Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia slaví 25 let: Připomeňte si její divoké testování v dobovém videu

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 3. 9. 2021 • 02:10
129
16
Zobrazit náhledy (129)
Škoda Octavia (1998) Škoda Octavia (1998) Škoda Octavia (1998) Škoda Octavia (1998) Škoda Octavia (1998) Škoda Octavia (1998) Škoda Octavia (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia Kombi (1998) Škoda Octavia (1999) Škoda Octavia (1999) Škoda Octavia (1999) Škoda Octavia (1999) Škoda Octavia (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia Kombi (1999) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia Kombi (2000) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia WRC Edition (2001) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia vRS (2003) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia Tour (2010) Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC Škoda Octavia WRC

Novodobá Škoda Octavia první generace oslaví 3. září pětadvacet let od startu sériové produkce. Při této příležitosti si na populární český model trochu zavzpomínáme.

Škoda Octavia vsázela na moderní technologie koncernu Volkswagen – kromě motorů, převodovek či sedadel šlo o podvozkovou platformu PQ34 sdílenou s Volkswagenem Golf IV či Audi A3. Design měl na starost tým pod vedením Dirka van Braeckela a poprvé v historii pracovali konstruktéři s technologií CAD, tedy konstruováním s počítačovou podporou.

Velký důraz se kladl na aktivní i pasivní bezpečnost. Přední airbagy byly doplněny bočními vaky, které jsme do té doby znali prakticky jen z vozů vyšších tříd. Poprvé se uplatnily trubkové výztuhy prahů dveří a systém ABS. Od sdružení Euro NCAP si první novodobá Octavia vysloužila čtyřhvězdičkové hodnocení, což odpovídalo tehdejším evropským konkurentům.

Produkce první generace odstartovala v mladoboleslavské továrně v úterý 3. září 1996, pásku nové části výrobny slavnostně přestřihl tehdejší český prezident Václav Havel. Nová část továrny přišla na 11 miliard korun, k dispozici dávala 32.000 m2 výrobních, 2500 m2 kancelářských a 3000 m2 sociálních ploch. Prosklená stavba podle návrhu mnichovského ateliéru Günthera Henna umožnila modulární výrobu, kde se na lince kompletovaly subdodavateli již předpřipravené podskupiny a komponenty operativně dodávané v efektivním systému just-in-time. Novinkou byla rovněž výškově nastavitelná montážní deska, jež eliminovala práci nad hlavou, díky čemuž nebyla výroba tak náročná.

V září 1997 představila Škoda na frankfurtském výstavišti praktičtější Octavii Combi. Roku 2000 dorazila modernizace, která přinesla například elektronický stabilizační systém a rovněž uhlazenější vnější design či přepracovanou světelnou techniku. Roku 2001 se představila Octavia RS, jež se dnes v původním a zachovalém stavu stává mezi českými zájemci hojně vyhledávaným zbožím.

Obrovskou oblibu první generace potvrzuje i fakt, že se ještě nějaký čas vyráběla pod označením Tour souběžně se svou nástupkyní. Od roku 2004 byla produkce soustředěna do Vrchlabí, které poslední „jedničková“ Octavia opustila v listopadu 2010. Firemní statistiky uvádějí celkovou bilanci 973.071 liftbacků a 472.492 kombíků.

K pětadvacetiletému výročí připravila Škodovka zajímavý sestřih z dobových záběrů s podtitulem Jak to všechno začalo. Kromě jiného se můžete podívat na několik prostřihů z tehdejšího testování. My vám však níže přikládáme jedno starší video, kde už se s prototypy první generace nezachází ani trochu v rukavičkách. Užijte si obě videa a klidně nám dejte vědět, jaká je vaše zkušenost s „jedničkovou“ Octavií.

video

Související články

Témata
Avatar - Mikesus
4. 9. 2021 23:29
Re: Pekne video
Ta 1.6 na tom nebyla se spotřebou o moc lepe. Jezdilo se s ní kolem 7.5l
A zrychlení to taky mělo závratné, nějakých 12s, ale musela být rovinka, v zatáčkách byl ten podvozek tragický.
Avatar - Amaterasu
4. 9. 2021 09:40
Re: Dodnes jsem nepochopil...
Protože to je leVWnější řešení = to bylo a je zásadní kritérium koncernu

LeVWněji vyjde blbě levně UDĚLAT a (asi) zaplatit (recenze) = viz citáty z testů viz já 9:04 :-)

osVWědčenou metodu (blbě udělat ale bájit že to je ČISTÝ DIESEL) použil stejný VWýrobce i později https://www.diesel-gate.cz/prubeh-skandalu

a FUNGUJE to zrovna včera mi ryccardo psal že to byla jen VWelká bublina o ničem :*)

Když už mluvíš o REVOLUČNÍCH platformách (jednoho VWýrobce) https://www.auto.cz/…lni-humbuk-74184

EDIT viz vedlejší diskuze https://www.auto.cz/diskuse/81837/1#… co to je 03:39? :-O :-!
4. 9. 2021 09:26
Dodnes jsem nepochopil...
...proč tehdy VW tu svoji novou revoluční platformu udělal s tak ubohoučkým rozvůrkem 2,51 m. Zvláště když na svou dobu použili tak velká kola, resp. podběhy! Přitom tehdejší evropská konkurence měla rozvor běžně kolem 2,6 m!!! Pokud by jedničková octávka nabízela takovÿ rozvor, jednalo by se prakticky o dokonalé auto! :-(
Avatar - Amaterasu
4. 9. 2021 09:04
Re: Pekne video
Zajímavý že tak problémový auto = se stalo hitem a dodnes je v kurzu :-O :D

..i když https://www.autoforum.cz/…usi-bat-korejcu/ čas ZMĚN přichází? :*)

Dokonce nemálo lidí dodnes o týhle 1. generaci bájí = zdravím ryccarda (ten měl slovy tehdejších recenzí "osVWědčený motor" který má "dobrý tah odspodu" a za výkon 55kW a 135Nm platíte průměrnou 8,5 litrovou spotřebou :-)

VELMI VTIPNÉ jsou ty dobové testy (viz výše ale i): "VÝBORNÝ PODVOZEK a KVALITNÍ BRZDY" :-!

https://www.auto.cz/…via-1-6-55-kw-24
4. 9. 2021 07:48
Re: Pekne video
U mého služebního sedanu v roce 1999 a kousek 2000 si taky nevybavuju, že by měl slabší brzdy, zato podvozek byl v zatáčkách hotový tancmajstr. Pro mě asi největší zážitek byl, když jsem u Billy (v Měcholupech) něchal chvilku auto na parkovišti a když jsem asi po 10 minutách k němu dorazil, měl jsem stažená všechna okna. Myslel jsem si, že jsem už asi dost přepracovaný až do té doby než jsem si doma u baráku všiml, že mi chybí zámek u dveří spolujezdce a moje pracovní taška (v níž nebylo skoro nic) v kufru.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud