Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy

Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy

 
 

Nejsilnější Panamera má turbo a ta nejslabší taky. Pohání ji motor běžně známý jako 3,0 TDI.

Turbodiesel pod kapotou Porsche je dle mnohých svatokrádež, přitom je nasazení takového motoru v Panameře logickým krokem. U Cayenne můžeme příchod vznětového motoru označit za úspěch, například na (malém) českém trhu tvoří tento agregát polovinu odbytu. Nemáme důvod domnívat se, že u pětidveřového sedanu by tomu bylo zásadně jinak.

Motor, běžně známý jako 3,0 TDI, má jedno turbo, piezo-elektrické vstřikování nafty a specifické naladění na 184 kW při 3800 až 4400 min-1 a 550 Nm mezi 1750 a 2750 min-1. Taková Audi A8 vykazuje stejné špičkové hodnoty, ale při jiných otáčkách, a například Cayenne má zase o 4 kW méně.

Na seznámení s dieselovou Panamerou jsme měli jen půl dne, a proto nečekejte standardní podobný test. Krátká 100kilometrová projížďka ale stačila na to, abychom si udělali základní obrázek, jak dieselová Panamera funguje.

Porsche Panamera Diesel: Vznětový šestiválec, Tiptronic a pohon zadních kol

Při obhlídce na místě je způsob pohonu takřka nerozeznatelný. Jediné, co identifikuje motor, jsou nenápadné nápisy diesel na předních dveřích. Zajímavé je, že ani po nastartování se nic nezmění – motor zvenku hlasitě cvaká jako jakýkoliv moderní přímovstřikový agregát, naftové frekvence není slyšet. Uvnitř pak kromě samotného procesu startu panuje ticho a klid.

Na voliči převodovky řadíme D a auto se od volnoběhu rozjede s nečekanou lehkostí a kultivovaností. Že by u Porsche dokázali dvouspojkovou převodovku (PDK) zrovna pro dieselový motor naladit tak dokonale? Nikoliv, ve skutečnosti se jedná o osmistupňový měničový automat Tiptronic S. Ze strany Porsche jednoznačně rozumné rozhodnutí!

Komfort řazení je ukázkový, rychlost změny převodu se přitom pocitově vyrovná PDK dodávanému pro zážehové motory. Velký rozsah osmi převodových poměrů je zase pádným argumentem na případné stížnosti ohledně umírněných parametrů motoru.

Naopak nedostatek výkonu jsme v žádný okamžik nezaznamenali, motor si s 1955 kg těžkou Panamerou věděl vždy rady. Hezky zatahuje až do 5000 min-1, z praktického hlediska ale stačí menší vytáčení, které je vhodnější také z hlediska zvuku. Ten je do 3000 min-1 neutrální a vcelku příjemný, kolem této hranice se změní ve zvláštní hrdelní hlas a posléze přejde do typické zvukové kulisy vznětových V6. Vlastně to jediné může při jízdě s touto motorizací vadit.

Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy

Na každý pád, vznětový motor má být především úsporný. Porsche slibuje kombinovanou spotřebu 6,5 l/100 km a právě takový jsme zjistili odběr při jízdě ustálenou rychlosti 130 km/h – motor v ten okamžik točí 2000 min-1. Zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu k šesti litrům, naopak i ve městě nejspíš nebude nutné počítat s víc než 9 l/100 km.

Čísla se podobají novému Mercedesu CLS 350 CDI a spotřeba není jediné, co spojuje obě čtyřdveřová kupé. Je to také způsob, jakým pracuje podvozek a řízení – obojí je sportovně tuhé, ale zároveň zachovává slušnou úroveň komfortu.

Ačkoliv dá Panamera (se vzduchovým podvozkem) pocítit každou větší nerovnost, je obdivuhodné, jak suverénně se dokáže proplétat nástrahami pražských ulic. Na dálnici i později na okreskách funguje také s přehledem a navzdory své hmotnosti se ochotně proplétá zatáčkami. I zde ale vadí to, co jsme zpozorovali už ve městě – široká a baculatá karoserie má obtížně odhadnutelný obrys.

Mimo město by to přitom nutně vadit nemuselo – ovšem kdyby se Panamera neřídila právě jako zmíněný Mercedes. Řízení s variabilním posilovačem Servotronic pracuje zcela přirozeně a reaguje hbitě a přesně. Pocit interakce s autem se ale nedostavuje, takže je těžké Panameru někam nasměrovat s centimetrovou přesností. Místo toho ale často při ostřejším průjezdu cítíme ochotu auta pohodit zadečkem. Stabilizace samozřejmě zasahuje pohotově a citlivě. Mimochodem, cestovní Porsche se (alespoň pro zatím) vyrábí jen jako čistá zadokolka.

Nemyslíme si ale, že Panamera má být o skutečně sportovní jízdě. Jedná se o dobře vyvážené auto v atraktivním balení a s přiměřenými praktickými vlastnostmi, zajímavý počin na pomezí vyšší střední a luxusní třídy. Jako dálniční křižník se sportovním naturelem schopný pohodlně přepravovat nejčastěji dvě osoby by měla s dieselovým motorem sloužit skvěle. Zvlášť když nespotřebuje mnoho paliva a zdá se, že funguje vyváženěji než dříve testovaná Panamera 4S s převodovkou PDK.

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh - šestiválcové motory
ModelPanameraPanamera 4Panamera DieselPanamera S Hybrid
Převodovkaman. (PDK)PDK8A Tiptronic8A Tiptronic
Pohonzadní4x4zadnízadní
Zdvihový objem [cm3]3605360529672995
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200184/3800-4400279/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250550/1750-2750580/1000
Max. rychlost [km/h]261 (259)257242270
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,16,86,0
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,66,57,1
Poh. hmotnost [kg]1805 (1835)189519552055
Cena manuál [Kč]2.091.000,----
Cena Tiptronic [Kč]--2.183.000,-2.877.000,-
Cena PDK [Kč]2.190.000,-2.312.000,---
Spolupracujeme s TipCars.com
Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus získal kontrolní podíl v…

Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 






 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí z dovolených mnohé „bizáry“

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí…

Letiště Václava Havla eviduje během hlavního období letošních dovolených u moře nárůst dovozu nelegálních…

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová převezme Cenu Franze Kafky

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová…

Cenu Franze Kafky v úterý v Praze převezme kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová. Porota jediné mezinárodní…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se velkolepě rozloučil s pražským publikem

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se…

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone dnes popáté za doprovodu Českého národního symfonického…

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Dusno, bláto až po pás, prodírání se pralesem zalitým vodou a těžké mraky, které vypouštějí provazy deště. Tak…