Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Vision D: Nová Felicia? Ne, spíše příští Octavia

Ondřej Láník
Diskuze (57)
Automobilka nezveřejnila ani jedno číslo týkající se studie. My však víme, že rozvor překonává současnou Octavii.

Hvězdou ženevského stánku Škody Auto byl nový koncept Vision D a nová firemní identita – logo, grafický manuál, architektonický styl, firemní design.

Auto podle očekávání táhlo nejvíce, ale média ani návštěvníci to neměli se zařazením této novinky do současné nabídky jednoduché. Automobilka nezveřejnila žádná tvrdá data a tak měla rychle zaděláno na sérii spekulativních mediálních výstupů o budoucnosti vozu se strohým názvem Vision D.

Nic na tom nezměnila ani předepsaná rétorika všech reprezentantů Škody, která svorně hlásala, že takový automobil se v Mladé Boleslavi vyrábět nebude. Věříme tomu, protože hatchbacky v nižší střední Škoda – na rozdíl od VW, Audi a SEATu – v posledních 20 letech nenabízela, ačkoliv když jsme přišli v roce 2004 se Škodou Octavií Hatchback, nebyli jsme asi sami, kdo po podobném modelu volal.

Kruh se uzavírá po sedmi letech. Tentokrát to není Auto.cz, kdo přichází s vizí hatchbacku nižší střední třídy, ale přispěchala s ním v předstihu před skutečnou třetí generací Octavie samotná automobilka. Co nás k tomuto závěru vede?

Rozvor

Vision D (D jako design) je poměrně velký pětidveřový liftback. Díky tvaru střechy a sklonu zadního okna silně připomíná současnou Octavii, které se přibližuje i velikostí. Pádným argumentem pro naše tvrzení je velikost rozvoru náprav. Automobilka jeho hodnotu sice nezveřejnila, ale měřením přímo na stánku jsme zjistili hodnotu bezmála 2,7 m.

Ze srovnání uvedeného v následující tabulce je zřejmé, že pokud by ženevská studie stála na rozvoru sériového auta, překonává vzdálenost mezi nápravami výrazně současnou Octavii.

Rozvory minulých, současných a budoucích modelů Škoda
ModelRozvor [mm]
Fabia2451
Yeti2578
Octavia Tour I2512
Octavia2578
Roomster2621
Vision D2690
Superb2761

Příď

Zcela nový designový styl radikálně změní podobu nových modelů Škody. To se bude týkat jak nového modelu A-Entry (2012), tak Octavie III (2013).

Mezi detaily studie Vision D, které mají blízko k novým sériovým, patří nová maska chladiče s ostřejšími okraji a novým řešením oblasti kolem loga. Pro Škodu nový tvar světlometů připomíná některá řešení na dražších Audi.

Příď s dominantní maskou a relativně malými světlomety působí celistvějším a čistším dojmem. Vzhledem k tomu, že nová Octavia má přijít na trh až za 2 roky, nedivili bychom se, kdyby se do sériové podoby probojovaly i světelné diody v předních světlometech. Stylizovaná céčka by tak mohla už brzy být poznávacím znakem škodovek i při pohledu zepředu.

Boky a dveře

U sériových škodovek se prý brzy dočkáme i ostřejších linií na bocích. Dominantní linka vycházející z ostrého rohu předních světlometů se snadno může rozšířit i na další modely portfolia. Vedle estetického prvku půjde zřejmě i o funkci – výrazná hrana v bocích omezí ostřik bočních skel od kol.

Pozorný čtenář si vzpomene na prototyp karoserie pod zelenou plachtou, který jsme zachytili přímo ve vývojovém středisku automobilky loni na podzim. I na něm lze pozorovat výraznou hranu na bocích. Poměrové srovnání předních blatníků odpovídá přibližně uspořádání dílů na studii Vision D.

Zcela nesériové jsou naproti tomu dveře. Bezrámová konstrukce nemá sebemenší šanci na zavedení do výroby. Na druhou stranu to nemusí znamenat zásadní změnu celkového desénového pojetí nové generace Škody nižší střední třídy.

