Soueast DX7: Čínské SUV od studia Pininfarina
Mohutné SUV s poměrně malými okny se pyšní dynamicky se svažující střechou, výraznými svaly, prolisy a blatníky s velkými otvory pro kola. Neřekli byste, že na délku měří jen 4537 mm, šířka 1900 i výška 1700 mm jsou celkem znát. Zajímavé je protažení chromovaného rámečku oken do zadního sloupku. Lesklý kov pokrývá i masku chladiče, denní svícení využívá moderních diod. Rovněž interiér s dvoubarevnou a částečně kůží čalouněnou palubní deskou vypadá luxusně, nechybí mu ani středová obrazovka informačního systému. Můžeme se přít o tom, zda příď odkazuje do Japonska, ale nejsou si moderní vozy s nemnoha výjimkami všechny tak nějak podobné? Ve firmě má navíc čtvrtinový podíl Mitsubishi Motors...
DX7 není kopií žádného konkrétního auta, ani si nevzalo až příliš mnoho inspirace hned z několika cizích modelů. V Říši středu jde o dost neobvyklý přístup, díky tomu nad většinu ostatních lokálních rivalů dost vyčnívá. Společnost South East Motor neuvolnila žádné technické specifikace, ač jde vlastně o druhou obnovenou premiéru, první předsériová fáze projektu ještě s názvem R7 se ukázala už loni v Pekingu, další coby DX5 v prosinci v Kantonu. Podle všeho by mělo být až sedmimístné SUV poháněno dvojicí přeplňovaných benzinových čtyřválců: patnáctistovkou (113 kW/210 N.m) a dvoulitrem (140 kW/250 N.m). Motory jsou spojeny s přímo řazenými i samočinnými převodovkami, vždy šestistupňovými. Podvozek má rozvor 2700 mm. V tiskovém materiálu se výrobce zmiňuje o elektronických pomocnících: elektronické stabilizaci, ochraně proti převrácení a samočinném parkování, DX7 má rovněž elektricky ovládané víko zavazadelníku a prosklenou střechu. Bezpečnost údajně odpovídá současným americkým předpisům. Začne se prodávat v červenci za zhruba 100 až 150 tisíc jüanů (410-614 tisíc korun), ale pouze doma, do USA ani jinam se samozřejmě nechystá. Zatím...
South East Motor (zkráceně SEM) je jednou z novějších čínských automobilek. Vznikla před dvaceti lety, v listopadu 1995 a své vozy nabízí pod značkou Soueast. Dodnes vyrábí starší generaci minibusu Mitsubishi Delica, montuje modely tří diamantů pro místní trh, neboť je oficiálním zástupcem a využívá i dalších výběhových produktů této značky.
Ač se to zdá k nevíře, Pininfarina spolupracuje s čínskými automobilkami už od roku 1996, jmenujeme například Hafei, Chery, Changfeng, Brilliance, BAIC či JAC. Pobočka v Šanghaji byla založena před pěti lety. Nad osudem Turínských visí zatím otazník, ale zakázky má a co nevidět bude jasněji. Tradiční karosárna a návrhářské studio (existuje 85 let) se nestěhuje pod křídla žádné z místních firem, již tento týden by převzetí slavné firmy měla oznámit indická Mahindra. Na plánované těsnější spolupráci se SEM to ale nic nezmění, společně chystají celou řadu dalších budoucích modelů včetně velkého DX9 (2016) a zakládají si na kvalitě, kterou konkurence nabídnout nemůže.