Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda prý chtěla vyrábět pick-up. Nebyl by první! Připomeňte si pick-upy z Boleslavi.

David Bureš David Bureš 5. 3. 2017 • 02:36
58
12
Zobrazit náhledy (58)
Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda
Pick-upy sice nejsou typickou součástí nabídky Škody, v minulosti ale hned několik takových aut v Mladé Boleslavi vzniklo.

Škoda nyní expanduje v segmentu SUV, po velkém Kodiaqu má dorazit i jeho sportovnější varianta a patrně i malý model. Pick-up tak nyní na seznamu nejdůležitějších projektů není, přesto se o jeho příchodu čas od času spekuluje. Třeba australské zastoupení Škody by ho v nabídce rádo vidělo. I proto jsme se rozhodli připomenout pick-upy, které v Mladé Boleslavi vznikly v minulosti.

Pro automobilku by přitom nebylo tak velký problém pick-up postavit. Stačilo by využít koncernových zásob a přepracovat dnes nabízený Volkswagen Amarok. Otázkou však je, zda by si takový model našel dostatek zákazníků. Škoda nicméně s takovými vozy zkušenosti má, byť ne s velkým terénním pick-upem jako Amarok, jako spíše s malými užitkovými vozy s otevřenými ložnými plochami.

Pro práci...

Přestože pick-up není typickou součástí nabídky mladoboleslavské značky, Škoda jich už má pár na triku. Určitě nejznámější je Škoda Pick-up (později Pickup), která se prodávala v devadesátých letech. Mladoboleslavská automobilka postavila hned dvě generace tohoto užitkového modelu, zatímco první vznikl na bázi Favoritu, druhá na základech jeho nástupce, Felicie.

Obě vznikaly v Kvasinách, první měla na svém kontě 70.900 vyrobených kusů mezi lety 1991 a 1995, zatímco druhá dokonce asi 128.600 exemplářů mezi lety 1995 a 2001. Zajímavostí druhé generace je přitom fakt, že se na vybraných trzích, třeba v Německu, prodávala v přeznačkované podobě jako Volkswagen Caddy.

K oběma modelům byly nabízeny také nástavby, díky nimž bylo z pick-upu možné vytvořit šikovnou dodávku. Specialitou pak byl model stavěný na přelomu tisíciletí mladoboleslavským prodejcem vozů Škoda Jaroslavem Jelínkem, který proti výchozímu Pick-upu nabízel rozvor prodloužený na 3.050 mm (+600 mm). Automobil měl obvykle uzamykatelnou nástavbu s křídlovými nebo výklopnými dveřmi, sloužit měl jako sanitka nebo pohřební vůz. Sama automobilka se od tohoto jezevčíka distancovala, a tak byl prodáván s vlastními znaky. Jménem Laureta tak vůz odkazoval na firmu svého tvůrce.

Pick-up vznikl také na bázi Fabie, která model Felicia nahradila v roce 1999. Zamýšlený automobil byl takový kočkopes, přední partie pocházela z Fabie, záď ale byla použita z předchozího Pickupu, zatímco zadní náprava z jedničkové Octavie. Na sériovou výrobu ale nakonec nedošlo, a tak vzniklá auta zůstala v továrnách Škody, kde sloužila k převážení komponentů. To přitom nebylo nic neobvyklého, třeba v devadesátých letech takto ve Škodě pracoval unikátní Favorit Pick-up s prodlouženým rozvorem.

Škoda Pick-up ale nebyla prvním pick-upem z dílny mladoboleslavské automobilky. Už na přelomu padesátých a šedesátých let takový automobil vznikl na bázi sedanu 1201, od něhož byly odvozeny i kombík, dodávka nebo sanitní vůz. Tehdejší pick-up měl dvoumístnou kabinu, za níž se nacházela ložná plocha o rozměrech 1,9 x 1,3 metru. Část vozidel byla dovybavena oblouky s plachtou pro zakrytí korby. Když pak na trh dorazil model 1202, byl pick-up odvozen i od něj. Pozdější dodávka 1203 byla zase mimo jiné nabízena jako valník.

Pick-upy přitom nevyráběly jen závody mladoboleslavské automobilky. V šedesátých letech vznikly na exotickém Novém Zélandu a v Pákistánu terénní automobily odvozené od modelu Octavia, nazvané Trekka, respektive Skopak, které oba byly nabízeny také ve formě pick-upu.

