Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Škoda Yeti - První dojmy + nové fotografie

Aleš Jungmann
Diskuze (343)
Čtyři roky po premiéře studie Yeti přiváží Škoda do Ženevy exponát se stejným jménem. Rozdíly? Sériový produkt má o něco delší příď, pohon předních nebo všech kol a výhradně přeplňované pohonné jednotky s přímým vstřikováním.

Pátá modelová řada Škody (po Fabii, Roomsteru, Octavii a Superbu) se vydává do lehkého terénu. Originální design je prezentován spolu s originálním názvem, kolem něhož bude jistě radost tvořit marketingové a propagační aktivity v Alpském regionu nebo ve Skandinávii. Škoda se naštěstí držela velmi striktně původního návrhu Thomase Ingenlatha, takže Yetimu se žádný konkurent - včetně nejbližšího příbuzného Tiguanu - nepodobá.

Při premiéře na autosalonu v Ženevě byly zveřejněny pouze základní data, podrobnosti o konstrukci a jízdních parametrech si výrobce nechává až na pozdější čas, zřejmě na novinářskou prezentaci. Známá je délka vozu 4,2 m, která je o 22 cm kratší než u Tiguanu. Velmi blízkým konkurentem tak zřejmě bude duo Suzuki SX4/Fiat Sedici (délka 4,115 m) a ve verzích 4x2 také Kia Soul (délka 4,105 m). Automobil na prezentačních oficiálních fotografiích dostal 17palcová kola z lehkých slitin.

Škoda Yeti chce být nejen líbívým SUV, ale také praktickým autem pro každý den. Na rozdíl od studie je zadní výklopné víko nedělené a zvedá se podle očekávání nahoru. Zadní sedadla ve stylu příbuzného Roomsteru lze nejen sklopit, ale i zcela vyjmout z vozidla. Pak sem při dvoumístné konfiguraci Yetiho, můžete naložit až 1760 l nákladu. To je téměř tolik, kolik pojme stejně dlouhý, ale poněkud jinak koncipovaný Roomster (v jeho případě je to přesně 1780 l).

Škoda Yeti má zřejmě novou přístrojovou desku, kterou zřejmě uvidíme až v úterý ráno. Z prvního zveřejněného snímku je zřejmé, že Yeti sdílí moduly klimatizace a audio/navi – zařízení se Superbem a Octavií. Podobné to s největší pravděpodobností bude i s přístrojovým štítem ve dvou velkých tubusech.

Do prodeje se dostanou dvě verze hnacího ústrojí. Slabší motory budou dodávány s pohonem pouze předních kol, ostatní pak s pohonem všech kol, řešeným podobně jako u Octavie a Superbu pomocí mezinápravové elektronicky řízené spojky Haldex.

Revoluční novinkou, jak pro značku Škoda, tak pro celou skupinu VW, bude první využití nového čtyřválcového motoru 1,2 TSI (77 kW). Ani podrobnosti o něm zatím nejsou známy, ale z označení vyplývá, že by měl disponovat přímým vstřikováním benzinu do válců a přeplňováním turbodmychadlem. Podobný motor, ale bez přímého vstřikování, dnes nabízí pouze Renault. Tento základní motor, který má se podle starších informací vyrábět v Mladé Boleslavi, bude dodáván pouze s uspořádáním 4x2.

Silnější zážehovou alternativou bude motor 1,8 TSI (118 kW) kombinovaný s pohonem všech kol, což je kombinace známá z Octavie i ze Superbu.

Škoda Yeti - přehled motorizací
Uspořádání4x24x4
Zážehové1,2 TSI (77 kW)1,8 TSI (118 kW)
Vznětové2,0 TDI CR DPF (81 kW)2,0 TDI CR DPF (81 kW)
-2,0 TDI CR DPF (103 kW)
-2,0 TDI CR DPF (125 kW)

Naftová škála čítá prozatím tři motory se vstřikováním common-rail, které mají shodný objem, ale tři různé výkonové stupně. Základní naftový motor 2,0 TDI CR DPF (81 kW) bude dodáván s pohonem předních i všech kol, další dva výhradně s pohonem všech kol.