Záď

Zadní partie jsou kapitolou samou pro sebe. Velké zavazadelníky patří od poloviny 90. let k DNA značky Škoda. Nevidíme příliš pádný důvod, proč by se to mělo měnit. Hatchback nižší střední třídy možná jednou přijde, ale výklopná stěna s pětisetlitrovým kufrem patří ke klíčovým prodejním argumentům, které stávající základna majitelů Octavie bude u nových modelů žádat.

Že se s liftbacky počítá, potvrzují snímky plachtou zakryté karoserie z loňského podzimu. Na nich je vidět analogie tvaru zadního čela, které je tvarově příbuzné s hatchbackem Vision D. Ostrost hrany zádě a charakteristický tvar koncové svítilny sdílí vůz pod plachtou s konceptem Vision D.

Interiér

Co vyčteme z interiéru studie? Zdá se, že ten sériový bude výrazně jednodušší než u současné Octavie. Přístrojovou desku, kterou vidíme, považujeme v podstatě za definitivní. Změní se materiály a detaily jako výdechy ventilace. Přístrojový štít může zůstat bez výrazných změn, podobně jako volant.

Malou šanci na postup do výroby dáváme středové konzole. Tlačítka elektrického ovládání oken umístěná za voliče automatu lze akceptovat u malých aut, ale ne u těch v nižší střední třídě. Madlo voliče vypadá efektně, ale věříme spíše v koncernové sdílení modernizovaného provedení ovladače převodovky DSG.

Výplně dveří přijdou zcela jistě o křišťálové dekory, zadní cestující dostanou lavici místo dvou samostatných sedadel a přední dveře ponesou mnohem větší vnější zpětná zrcátka.

Třetí Octavia nebo druhá Felicia?

Je Vision D předskokanem třetí Octavie nebo druhé Felicie? My bychom hlasovali všemi deseti pro první volbu. Studie je nečekaně široká, má dlouhý rozvor, a kdyby měla zadní výklopnou stěnu s prodloužením, jaké známe ze dvou novodobých Octavií, byla by i delší než aktuální provedení.

Znamená to tedy, že Felicia (nebo přesněji A-Entry) nebude nový design Škody následovat? Velmi pravděpodobně bude. Růst Octavie nad současné rozměry novému modelu umožní najít jednoznačně místo v portfoliu Škody. Příští Fabia poroste jen do šířky, a tak mezi čtyřmetrovým malým autem a 4,6 m dlouhou Octavií III bude dost volného prostoru pro levnou rodinnou škodovku.

Jednodušší funkční design, ostřejší hrany a dlouhé rozvory budou společným rysem všech nových vozů značky Škoda.

ŠKODA.AUTO.CZ - Vše o značce Škoda na Auto.cz

Ondřej Láník
Diskuze (57)
26. 3. 2011 11:45
Re: Škoda, že konečný model bude jiný
A co řešení: menší rozvor+vystavená studie=nový model mezi Fabii a Octavii III a vystavený větší rozvor+model se zadkem= Octavia III
Avatar - Hamunasakra
26. 3. 2011 11:24
Re: Tyhle zprávy pro schade-ovce...
Jo s touhle formulací docela souhlas :-)
Avatar - Wen Věčněžasnoucí
26. 3. 2011 10:57
Re: Tyhle zprávy pro schade-ovce...
Být fandou nějaké značky je podle mě naprosto v pořádku, horší jsou nekritičtí fandové, stejně jako apriorní kritici... ;-)
25. 3. 2011 19:55
Re: Pochvala pro šikovné lidi ze Škodovky a hanba pro VW
Zastinit studii VW tentokrat nedalo moc prace vzhledem k tomu co predvedli...
Avatar - Hamunasakra
25. 3. 2011 19:22
Re: Pochvala pro šikovné lidi ze Škodovky a hanba pro VW
Ty snad znáš majitele jakýkoli národnosti co na to neni citlivej? :-)