...i zábavu

V souvislosti se Škodou Pickup nesmíme zapomenout ani na Felicii Fun, netradiční automobil pro volný čas, který byl pick-upem. Zvláštností auta byl vedle výraznějšího vzhledu interiér, který díky posuvné zadní stěně bylo možno zvětšit o druhou řadu sedadel. Cestující vzadu se ale museli spokojit s otevřeným nebem nad hlavou.

Automobil sice vznikl na bázi Felicie, Škoda ale nad ním uvažovala již v dobách Favoritu. Tehdy byly postaveny dokonce dva koncepty takového speciálu, nejprve v roce 1989 Tremp, o tři roky později Fun. Zatímco za základ Trempu posloužil pětidveřový hatchback, Fun měl základ v Pick-upu, jeho koncepce tudíž byla už shodná jako u pozdější Felicie Fun.

Škoda Felicia Fun byla původně projektována pro jihoevropské státy, nakonec ale byla nabízena i u nás. Mezi lety 1997 a 2001 bylo postaveno 4.016 kusů této netradiční Škodovky, která se vyráběla ve Vrchlabí.

Funem se v novém tisíciletí inspirovala firma Benet Automotive, která za základ stylového pick-upu vybrala SUV Yeti. Z něj byla použita příď nebo pohonné ústrojí, zatímco záď byla kompletně přepracována a interiér značně upraven. Dílo společnosti zaměřující se na stavbu konceptů a prototypů bylo sportovně laděno, což se odráželo ve vytažených blatnících, výrazných koncovkách výfuku nebo skořepinových sedadlech. O pohon auta oficiálně nazvaného BT Etape se pak starala foukaná zážehová osmnáctistovka o výkonu 118 kW, která spolupracovala s dvouspojkovou převodovkou.

Ještě blíže Funu mělo dílo Funstar, které v roce 2015 postavili pro tehdejší přehlídku GTI Treffen v rakouském Wörthersee studenti Škoda Akademie v Mladé Boleslavi. Šedě lakovaný showcar využil techniku trojkové Fabie, byl tudíž přímým následovníkem Felicie Fun. Ložná plocha byla chráněna otěru vzdorným hliníkem, zatímco přepážka v kabině byla čalouněna koženkou. Pod kapotou pak pracoval motor 1.2 TSI vyladěný na 90 kW, který byl spárován se sedmistupňovým DSG.

Související články

Témata
6. 3. 2017 17:07
Re: Pickup - pracant
Na Rapidu by sel udelat i uzitkac ve stylu Felicie Vanplus >:D V pripade petimistneho provedeni by to bylo naprosto primitivni, stacilo by dat nastavbu misto patych dveri, dira je tam dostatecna >:D
6. 3. 2017 16:44
Re: Páru lidem v Evropě se může pick up hodit, ale
Proc by dnes pickup nemel smysl? Mala dodavka z nej vznikne jen zmenou nastavby, v tom je to uzitecny koncept... Jedna kastle muze mit nekolik objemu nakladoveho prostoru. A 2+2 mistny uzitkac ve stylu Fun by byl take vyborny, vzhledem k tomu, ze normalne byva mezistena v nakladovem prostoru nepohybliva a nelze tak plne vyuzit prostor, u neobsazeneho petimistneho vozu...
Jedina nevyhoda pickupu je, ze nema bocni dvere... Coz v minulosti Skoda vyresila kombikem s nastavbou >:D
Avatar - KubikCv
5. 3. 2017 20:11
Re: Pickup - pracant
tak pickupy nahradily auta typu Belingo,Caddy apod. Ale užitkovej pickup pro dělníky bez 4x4 tu není. Pracovní pickupy nahradily levný osobní kombíky a minidodávky.
5. 3. 2017 19:35
Re: Pickup - pracant
Strada je asi jediný pickup co se dá koupit... a podívej se jaké má prodeje. Naprosto tristní. Ve světe (jižní amerika) jde na dračku. V EU zcela bez zájmu.
5. 3. 2017 19:28
Re: +++
Škoda si loni neškrtla tak, že Superb byl 4. nejprodávanější auto ve své třídě a Octavia na tom nebyla o moc hůře. Nicméně úspěch je to spíše v rámci dovozové konkurence než v prodejnosti samotné. Australský trh je natolik specifický, že "místní" lídři tříd mají doslova gigantický náskok. Holdenu se prodalo 30x tolik co Škodovek ;-)
Články odjinud