Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (110 kW) – Skautův sen

David Bureš
Diskuze (263)
Škoda Octavia Scout by se podle nás mohla stát skvělým členem skautského oddílu. A to nejen proto, že by bez potíží dojela k Bobří řece a zpátky.

Škoda Octavia Scout by se podle nás mohla stát skvělým členem skautského oddílu. A to nejen proto, že by bez potíží dojela k Bobří řece a zpátky.

Škoda Octavia v poloterénním provedení Scout je v redakční garáži již zkušeným harcovníkem – v minulosti jsme se projeli s vozy s benzinovou osmnáctistovkou (132 kW)dvoulitrovým turbodieselem se 135 kW . Nyní přišel čas na vyzkoušení posledního nabízeného motoru pro Scout – 2.0 TDI o výkonu 110 kW.

Stodesetikilowattový vznětový čtyřválec s přeplňováním je sice nejslabší z nabízených agregátů pro Scout, automobil s tímto motorem ale není ochuzen o pohon všech kol, díky němuž má také vyspělejší víceprvkovou zadní nápravu. Bohatá zůstává rovněž základní výbava. Na papíře se tak zdá, že i Octavia Scout s nejslabším motorem má skautskému družstvu co nabídnout. Co na to Rikitan a další Hoši od Bobří řeky?

Bobřík za vzhled

Octavie jsou na českých silnicích již poměrně okoukané, Scout ale přiváží doplňky, které vůz ozvláštňují a rázem z něj tvoří něco speciálního. Oplastovaná spodní část karoserie se zkrátka povedla (možná až na kontrastní stříbrné prvky), Scoutu to díky ní opravdu sluší. Za robustnějším kombi se kolemjdoucí často otáčeli, což se v případě Octavie stane v Česku snad už jenom majitelům sportovní verze RS.

V interiéru zůstalo všechno při starém. Obložení imitující dřevo nám zpočátku nepřišlo příliš vkusné, dalo se na to ale zvyknout. Označení na volantu a na hlavici řadicí páky pak řidiči jasně připomíná, ve které verzi Octavie právě sedí.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Za volantem Scoutu se řidič cítí stejně dobře jako v jiných variantách Octavie, pouze při delší jízdě poněkud vadí madlo dveří tlačící do levé nohy. Přední sedadla jsou ale pohodlná a jejich boční vedení v zatáčkách posádku obstojně podrží. Navíc v případě Scoutu jsou standardně vyhřívaná, přičemž záda posádky vyhřejí opravdu rychle. Dostatek místa je nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech jako v každé jiné Octavii.

Zavazadlový prostor nabízí v základu perfektních 610 litrů objemu tak jako běžná Octavia Combi. Ložná hrana leží ve stále slušných 630 mm, víko se otevírá hezky vysoko a vstupní otvor je patřičně velký. V testovaném exempláři praktičnost kufru dále zvyšovaly příplatkové „Simply Clever“ doplňky. Líbil se oboustranný koberec s čalouněnou a gumovou stranou, díky němuž se dovnitř dají bez obav ušpinění odložit třeba zablácené boty z celodenní túry, jakož i síťový program, díky němuž se zavazadla v kufru nepřesouvají sem a tam.

Škoda Octavia Scout – porovnání s konkurencí
Model Škoda Octavia Scout Seat Leon X-Perience Volkswagen Golf Alltrack
Motor 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Převodovka 6M 6M 6M
Pohon 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 110/3500-4000 110/3500-4000 110/3500-4000
Točivý moment [N.m/min-1] 340/1750-3000 320/1750-3000 340/1750-3000
Max. rychlost [km/h] 207 208 207
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,1 8,7 8,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 4,9 4,9
Cena ve srovnatelné výbavě [Kč] 682.900 643.900 -

Bobřík za jízdu

Dvoulitrový turbodiesel se 110 kW a 340 N.m je sice nejméně výkonnou jednotkou nabízenou pro Scout, během testování jsme si ale na nízký výkon rozhodně nestěžovali. Vždyť automobil dokáže jet stovkou za méně než deset sekund, navíc v době uvedení na trh byla tato verze dvoulitru vůbec nejsilnějším vznětovým agregátem v nabídce. Motor umí Octavii více než slušně rozpohybovat, až bychom řekli, že vyššího výkonu není ani v dnešní realitě hustého provozu potřeba. I z toho důvodu si myslíme, že tento dvoulitr bude jasnou volbou pro většinu zájemců o Scout.

Šestistupňová manuální převodovka má krátké dráhy, hlavice řadicí páky se příjemně drží. Zvykat jsme si museli na tužší chod spojkového pedálu, který nás občas „pozlobil“ při rozjezdu. Všimli jsme si rovněž poměrně dlouhých převodů. Při padesátce na čtyřku točí motor jenom 1250 min-1, dálničních 130 km/h znamená 2250 min-1. Agregát má ale dostatek síly ve všech otáčkách, největší zátah je znatelný při překonávání 2000 min-1.

Zvuk turbodieselu je vcelku dobře utlumený, v nízkých otáčkách ale dává najevo svoji vznětovou hrubost. Zvlášť při jízdě ve městě zní poměrně nepříjemně a při otáčkách lehce nad volnoběhem se mnohdy zdá, že se snad i dusí. Síly ale má i v takto nízkých otáčkách dostatek. Hrubost navíc může mít co do činění s nezajetým agregátem, auto mělo na svém kontě v době testování jenom 6.500 ujetých kilometrů.

A jak je na tom testovaný Scout se spotřebou? Milovník přírody Rikitan mu tleská, jízda po okresních silnicích s plně obsazenou kabinou znamenala odběr 6,1 litru na 100 kilometrů. Během klidné jízdy jsme se ale dokázali přiblížit pětilitrové hranici. Při dálniční jízdě konstantní stotřicítkou si Scout vzal okolo 6,5 litru na 100 kilometrů. Nejvíce spotřeba vzrostla samozřejmě ve městě, v Praze během ranní špičky až na průměrných 7,4 litru na 100 kilometrů.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

V zatáčkách se projeví výše uložené těžiště dané světlou výškou zvýšenou na 171 mm, což je o 32 milimetrů více proti běžné Octavii Combi s pohonem všech kol. Scout se do vnitřního kola zhoupne přece jenom více než klasická Octavia, vozu se ale nadále dá věřit a drží směr. I na nerovném povrchu je automobil komfortní a s nástrahami českých silnic si poradí s přehledem.

Testovaný exemplář byl vybaven systémem Drive Mode Selection umožňujícím změnu jízdního režimu. Přestože jsme vyzkoušeli všechny čtyři módy – přednastavené Normal, Sport, Eco i Individual s možností osobní úpravy nastavení – výraznějších rozdílů mezi nimi jsme si nevšimli a po většinu cest jsme nechali zapnutý Normal.

Se Scoutem jsme pochopitelně zamířili i mimo zpevněné silnice. Pokud očekáváte, že dojedete na osamocenou horskou chatu, tak automobil tohle bez problému zvládne. Vedle oplastované karoserie schopnostem pomáhá i již zmíněná zvýšená světlá výška, pohon všech kol nebo zakrytovaný podvozek. Na větší terénní radovánky, než je jízda po poli nebo nezpevněné lesní cestě, to ale samozřejmě není. Světlá výška 171 mm nebo nájezdové úhly (16,7° vpředu a 13,8° vzadu) jsou sice slušné hodnoty na kombi, SUV na tom však bývají lépe.

Bobřík za cenu

Závěrem se musíme vyjádřit k ceně. Škoda se nadále chlubí skvělým poměrem cena/výkon, což sice platí i pro Octavii Scout, zároveň ale konkurence ukazuje, že to jde ještě o kousek lépe. Základní cena Octavie Scout s testovaným vznětovým dvoulitrem o výkonu 110 kW činí přijatelných 682.900 korun, Seat Leon X-Perience je ale levnější, se stejným agregátem přijde na 643.900 korun. Další koncernový sourozenec, VW Golf Alltrack v tuto chvíli české ceny nezná, na trh vstoupí až na jaře příštího roku.

Oplastovaný Seat i Škoda nabízejí již v základu bohatou výbavu, zahrnující sedm airbagů, dvouzónovou klimatizaci, elektrické ovládání bočních oken nebo tempomat. Octavia Scout se navíc chlubí vyhřívanými ostřikovači čelního skla a předními sedadly nebo dešťovým a světelným čidlem. Za tyto prvky se u Seatu připlácí 3.000 Kč (dešťový a světelný senzor), respektive 11.000 Kč (vyhřívání čelního skla a ostřikovačů).

