Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy

Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy

 
 

Nejsilnější Panamera má turbo a ta nejslabší taky. Pohání ji motor běžně známý jako 3,0 TDI.

Turbodiesel pod kapotou Porsche je dle mnohých svatokrádež, přitom je nasazení takového motoru v Panameře logickým krokem. U Cayenne můžeme příchod vznětového motoru označit za úspěch, například na (malém) českém trhu tvoří tento agregát polovinu odbytu. Nemáme důvod domnívat se, že u pětidveřového sedanu by tomu bylo zásadně jinak.

Motor, běžně známý jako 3,0 TDI, má jedno turbo, piezo-elektrické vstřikování nafty a specifické naladění na 184 kW při 3800 až 4400 min-1 a 550 Nm mezi 1750 a 2750 min-1. Taková Audi A8 vykazuje stejné špičkové hodnoty, ale při jiných otáčkách, a například Cayenne má zase o 4 kW méně.

Na seznámení s dieselovou Panamerou jsme měli jen půl dne, a proto nečekejte standardní podobný test. Krátká 100kilometrová projížďka ale stačila na to, abychom si udělali základní obrázek, jak dieselová Panamera funguje.

Porsche Panamera Diesel: Vznětový šestiválec, Tiptronic a pohon zadních kol

Při obhlídce na místě je způsob pohonu takřka nerozeznatelný. Jediné, co identifikuje motor, jsou nenápadné nápisy diesel na předních dveřích. Zajímavé je, že ani po nastartování se nic nezmění – motor zvenku hlasitě cvaká jako jakýkoliv moderní přímovstřikový agregát, naftové frekvence není slyšet. Uvnitř pak kromě samotného procesu startu panuje ticho a klid.

Na voliči převodovky řadíme D a auto se od volnoběhu rozjede s nečekanou lehkostí a kultivovaností. Že by u Porsche dokázali dvouspojkovou převodovku (PDK) zrovna pro dieselový motor naladit tak dokonale? Nikoliv, ve skutečnosti se jedná o osmistupňový měničový automat Tiptronic S. Ze strany Porsche jednoznačně rozumné rozhodnutí!

Komfort řazení je ukázkový, rychlost změny převodu se přitom pocitově vyrovná PDK dodávanému pro zážehové motory. Velký rozsah osmi převodových poměrů je zase pádným argumentem na případné stížnosti ohledně umírněných parametrů motoru.

Naopak nedostatek výkonu jsme v žádný okamžik nezaznamenali, motor si s 1955 kg těžkou Panamerou věděl vždy rady. Hezky zatahuje až do 5000 min-1, z praktického hlediska ale stačí menší vytáčení, které je vhodnější také z hlediska zvuku. Ten je do 3000 min-1 neutrální a vcelku příjemný, kolem této hranice se změní ve zvláštní hrdelní hlas a posléze přejde do typické zvukové kulisy vznětových V6. Vlastně to jediné může při jízdě s touto motorizací vadit.

Porsche Panamera 4: První jízdní dojmy

Na každý pád, vznětový motor má být především úsporný. Porsche slibuje kombinovanou spotřebu 6,5 l/100 km a právě takový jsme zjistili odběr při jízdě ustálenou rychlosti 130 km/h – motor v ten okamžik točí 2000 min-1. Zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu k šesti litrům, naopak i ve městě nejspíš nebude nutné počítat s víc než 9 l/100 km.

Čísla se podobají novému Mercedesu CLS 350 CDI a spotřeba není jediné, co spojuje obě čtyřdveřová kupé. Je to také způsob, jakým pracuje podvozek a řízení – obojí je sportovně tuhé, ale zároveň zachovává slušnou úroveň komfortu.

Ačkoliv dá Panamera (se vzduchovým podvozkem) pocítit každou větší nerovnost, je obdivuhodné, jak suverénně se dokáže proplétat nástrahami pražských ulic. Na dálnici i později na okreskách funguje také s přehledem a navzdory své hmotnosti se ochotně proplétá zatáčkami. I zde ale vadí to, co jsme zpozorovali už ve městě – široká a baculatá karoserie má obtížně odhadnutelný obrys.

Mimo město by to přitom nutně vadit nemuselo – ovšem kdyby se Panamera neřídila právě jako zmíněný Mercedes. Řízení s variabilním posilovačem Servotronic pracuje zcela přirozeně a reaguje hbitě a přesně. Pocit interakce s autem se ale nedostavuje, takže je těžké Panameru někam nasměrovat s centimetrovou přesností. Místo toho ale často při ostřejším průjezdu cítíme ochotu auta pohodit zadečkem. Stabilizace samozřejmě zasahuje pohotově a citlivě. Mimochodem, cestovní Porsche se (alespoň pro zatím) vyrábí jen jako čistá zadokolka.

Nemyslíme si ale, že Panamera má být o skutečně sportovní jízdě. Jedná se o dobře vyvážené auto v atraktivním balení a s přiměřenými praktickými vlastnostmi, zajímavý počin na pomezí vyšší střední a luxusní třídy. Jako dálniční křižník se sportovním naturelem schopný pohodlně přepravovat nejčastěji dvě osoby by měla s dieselovým motorem sloužit skvěle. Zvlášť když nespotřebuje mnoho paliva a zdá se, že funguje vyváženěji než dříve testovaná Panamera 4S s převodovkou PDK.

Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh - šestiválcové motory
ModelPanameraPanamera 4Panamera DieselPanamera S Hybrid
Převodovkaman. (PDK)PDK8A Tiptronic8A Tiptronic
Pohonzadní4x4zadnízadní
Zdvihový objem [cm3]3605360529672995
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200184/3800-4400279/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250550/1750-2750580/1000
Max. rychlost [km/h]261 (259)257242270
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,16,86,0
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,66,57,1
Poh. hmotnost [kg]1805 (1835)189519552055
Cena manuál [Kč]2.091.000,----
Cena Tiptronic [Kč]--2.183.000,-2.877.000,-
Cena PDK [Kč]2.190.000,-2.312.000,---
Spolupracujeme s TipCars.com
Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

Belgická policie zadržela jednu osobu. Incident se…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

Jaký tank pořídí armáda? Ve hře jsou modernizované americké pattony Jaký tank pořídí armáda? Ve hře jsou modernizované americké pattony

Debaty o přezbrojení tankových praporů, které Bílá kniha…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera Diesel: První naftové dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco? Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco?

Panamera se sice ve své druhé karosářské verzi jmenuje…

Porsche Panamera Sport Turismo: Neříkej mi kombík! Porsche Panamera Sport Turismo: Neříkej mi kombík!

Druhá generace Panamery se konečně dočká druhé karosářské…

 



 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

ISIS se přihlásil k teroru v Londýně: Džihádisté útok oslavují a vyhrožují válkou

ISIS se přihlásil k teroru v Londýně: Džihádisté…

Islámský stát se přihlásil k teroristickému útoku v Londýně. Džihádisté útok na nevinné lidi oslavují na…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“ krve bychom tu potřebovali jako sůl

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“…

Minulý týden na televizních obrazovkách doběhl dokumentární cyklus „Modrá krev“ mapující minulost a především…