Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Soletta 750 (1956): Švýcarský koncept s originální zadní nápravou

Soletta 750 měla vpředu velikou, dopředu vyklápěnou masku chladiče, do které byla zakomponována dvojice kruhových světlometů a směrová světla.
Karoserie Soletty 750 byla vyrobena z plastu kromě dveří, které byly plechové.
Soletta 750 měla jednoduchou palubní desku s malým panelem před dvouramenným volantem, na kterém byl umístěn rychloměr.
Dveře byly kvůli úspoře výrobních nákladů stejné. Na levé straně byla proto klika dveří vpředu a závěsy vzadu a na pravé straně naopak.
13 Fotogalerie
Diskuze (1)

Dvoudveřový čtyřmístný koncept Soletta 750 švýcarského konstruktéra Salzmanna. Zadní kola poháněl čtyřdobý dvouválec, umístěný před patentovanou zadní nápravou.

Švýcarský inženýr Willy Ernst Salzmann vystudoval technologický institut v Zürichu. Ještě jako student navrhl sofistikované tříkolové vozidlo a po ukončení studií založil ve švýcarském Solothurnu vlastní firmu zabývající se návrhy vozidel. Známou a uznávanou firmou se stala zejména návrhy zařízení pro traktory Ford a Ferguson. Salzmann také navrhl nový typ zavěšení zadních kol automobilů, nazvaný Zweigelenk-Elastikachse (dvoukloubová elastická osa). Klíčovými prvky zavěšení byly pevný nebo polopevný diferenciál s poloosami kyvné nápravy a vinutými pružinami, přičemž poloosy byly spojeny příčkou zavěšenou pod diferenciálem a připevněny k hřídelím pryžovými pružinami.

Salzmann chtěl toto originální zavěšení vystavit v hlavní hale ženevského autosalonu 1955. Bylo mu však řečeno, že tato hlavní hala je vyhrazena jen pro kompletní vozidla a jeho exponát má místo v hale určené dílům a příslušenství. Proto se Salzmann rozhodl postavit koncept kompletního vozu s tímto zavěšením zadní nápravy, aby mohl být v dalším roce (8. až 18. března 1956) vystaven v hlavní hale. Název „Soletta“ je italským pojmenováním švýcarského města Solothurn.

Originální karoserie a podvozek

Willy Ernst Salzmann navrhl moderně pojatou dvoudveřovou karoserii čtyřmístného konceptu s rozvorem náprav 2000 mm a vnějšími rozměry 3150 x 1350 x 1380 mm (délka x šířka x výška). Několik karoserií (nejméně dvě) podle Salzmannova návrhu vyrobila švýcarská karosárna Hess z Bellachu. Soletta 750 (foto) měla vpředu velikou, dopředu vyklápěnou masku chladiče, do které byla zakomponována dvojice kruhových světlometů a oranžová směrová světla. Výklopná příď nahrazovala obvyklou přední nahoru zvedanou kapotu a umožňovala přístup k náhradnímu kolu a malému zavazadlovému prostoru.

Soletta 750 měla vpředu velikou, dopředu vyklápěnou masku chladiče, do které byla zakomponována dvojice kruhových světlometů a směrová světla.Soletta 750 měla vpředu velikou, dopředu vyklápěnou masku chladiče, do které byla zakomponována dvojice kruhových světlometů a směrová světla. | Zdroj: Wikipedia

Karoserie Soletty 750 byla vyrobena z plastu kromě dveří, které byly plechové. Raritou bylo to, že dveře na obou bocích byly kvůli úspoře výrobních nákladů stejné. Na levé straně byla proto klika dveří vpředu a závěsy vzadu a na pravé straně naopak. Dveře byly dostatečně široké, takže usnadňovaly přístup k předním i zadním sedadlům. Svislá stěna zádi (foto) byla, stejně jako příď, výklopná se závěsy umístěnými dole a byly na ní umístěny kruhové koncové svítilny a zadní blikače.

Svislá stěna zádi byla, stejně jako příď, výklopná se závěsy umístěnými dole a byly na ní umístěny kruhové koncové svítilny a zadní blikače.Svislá stěna zádi byla, stejně jako příď, výklopná se závěsy umístěnými dole a byly na ní umístěny kruhové koncové svítilny a zadní blikače. | Zdroj: Flickr

Uvnitř měla Soletta 750 jednoduchou palubní desku s malým panelem před dvouramenným volantem, na kterém byl umístěn rychloměr (foto). Spodní část palubní desky tvořil velký otevřený odkládací prostor. Přední sedadla byla dělená, zadní lavicová.

Soletta 750 měla jednoduchou palubní desku s malým panelem před dvouramenným volantem, na kterém byl umístěn rychloměr.Soletta 750 měla jednoduchou palubní desku s malým panelem před dvouramenným volantem, na kterém byl umístěn rychloměr. | Zdroj: auta5p.eu

Motor, převodovka a podvozek

Zadní kola Soletty 750 poháněl čtyřtaktní zážehový, vzduchem chlazený plochý dvouválec s ventilovým rozvodem SV a objemem 745 cm3 (vrtání/zdvih: 78/78 mm). Se dvěma karburátory Oensingen a kompresním poměrem 6,3:1 dával nejvyšší výkon 22 k (16 kW) při 4200 ot/min a točivý moment 44 Nm při 2500 ot/min. Motor a manuální třístupňová převodovka s řadicí pákou na podlaze byly umístěné před zadní nápravou pod zadními sedadly. Motor dodal švýcarský výrobce motocyklů Condor. Vůz s pohotovostní hmotností kolem 500 kg dosahoval maximální rychlost 105 km/h.

Soletta měla plošinový podvozek s horní konstrukcí z ocelových trubek. Přední kola byla nezávisle zavěšena na dvojitých příčných trojúhelníkových ramenech a odpérována vinutými pružinami. Zavěšení předních kol pocházelo pravděpodobně z Renaultu 4CV. Zadní kola měla inovativní nezávislé zavěšení kol a pérování vinutými pružinami. Brzdy byly na všech kolech bubnové.

Video placeholder
Martin Vaculík prohnal legendární Tatru 603 • Zdroj: Svět motorů

První koncept Soletty 750 debutoval v roce 1956 na ženevském autosalonu a lišil se od výše popsaného konceptu hlavně panoramatickým zadním oknem (foto), odlišnou přední mřížkou a černě lakovanými nárazníky a dolní částí dveří. Reakce veřejnosti byly převážně příznivé a vůz pochválil i Sir Alec Issigonis, později tvůrce legendárního Mini. Zájem projevily i automobilky Renault, Alfa Romeo a vládní agentura z NDR, ale k sériové výrobě nedošlo.

Koncept vystavený v Ženevě měl také odlišnou přední mřížku a černé nárazníky.Koncept vystavený v Ženevě měl také odlišnou přední mřížku a černé nárazníky. | Zdroj: radical-mag.com

Jediný zachovaný exemplář Soletty 750 byl vystaven v roce 2015 v automuzeu Pantheon Basel v Muttenz, v roce 2018 na ženevském autosalonu a v roce 2020 v dopravním muzeu v Luzernu. Od listopadu 2023 je k vidění na výstavě techniky ve švýcarském Derendingenu.

Vstoupit do diskuze (1)