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Výslednou cenu testovaného Scoutu přesahující milion korun pak berte spíše jako ukázku toho, co všechno je možné do automobilu objednat, než jako cenu, kterou by zákazníci běžně platili. Vždyť součástí příplatkové výbavy testovaného exempláře byly mnohé prvky, bez kterých se dá snadno obejít. Na mysli máme bezklíčový vstup, elektrické otevírání víka zavazadelníku, přepínač jízdních režimů nebo audiosouprava s osmi reproduktory. Naopak panoramatická střecha se nám zalíbila, je opravdu rozměrná a posádce nabízí netušený výhled směrem nahoru.

Závěr

Má šanci Škoda Octavia Scout s nejslabším nabízeným agregát oslovit skauty? Věříme, že by pěší túru za projížďku se Scoutem k Bobří řece rádi vyměnili. Turbodiesel 2.0 TDI s výkonem 110 kW je svoji více než dostatečnou silou naprosto ideální volbou, a tak většina zájemců o Scouta patrně sáhne právě po tomto motoru. Potěšila také úspornost agregátu, naopak z hrubšího zvuku v nízkých otáčkách jsme přílišnou radost neměli. Scout dále dokáže nabídnout pohodlnou jízdu, velký zavazadelník nebo elegantní vzhled. Chcete-li se na horskou chatu bez problémů dostat i v horším počasí, je Octavia Scout více než zajímavou alternativou k vozům kategorie SUV.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 364.900 Kč (1.2 TSI/63 kW, Active)
Základ s testovaným motorem 630.900 Kč (2.0 TDI/110 kW 4x4, Ambition)
Testovaný vůz s výbavou 1.018.900 Kč (2.0 TDI/110 kW 4x4, Scout)

Plusy

  • Elegantní vnější vzhled
  • Úsporný turbodiesel 2.0 TDI
  • Prostorný a skvěle zpracovaný interiér
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Dunění motoru v nízkých otáčkách
  • Kratší délka zadního sedáku
  • Rozměrná, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
  • Tužší chod spojkového pedálu


Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (263)
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (110 kW)
Cena základní sestavy 630 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, litá 17“ kola, dvouzónová klimatizace, tempomat, sada na opravu pneumatik, kryty vnějších zrcátek v hliníkové barvě, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, zadní stírač, kryt podvozku, černé ližiny, výškově nastavitelná přední sedadla s bederními opěrkami a vyhříváním, škrabka na led pod víčkem palivové nádrže, asistent rozjezdu do kopce, mlhovky, světelný a dešťový senzor, vyjímatelný vak Unibag, palubní počítač Maxi Dot s barevnou obrazovkou, systém Start/stop, elektrické stahování bočních oken, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka s automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním atd. Kč
Cena testované sestavy 1 018 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Simply Clever – schránka na odpadky ve dveřích, držák na multimediální přístroje, oboustranný koberec zavazadelníku (+1.500,-), bixenonové světlomety (+21.000,-), diodové koncové svítilny (+3.500,-), Traveller Asistent – asistent jízdy v pruzích, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, rozpoznávání dopravních značek, navigace (+59.800,-), plechová rezerva (+1.600,-), panoramatická střecha (+32.000,-), ližiny s hliníkovým vzhledem (+5.000,-), čalounění Alcantara/kůže (+35.700,-), malý kožený paket pro multifunkční volant (+5.000,-), elektricky nastavitelná přední sedadla, u řidiče s pamětí (+30.000,-), kryty pedálů z ušlechtilé oceli (+2.000,-), Driving Mode Selection – volba jízdních režimů (+2.500,-), elektrické ovládání zadních dveří (+10.000,-), bezklíčový vstup (+10.000,-), vyhřívané čelní sklo (+4.900,-), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (+24.500,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+17.400,-), couvací kamera (+8.000,-), adaptivní tempomat a sledování odstupu od vpředu jedoucího vozu (+17.000,-), síťový program (+1.300,-), vyhřívaná zadní sedadla (+5.100,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-), autorádio Canton s osmi reproduktory (+12.900,-), metalický lak (+14.100), komfortní telefonování s bluetooth (+4.000,-), zatmavená zadní skla (+4.700,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.6 / 5.1
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1526 / 645
Rozměr pneu: 225/50 R 17
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4685
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1531
d) rozvor (mm): 2679
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 10. 2014 12:08
Re: DÍZL a Skautův sen ?? - TO TĚŽKO !!
Předpokládám, že tam byl nějaký zádrhel, jinak by sis ji asi koupil. :-) Mne také netěší, když si zašpiním oblečení, také se nohama nezapírám o auto. Ale když potřebuješ, můžeš se obléct do pracovního, použít tu rohož/ koberec, nebo třeba umýt auto. Na to se také není špatné převléct, takže můžeš nejdřív vyložit, pak mýt. ;-) A s posledním souvětím souhlasím. Jak jsi psal v jiné diskuzi o kufru Swiftu, nic, ale stačí. :-)

