Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy

Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy

 
 

Nejsilnější Panamera má turbo a ta nejslabší taky. Pohání ji motor běžně známý jako 3,0 TDI.

Turbodiesel pod kapotou Porsche je dle mnohých svatokrádež, přitom je nasazení takového motoru v Panameře logickým krokem. U Cayenne můžeme příchod vznětového motoru označit za úspěch, například na (malém) českém trhu tvoří tento agregát polovinu odbytu. Nemáme důvod domnívat se, že u pětidveřového sedanu by tomu bylo zásadně jinak.

Motor, běžně známý jako 3,0 TDI, má jedno turbo, piezo-elektrické vstřikování nafty a specifické naladění na 184 kW při 3800 až 4400 min-1 a 550 Nm mezi 1750 a 2750 min-1. Taková Audi A8 vykazuje stejné špičkové hodnoty, ale při jiných otáčkách, a například Cayenne má zase o 4 kW méně.

Na seznámení s dieselovou Panamerou jsme měli jen půl dne, a proto nečekejte standardní podobný test. Krátká 100kilometrová projížďka ale stačila na to, abychom si udělali základní obrázek, jak dieselová Panamera funguje.

Porsche Panamera Diesel: Vznětový šestiválec, Tiptronic a pohon zadních kol

Při obhlídce na místě je způsob pohonu takřka nerozeznatelný. Jediné, co identifikuje motor, jsou nenápadné nápisy diesel na předních dveřích. Zajímavé je, že ani po nastartování se nic nezmění – motor zvenku hlasitě cvaká jako jakýkoliv moderní přímovstřikový agregát, naftové frekvence není slyšet. Uvnitř pak kromě samotného procesu startu panuje ticho a klid.

Na voliči převodovky řadíme D a auto se od volnoběhu rozjede s nečekanou lehkostí a kultivovaností. Že by u Porsche dokázali dvouspojkovou převodovku (PDK) zrovna pro dieselový motor naladit tak dokonale? Nikoliv, ve skutečnosti se jedná o osmistupňový měničový automat Tiptronic S. Ze strany Porsche jednoznačně rozumné rozhodnutí!

Komfort řazení je ukázkový, rychlost změny převodu se přitom pocitově vyrovná PDK dodávanému pro zážehové motory. Velký rozsah osmi převodových poměrů je zase pádným argumentem na případné stížnosti ohledně umírněných parametrů motoru.

Naopak nedostatek výkonu jsme v žádný okamžik nezaznamenali, motor si s 1955 kg těžkou Panamerou věděl vždy rady. Hezky zatahuje až do 5000 min-1, z praktického hlediska ale stačí menší vytáčení, které je vhodnější také z hlediska zvuku. Ten je do 3000 min-1 neutrální a vcelku příjemný, kolem této hranice se změní ve zvláštní hrdelní hlas a posléze přejde do typické zvukové kulisy vznětových V6. Vlastně to jediné může při jízdě s touto motorizací vadit.

Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy

Na každý pád, vznětový motor má být především úsporný. Porsche slibuje kombinovanou spotřebu 6,5 l/100 km a právě takový jsme zjistili odběr při jízdě ustálenou rychlosti 130 km/h – motor v ten okamžik točí 2000 min-1. Zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu k šesti litrům, naopak i ve městě nejspíš nebude nutné počítat s víc než 9 l/100 km.

Čísla se podobají novému Mercedesu CLS 350 CDI a spotřeba není jediné, co spojuje obě čtyřdveřová kupé. Je to také způsob, jakým pracuje podvozek a řízení – obojí je sportovně tuhé, ale zároveň zachovává slušnou úroveň komfortu.

Ačkoliv dá Panamera (se vzduchovým podvozkem) pocítit každou větší nerovnost, je obdivuhodné, jak suverénně se dokáže proplétat nástrahami pražských ulic. Na dálnici i později na okreskách funguje také s přehledem a navzdory své hmotnosti se ochotně proplétá zatáčkami. I zde ale vadí to, co jsme zpozorovali už ve městě – široká a baculatá karoserie má obtížně odhadnutelný obrys.

Mimo město by to přitom nutně vadit nemuselo – ovšem kdyby se Panamera neřídila právě jako zmíněný Mercedes. Řízení s variabilním posilovačem Servotronic pracuje zcela přirozeně a reaguje hbitě a přesně. Pocit interakce s autem se ale nedostavuje, takže je těžké Panameru někam nasměrovat s centimetrovou přesností. Místo toho ale často při ostřejším průjezdu cítíme ochotu auta pohodit zadečkem. Stabilizace samozřejmě zasahuje pohotově a citlivě. Mimochodem, cestovní Porsche se (alespoň pro zatím) vyrábí jen jako čistá zadokolka.

Nemyslíme si ale, že Panamera má být o skutečně sportovní jízdě. Jedná se o dobře vyvážené auto v atraktivním balení a s přiměřenými praktickými vlastnostmi, zajímavý počin na pomezí vyšší střední a luxusní třídy. Jako dálniční křižník se sportovním naturelem schopný pohodlně přepravovat nejčastěji dvě osoby by měla s dieselovým motorem sloužit skvěle. Zvlášť když nespotřebuje mnoho paliva a zdá se, že funguje vyváženěji než dříve testovaná Panamera 4S s převodovkou PDK.

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh - šestiválcové motory
ModelPanameraPanamera 4Panamera DieselPanamera S Hybrid
Převodovkaman. (PDK)PDK8A Tiptronic8A Tiptronic
Pohonzadní4x4zadnízadní
Zdvihový objem [cm3]3605360529672995
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200184/3800-4400279/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250550/1750-2750580/1000
Max. rychlost [km/h]261 (259)257242270
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,16,86,0
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,66,57,1
Poh. hmotnost [kg]1805 (1835)189519552055
Cena manuál [Kč]2.091.000,----
Cena Tiptronic [Kč]--2.183.000,-2.877.000,-
Cena PDK [Kč]2.190.000,-2.312.000,---
Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Porsche Panamera Sport Turismo v úpravě Mansory si hraje na 911 GT3 RS Porsche Panamera Sport Turismo v úpravě Mansory si hraje na 911 GT3 RS

Společnost Mansory Design & Holding GmbH se při úpravách…

Nejšílenější rekord na Nürburgringu hlásí Porsche Panamera ST! Nejšílenější rekord na Nürburgringu hlásí Porsche Panamera ST!

Kombi Porsche Panamera Sport Turismo ve verzi Turbo…

 



 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Padesát střel a nic! Tomašík to rozjel až v Superfinále proti „svým“

Padesát střel a nic! Tomašík to rozjel až v…

Florbalisté Mladé Boleslavi slaví historicky první mistrovský titul. V Superfinále v Ostravě před 8191…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…