Škoda Yeti – První ženevské dojmy

První dojem? Automobil vypadá velmi robustně. Celkové designové pojetí není sice nikterak omračující, Škodě se ale každopádně podařilo Yetiho velmi dobře sladit ve stylu modelů Superb a Roomster. Přední dveře mají podobný tvar jako u Roomsteru , s tím ovšem kontrastuji nevýrazně (nebo snad až příliš funkčně?) tvarovaná zadní boční okna a strohý design zádě.

Asi nepřekvapí, že zadní náprava nové Škody Yeti je zřejmě odvozena z řešení modelu Octavia 2, bližší detaily zatím bohužel potvrzeny nemáme. Zato máme přesné vnější rozměry. Nový Yeti je 4223 mm dlouhý, 1793 mm široký a 1691 mm vysoký. Rozvor náprav je 2578 milimetrů, tedy stejně jako u aktuální Octavie. Autosalonový exponát má na sedmnáctipalcových kolech pneumatiky 225/50 R 17.

Místa je vpředu i vzadu podélně dostatek, nad hlavou dokonce více než dost. Na šířku je vzadu pocitově stejně místa jako ve Fabii Combi (posaz i tvar opěradla je stejný), vpředu pak o něco více. Dojem z velikosti interiéru je ovšem v Yetim lepší vzhledem k vyššímu a vertikálnějšímu posazu.

Poloha za volantem je vzpřímená. Výhodou při manévrování s autem bude nepochybně skutečnost, že na rozdíl od drtivé většiny současných aut, je z místa řidiče vidět na kapotu. Palubní deska má příjemný design, přístrojový štít je podle aktuálních módních trendů rozčleněn do dvou hlubokých tubusů, jako v Octavii. V interiéru jsme si dále všimli čtyřramenného volantu ze Superbu, či krátké řadicí páky umístěné nízko u podlahy, stejně jako u menší Fabie.

Zavazadlový prostor má pravidelný tvar. Podběhy do něj zasahují minimálně a jeho podlaha i nákladová hrana jsou umístěné relativně nízko. Překvapilo ovšem umístění měniče na CD v zavazadlovém prostoru z vnitřní strany před levým zadním sloupkem.

ŠKODA YETI v Ženevě před čtyřmi lety
Jak vypadala studie Yeti v roce 2005?

Aleš Jungmann
Diskuze (343)
Avatar - igi2
13. 3. 2009 18:08
Re: bohužel
no třeba verve x fiesta. Tam to ford tolik neočesal. Někomu se možní nebude líbit ta střelená palubní seska, ale hodně lidí zas nadchne. Alespoň to není tuctovka.
9. 3. 2009 20:31
Interier
To ma pekny, az an ten volant ;-\
Avatar - Hory
8. 3. 2009 15:29
Re: Kdy už se ten
Tak, tak, jenže vyprávěj to "koumákům" ve škodovce... Trošku víc přestřelila, vše začalo už fabii II. Ještě, že je krize, škodovce spadnul hřebínek, hlavně, co se týče cenový politiky, protože to bylo až směšný, co si účtovali!!! >:-[]
8. 3. 2009 01:22
Kdy už se ten
německý imbecil, co ve Škodovce předstírá, že je designer, naučí, že přední a zadní polovina auta spolu musí ladit? To už je druhé auto, které vypadá jako složené ze dvou různých vraků! A 1.2 hypersuperturbostříkačka do SUV na podvozku Octavie je opravdu úlet. To se chudák majitel nedoplatí, jak mu ten dravec každý měsíc ohobluje přední gumy.
Avatar - Hammunasakra
8. 3. 2009 00:10
Re: Yeti
1.4 TSi NEbude - českým "favoritem" jistě nový 1.2 (a pochopitelně 2.0 TDi) se stane :yes: