reklama


Nová Škoda Octavia III 2013: Už jsme ji řídili!

 

Poprvé jsme usedli za volant nové Škody Octavia, která se začne prodávat za několik měsíců. Jezdí skvěle – a vypadá úplně jinak, než naznačují maskované prototypy!

Pouze jedenáct evropských novinářů dostalo pozvánku na první seznámení s novou, dosud utajovanou generací Škody Octavia III – a zástupce našeho vydavatelství u toho nemohl chybět. Třetí generaci českého bestselleru jsme si mohli vyzkoušet na portugalských silničkách v okolí Lisabonu ve stále ještě zakamuflované verzi, finální podoba se ukáže až koncem prosince. Po odebrání fotoaparátů a mobilních telefonů jsme ale během akce vůz viděli i bez maskování...

Design? Spíš BMW než Rapid

Vzhledově nemá Octavia III (2013) srovnání s ničím, co dosud Škoda vyrobila. Dostala čisté, jasně řezané tvary, které se neokoukají ani za pět let. A jestliže maskování dávalo přídi podobu menšího a levného Rapidu, ve skutečnosti je od něj na míle daleko a klidně ji lze měřit s BMW řady 3.

Doporučujeme: Nová Škoda Octavia III prozradila sama sebe

Pětidveřový liftback proti minulé generaci narostl o 9 cm, rozvor náprav se protáhl o výrazných 10,8 cm. Efekt těchto změn pocítíte uvnitř – prostorností se nová Octavia III může měřit s obřím Superbem. Do kufru naložíte až 590 l zavazadel (nynější Octavia 585 l, Superb 595 l ), což je hodnota, která nadělá soupeřům ještě hlubší vrásky.

Benzinové turbomotory 1,2, 1,4 a 1,8 TSI a naftové 1,6 a 2,0 TDI mají mít rozpětí výkonu 63 až 132 kW, ve všech případech jde o čtyřválce nové generace se sníženou spotřebou.

Stačí 1,2 TSI pro auto dlouhé 4,65 m?

Ve verzi 77 kW ano. Plusem je šestistupňová převodovka a ochota se dát točit k omezovači. S verzí 63 kW jsme se nesvezli, bude mít 5stupňovou převodovku, půjde o opravdu základní motorizaci pro méně náročné řidiče.

Motory TSI dostaly chlazené výfukové svody, aby nebylo nutné chladit katalyzátor při rychlé jízdě na dálnici zbytečně bohatou směsí. Octavia 1,8 TSI s DSG zajela zkušební trasu s polovičním podílem dálnice a rychlostí na ní až 170 km/h s průměrem 8,1 l na 100 km, 1,2 TSI si na okreskách s výrazným stoupáním vzala 7,5 l. Vzhledem k velikosti auta hodnoty zcela v pořádku. Agregáty jsou připraveny na Euro 6, do počátku roku 2015 ale budou montovány jako Euro 5. Pro Euro 6 je nutný mnohem dražší katalyzátor s vyšším podílem platiny a rhodia.

Jízdní vlastnosti Octavie 2013 se oproti stávající verzi hodně zlepšily díky širšímu rozchodu a zásadně delšímu rozvoru. Verze do 110 kW včetně mají klikovou zadní nápravu, tedy vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Upřímně řečeno, žádný zásadní rozdíl vůči zadnímu multilinku v Octavii 1,8 TSI 132 kW jsme na klikatých portugalských silničkách nezaznamenali. Auto sedí na silnici jako přikované, málo se naklání, nechá si líbit drsnější zacházení. A to se kolona šesti Octavií, vedená šestiválcovými Superby, hnala pořádným kvapíkem.

Trasu dlouhou 330 km jsme se třemi krátkým zastávkami absolvovali za rovné čtyři hodiny. Na limitu se záď nevlní, nedotáčivost na 17palcových kolech a slušném asfaltu není na pořadu dne, k tomu se o dost posunul jízdní komfort.

Hluk a vibrace se do prostoru pro cestující téměř nepřenášejí. Hluk od kol byl i na mokru neznatelný, nad 130 km/h se začne ozývat patrnější aerodynamický hluk, ale stále jen na úrovni, kterou člověk čeká od auta vyšší střední třídy. Motor 1,2 TSI 77 kW o sobě dá nahlas vědět při vytočení nad 4000 ot./min., do té doby o něm prakticky nevíte.

Nepřehlédněte: Nová Škoda Octavia III (2013) v 10 bodech

Nastavení účinku elektrického posilovače řízení je o něco lehčí než u stávající Octavie, možná to ale bylo podpořené faktem, že jsme vyzkoušeli dvě benzinové verze s lehkou přídí (1,2 a 1,8 TSI). Středová poloha je jasně definovaná a zpětná vazba je mnohem lepší než u řady konkurentů s elektrickým posilovačem. Ale pozor, všechny motorizace si lze dovybavit příplatkovým Drive set-up systémem, který řízení znatelně upraví, změní reakci na pohyb pedálu plynu, upraví reakci DSG, výkon klimatizace a další systémy vozu. Vyzkoušeno, spíná se tlačítkem na středovém panelu a pak volí jeden ze čtyř režimů na dotekovém displeji. V módu Sport je řízení výrazně tužší.

Novou Octavii modelového roku 2013 si bude možné objednat s moderními asistenčními systémy, které rozpoznají riziko nehody, únavu řidiče či dopravní značky, samy auto zaparkují a v noci automaticky přepínají mezi dálkovými a potkávacími světly.

Češi dostanou přednost

Škoda začne novou Octavii prodávat v polovině února, a to nejdříve na českém trhu. Automobilka počítá s roční výrobou kolem 400 000 vozů této řady a šéf firmy Winfried Vahland během testů prohlásil, že Octavia III se může zařadit mezi 10 nejprodávanějších aut světa. Po prvním seznámení s novým modelem nám to nezní jako nereálné přání...

Škoda Octavia III: Co odhalila první fotka interiéru?

Anketa

Může se podle vás nová Octavia stát jedním z 10 nejprodávanějších aut světa?
Spolupracujeme s TipCars.com
O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička

Švédské děti bude o falešných zpráv a nutnosti kriticky…

Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok

Budoucí plány jednoho z největších automobilových výrobců…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nová Škoda Octavia III 2013: Už jsme ji řídili!



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu… Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových…

Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži Unikátní Škoda Octavia belgické policie: Knight Rider v akci na vlastní kůži

Policisté v belgickém městečku Aalter jezdí hodně…

 



 
Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Dnes 08:00

V zimních měsících se občas stává, že dopravní značení je zakryto sněhem. Víte, zda je v takovém případě značka platná?




Blesk.cz

Drama kolem Karla Gotta: Kvůli Zemanovi musel k doktorovi

Drama kolem Karla Gotta: Kvůli Zemanovi musel k doktorovi

Ještě odpoledne před pátečním prezidentským plesem na Pražském hradě nebylo jasné, jestli na něm zazpívá Karel…

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rekordman Rooney trefil bod pro United, Liverpool doma zklamal

SESTŘIHY: Rekordman Rooney trefil bod pro United,…

Kapitán Manchesteru United Wayne Rooney v anglické fotbalové lize zachránil svému týmu v nastavení remízu 1:1 na…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený aktivismus minulostí?

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený…

Donald Trump po svém nástupu do funkce nechal z webu Bílého domu smazat aktivistické žvásty o globálním…

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový seriál o Evropské unii a Bruselu

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový…

Brusel, hlavní sídlo Evropské unie, je tajemné město plné agresivních zločinců, nenasytných lobbistů,…

 
 
reklama