V rukávu mám ještě jeden trik. Mám udělanou takovou paletu, která se akorát vejde do auta a dá se v něm zajistit.
Avatar - woody-alien
20. 10. 2014 15:58
Re: DÍZL a Skautův sen ?? - TO TĚŽKO !!
Jasně, už si to přesně nepamatuju, ale je možné, že ta plošina vylučovala možnost mít rezervu, byť dojezdovou, nebo to prostě bylo komplikovaný na přístup a už se mi to znelíbilo.

V obleku taky přepravky nevozím, ale ani zašpiněné džíny nepotěší a zadek auta se ti ušpiní ani nemusí pršet, stačí vlhká silnice.

Ale celkově vzato žít se dá se vším, jen když už vybíráš auto, tak to prostě někdy hraje roli.
20. 10. 2014 12:01
Re: DÍZL a Skautův sen ?? - TO TĚŽKO !!
Tak server byl extrémní příklad. Manipulace s tak těžkým břemenem není pro jednoho. S vhodnou manipulační technikou se to dá zvládnout, ale není to nejlepší nápad. Roky zpět byla právě výpočetní technika důvod, proč jsem koukal na liftbacky.

Cítit je i deset kilo. A přepravka plná ovoce, zeleniny, nebo zavařenin prostě lehká není. Zrovna dnes jsem vezl tři (jablka, ořechy a zavařené okurky). Právě ten první pohyb nahoru jsem měl na mysli. Není to pohodlné, záda to dost namáhá a je tam riziko, že si zády pomůžeš (zvedat bys měl rukama a nohama). Když pominu běžná zavazadla, moc často věci nevozím, ale to nic nemění na výhodách tohoto řešení. Jak jsem napsal v jiné diskuzi, na tohle mám nejradši dělené víko. Není to pro mne podstatné při výběru auta, protože to moc nevyužiji, ale potěší to. Někomu vadí vysoké hrany při nakládání, já většinou ze země nenakládám a nejsem prcek, takže mám vyšší hrany naopak radši.

Auto mívám sice čisté, ale bedny netahám v obleku a můžeš si koupit takovou tu rohož, kterou pak přehodíš přes nárazník (neušpiníš se, ani nepoškrábeš auto).

Jestli se ta plošina dá snadno vyjmout, tak by to bylo zajímavé (co výška, jak by ses pak dostal k rezervě/ sadě). Při troše štěstí dáš na sebe stejné množství přepravek.
Avatar - Emel
19. 10. 2014 20:17
Re: Dokonalost skončila
Jasně, už jsem tu psal víckrát, že by mi v zásadě libovolnej kompakombík prostorově stačil, včetně Focusu... pokud je tam pár čísel navíc, je to bonus, ale pro mě taky nic zásadního. Ale ten delší rozvor pomáhá i opticky... Octavia Combi má sice poměrně velkej zadní převis, ale díky celkovým proporcím to nevadí.
Avatar - Andromeda
19. 10. 2014 13:06
Re: Ale no taaak
Které že auto se hodnocené zde, se Škodovce nepovedlo >:-[] ... A to nezmiňuji čerstvé místní "mediální orgie" okolo nové Fabie ...
No nic, nejel jsem, nebudu soudit. Jen je fakt, že cena budiž sakra "optimistickou" a přestřelenou, ale pokud si svoji oběť v teritoriu "lehkého terénu" najde ... >:-[] ....