Škoda radí, jak vozit střešní box či jízdní kola. Správná aerodynamika ušetří peníze
Nic nesmí uletět a tovární příslušenství je pochopitelně nejkvalitnější, k převozu vnějšího nákladu má ale škodovka i další cenné rady.
V prázdninovém období vyrazí mnoho řidičů na delší trasy autem se střešním boxem nebo nosičem kol. Od expertů ze škodovky tak nyní přichází hrstka tipů a pravidel, které k převozu vnějšího nákladu patří. Kromě bezpečnostních rizik poukazují i na dopady příslušenství na aerodynamiku vozu, a tím pádem na jeho spotřebu paliva či elektrické energie a celkový dojezd.

„Zásadní je používat schválené a řádně homologované příslušenství a náklad na něj bezpečně upevnit,“ říká Dušan Matěásko, specialista oddělení příslušenství u Škody. Že bude příslušenství vhodné pro daný vůz řidič nejsnáze zajistí tak, že ho pořídí přímo od automobilky nebo autorizovaných dealerů, což samozřejmě platí i pro jiné automobilové značky. Hlavní předností značkového příslušenství přitom je, že splňuje veškeré legislativní požadavky a má příslušné certifikáty.
„Produkty jsou testovány podle přísných koncernových požadavků na bezpečnost, životnost a funkčnost,“ dodává Matěásko. Například střešní systémy musí splnit standard tzv. CityCrash, při kterém se nesmí mimo jiné z nosiče přetíženého o +20 % oproti maximální povolené hmotnosti uvolnit při nárazu žádný předmět nebo část těžší něž 10 gramů.
Dalším aspektem, který navíc mohou řidič pocítit na peněžence, a tedy spotřebě vozu, je aerodynamika. „Originální příslušenství při vývoji podrobujeme aerodynamické optimalizaci pomocí počítačových simulací a v konečné fázi i měřením výrobků na vozech v aerodynamickém tunelu,“ vysvětluje výhody originálního příslušenství Jan Jagrik, vedoucí oddělení vývoje aerodynamiky u mladoboleslavské značky.
Ovlivnění spotřeby paliva či elektrické energie se řidič při převozu vnějšího nákladu nevyhne, každopádně ale může dopad na odpor vzduchu minimalizovat. „S ohledem na spotřebu je lepší využít přepravu nákladu za vozem, tedy nosič jízdních kol na tažném zařízení nebo úložný box na tažné zařízení,“ říká Jagrik. Náklad tak nebude zasahovat do čelní plochy vozu – rozdíly v proudění vzduchu u nákladu na střeše nebo za autem ukazuje Škoda názorně na vizualizaci aerodynamiky v galerii.
„Když už je pro přepravu nutné použít střešní box, pak je nutné ho umístit co nejvíce dozadu, ale zároveň tak, aby šly otevřít páté dveře vozu,“ radí Jagrik. „Z hlediska aerodynamiky je lepší volit spíš úzký a dlouhý box než box široký a krátký,“ dodává. Pro zajištění stejnoměrné citlivosti na boční vítr je poté ideální box umístit v ose vozu – tedy uprostřed, nikoli spíš na levé, nebo pravé straně.
Konkrétně při převozu jízdních kol je pak nutné zajistit, aby se žádná část nákladu neuvolnila. Odnímatelné vybavení jako lahve na pití, cyklopočítač nebo dětská sedačka musí být přepravováno ve voze. Potřeba je dodržet i další pravidla. „Vždy je nutné dodržet limity pro zatížení střechy auta nebo tažného zařízení, dodržovat maximální dovolenou rychlost a při zastavení kontrolovat upevnění nákladu,“ vyjmenovává Matěásko.
Při používání zadního nosiče je nakonec potřeba na něj přemístit registrační značku. V některých zemích je k tomu potřeba třetí tabulka, kterou úřady vystaví na požádání, například v Česku ale stačí přemístit tabulku na nosič ze zádi automobilu.