotřebou.

Stačí 1,2 TSI pro auto dlouhé 4,65 m?

Ve verzi 77 kW ano. Plusem je šestistupňová převodovka a ochota se dát točit k omezovači. S verzí 63 kW jsme se nesvezli, bude mít 5stupňovou převodovku, půjde o opravdu základní motorizaci pro méně náročné řidiče.

Motory TSI dostaly chlazené výfukové svody, aby nebylo nutné chladit katalyzátor při rychlé jízdě na dálnici zbytečně bohatou směsí. Octavia 1,8 TSI s DSG zajela zkušební trasu s polovičním podílem dálnice a rychlostí na ní až 170 km/h s průměrem 8,1 l na 100 km, 1,2 TSI si na okreskách s výrazným stoupáním vzala 7,5 l. Vzhledem k velikosti auta hodnoty zcela v pořádku. Agregáty jsou připraveny na Euro 6, do počátku roku 2015 ale budou montovány jako Euro 5. Pro Euro 6 je nutný mnohem dražší katalyzátor s vyšším podílem platiny a rhodia.

Jízdní vlastnosti Octavie 2013 se oproti stávající verzi hodně zlepšily díky širšímu rozchodu a zásadně delšímu rozvoru. Verze do 110 kW včetně mají klikovou zadní nápravu, tedy vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Upřímně řečeno, žádný zásadní rozdíl vůči zadnímu multilinku v Octavii 1,8 TSI 132 kW jsme na klikatých portugalských silničkách nezaznamenali. Auto sedí na silnici jako přikované, málo se naklání, nechá si líbit drsnější zacházení. A to se kolona šesti Octavií, vedená šestiválcovými Superby, hnala pořádným kvapíkem.

Trasu dlouhou 330 km jsme se třemi krátkým zastávkami absolvovali za rovné čtyři hodiny. Na limitu se záď nevlní, nedotáčivost na 17palcových kolech a slušném asfaltu není na pořadu dne, k tomu se o dost posunul jízdní komfort.

Hluk a vibrace se do prostoru pro cestující téměř nepřenášejí. Hluk od kol byl i na mokru neznatelný, nad 130 km/h se začne ozývat patrnější aerodynamický hluk, ale stále jen na úrovni, kterou člověk čeká od auta vyšší střední třídy. Motor 1,2 TSI 77 kW o sobě dá nahlas vědět při vytočení nad 4000 ot./min., do té doby o něm prakticky nevíte.

Nepřehlédněte: Nová Škoda Octavia III (2013) v 10 bodech

Nastavení účinku elektrického posilovače řízení je o něco lehčí než u stávající Octavie, možná to ale bylo podpořené faktem, že jsme vyzkoušeli dvě benzinové verze s lehkou přídí (1,2 a 1,8 TSI). Středová poloha je jasně definovaná a zpětná vazba je mnohem lepší než u řady konkurentů s elektrickým posilovačem. Ale pozor, všechny motorizace si lze dovybavit příplatkovým Drive set-up systémem, který řízení znatelně upraví, změní reakci na pohyb pedálu plynu, upraví reakci DSG, výkon klimatizace a další systémy vozu. Vyzkoušeno, spíná se tlačítkem na středovém panelu a pak volí jeden ze čtyř režimů na dotekovém displeji. V módu Sport je řízení výrazně tužší.

Novou Octavii modelového roku 2013 si bude možné objednat s moderními asistenčními systémy, které rozpoznají riziko nehody, únavu řidiče či dopravní značky, samy auto zaparkují a v noci automaticky přepínají mezi dálkovými a potkávacími světly.

Češi dostanou přednost

Škoda začne novou Octavii prodávat v polovině února, a to nejdříve na českém trhu. Automobilka počítá s roční výrobou kolem 400 000 vozů této řady a šéf firmy Winfried Vahland během testů prohlásil, že Octavia III se může zařadit mezi 10 nejprodávanějších aut světa. Po prvním seznámení s novým modelem nám to nezní jako nereálné přání...

Škoda Octavia III: Co odhalila první fotka interiéru?

Anketa

Může se podle vás nová Octavia stát jedním z 10 nejprodávanějších aut světa?
Spolupracujeme s TipCars.com
Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám

Americká softwarová společnost Microsoft tento týden…

Satelity stále táhnou, úbytek obyvatel trápí města po celém Česku Satelity stále táhnou, úbytek obyvatel trápí města po celém Česku

Úbytek obyvatel se netýká pouze venkova. Se stagnací či…

Cena bytů na jaře meziročně vzrostla o deset procent. Tempo však klesá, tvrdí analytici Cena bytů na jaře meziročně vzrostla o deset procent. Tempo však klesá, tvrdí analytici

Průměrná nabídková cena nových bytů v Praze na konci…

Kosteleckým uzeninám rostly tržby i zisk, dosáhl 80 milionů korun Kosteleckým uzeninám rostly tržby i zisk, dosáhl 80 milionů korun

Přednímu českému zpracovateli masa, Kosteleckým uzeninám…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nová Škoda Octavia III 2013: Už jsme ji řídili!







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

 



Onboard z druhého závodu Octavia Cupu na Red Bull Ringu Onboard z druhého závodu Octavia Cupu na Red Bull Ringu

Ještě jednou se vrátím k víkendovému Octavia Cupu, a to…

Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my! Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my!

Poslední dubnový víkend odstartuje sezóna Octavia Cupu.…

 



 
Zetor Gerlach v akci. Podívejte se na videa armádního speciálu výrobce traktorů

Zetor Gerlach v akci. Podívejte se na videa armádního speciálu.

Dnes 11:56

Po dvou letech prací se Zetor Gerlach ukázal světu. Nyní ukazuje i své schopnosti, které byly zachyceny během jeho testování.




Blesk.cz

Sklenaříková (46) těsně před porodem: V supermarketu si musela sednout na zem! Prozradila pohlaví miminka

Sklenaříková (46) těsně před porodem: V supermarketu…

Nejdříve dítě odkládala a dávala přednost kariéře. Když pak po něm zatoužila, vypovědělo tělo. Až nyní se po…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Daridu trápí koleno víc, určitě přijde o kus sezony: Štve mě to!

Daridu trápí koleno víc, určitě přijde o kus sezony:…

Český fotbalový reprezentant Vladimír Darida z Herthy Berlín zmešká kvůli problémům s kolenem začátek nového…

Nováčci Sparty šlapali: Chipciu je velká posila, přínosný Tetteh

Nováčci Sparty šlapali: Chipciu je velká posila,…

Nejen výhra, ale i dobré výkony mohou těšit Pavla Hapala po úvodním sobotním ligovém utkání proti Opavě (2:0).…

 

Reflex.cz

Policisté se nestačili divit. Zastavili auto, které nemělo sedačky a místo volantu byly kleště

Policisté se nestačili divit. Zastavili auto, které…

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní policisté z oddělení Norfolku a Suffolku v Anglii. Jistý…

Pořád se raduju ze svobody. Je ale ku*va křehká, říká Jáchym Topol

Pořád se raduju ze svobody. Je ale ku*va křehká,…

Před revolucí skladník a nosič uhlí, po ní úspěšný spisovatel z povolání. To je Jáchym Topol, nositel několika…