Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Soueast DX7: Čínské SUV od studia Pininfarina

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 27. 4. 2015 • 17:15
4
5
Na autosalonu v Šanghaji vystavuje South East Motor nové SUV DX7. Není kopií žádného jiného auta, tvary totiž vznikly v Turíně.

Mohutné SUV s poměrně malými okny se pyšní dynamicky se svažující střechou, výraznými svaly, prolisy a blatníky s velkými otvory pro kola. Neřekli byste, že na délku měří jen 4537 mm, šířka 1900 i výška 1700 mm jsou celkem znát. Zajímavé je protažení chromovaného rámečku oken do zadního sloupku. Lesklý kov pokrývá i masku chladiče, denní svícení využívá moderních diod. Rovněž interiér s dvoubarevnou a částečně kůží čalouněnou palubní deskou vypadá luxusně, nechybí mu ani středová obrazovka informačního systému. Můžeme se přít o tom, zda příď odkazuje do Japonska, ale nejsou si moderní vozy s nemnoha výjimkami všechny tak nějak podobné? Ve firmě má navíc čtvrtinový podíl Mitsubishi Motors...

DX7 není kopií žádného konkrétního auta, ani si nevzalo až příliš mnoho inspirace hned z několika cizích modelů. V Říši středu jde o dost neobvyklý přístup, díky tomu nad většinu ostatních lokálních rivalů dost vyčnívá. Společnost South East Motor neuvolnila žádné technické specifikace, ač jde vlastně o druhou obnovenou premiéru, první předsériová fáze projektu ještě s názvem R7 se ukázala už loni v Pekingu, další coby DX5 v prosinci v Kantonu. Podle všeho by mělo být až sedmimístné SUV poháněno dvojicí přeplňovaných benzinových čtyřválců: patnáctistovkou (113 kW/210 N.m) a dvoulitrem (140 kW/250 N.m). Motory jsou spojeny s přímo řazenými i samočinnými převodovkami, vždy šestistupňovými. Podvozek má rozvor 2700 mm. V tiskovém materiálu se výrobce zmiňuje o elektronických pomocnících: elektronické stabilizaci, ochraně proti převrácení a samočinném parkování, DX7 má rovněž elektricky ovládané víko zavazadelníku a prosklenou střechu. Bezpečnost údajně odpovídá současným americkým předpisům. Začne se prodávat v červenci za zhruba 100 až 150 tisíc jüanů (410-614 tisíc korun), ale pouze doma, do USA ani jinam se samozřejmě nechystá. Zatím...

South East Motor (zkráceně SEM) je jednou z novějších čínských automobilek. Vznikla před dvaceti lety, v listopadu 1995 a své vozy nabízí pod značkou Soueast. Dodnes vyrábí starší generaci minibusu Mitsubishi Delica, montuje modely tří diamantů pro místní trh, neboť je oficiálním zástupcem a využívá i dalších výběhových produktů této značky.

Ač se to zdá k nevíře, Pininfarina spolupracuje s čínskými automobilkami už od roku 1996, jmenujeme například Hafei, Chery, Changfeng, Brilliance, BAIC či JAC. Pobočka v Šanghaji byla založena před pěti lety. Nad osudem Turínských visí zatím otazník, ale zakázky má a co nevidět bude jasněji. Tradiční karosárna a návrhářské studio (existuje 85 let) se nestěhuje pod křídla žádné z místních firem, již tento týden by převzetí slavné firmy měla oznámit indická Mahindra. Na plánované těsnější spolupráci se SEM to ale nic nezmění, společně chystají celou řadu dalších budoucích modelů včetně velkého DX9 (2016) a zakládají si na kvalitě, kterou konkurence nabídnout nemůže.

Související články

Témata
Avatar - pumpkin
27. 4. 2015 23:21
Re: predne svetla
Ak sa bavíme o tvorbe renomovaných štúdií v kontexte mainstreamových automobiliek, tak tam bolo skoro jedno kto to vezme, takže podľa mňa sa až tak nedbalo na nejaké markanty, tradície značky. Príkladom môže byť Volvo Tundra/Citroen BX, Fiat Luciolla/Daewoo Matiz, Jaguar Kensington/Daewoo Leganza, atď... Dnes už robia strašne málo konceptov (Bertone už tuším úplne zanikol), takže ťažko súdiť či sú stále lepší ako "fabrický dizajn". Podľa mňa nie, automobilky investovali do vlastných dizajnových centier...
27. 4. 2015 18:28
Re: predne svetla
Nesúhlasím celkom, fabrický dizajn je málokedy tak vydarený, ako väčšinou bývala tvorba renomovaných štúdií. Podľa mňa sa vec má tak, že ponuka zodpovedá dopytu. Je rozdiel nadizajnovať jeden voz na čistý list papiera obrazne "za pár šupiek" aby sa páčil Európanom, a vypracovať návrh s väzbou na markanty, tradície a štýl značky. Čiže inak bude vyzerať návrh pre čínsku značku bez tváre a inak pre renomovaného hráča so storočnou históriou.
K poslednému odstavcu - áno, zdá sa, že dnes je šetrenie financií dôležitejšie ako image. Autá sa stali čírym spotrebným tovarom, žiadne trvalé hodnoty. Je to smutné. Ale gurmáni vymierajú, väčšine stačí food...
Avatar - pumpkin
27. 4. 2015 12:30
Re: predne svetla
Práve že by takýto dizajn dnes zvládol kadejaký šuflikár (samozrejme, kadejaký je trochu prehnané tvrdenie, ale SsangYong, Qoros, ale aj všelijakí číňania sú toho dôkazom). Mňa síce veľmi mrzí, že prestíž talianskych karosární je v ťahu, no zjavne ich automobilky s ich vlastnými dizajnérmi už predbehli a tak nemajú čo ponúknuť.
Aj tak sa ale čudujem, že už žiadna z mainstreamových značiek nemá záujem sa pýšiť logom Pininfarina. Na komerčné ovce by to očividne spravilo dojem. :-)
27. 4. 2015 11:49
Re: predne svetla
Protirečíš sám sebe. Najprv v tom nájdeš kde-čo iné, a potom, že však to robili profíci, tak je to dobré... Ty niekedy aj uvažuješ nad tým, čo píšeš?
Avatar - 3_diamanty
27. 4. 2015 09:12
predne svetla
mozno nahoda mozno nie... ale vidim tu v tomto trosku murano [odkaz] vs [odkaz] ... ten chrom masky zachadzajuci az hlboko do svetiel ..... ktory akoby nam zo svetiel kusocek vykusol .....je vcelku take iste riesenie ako ma uz x rokov murano .. ( vsimnite si aj hornu vodorovnu liniu/skosenie svetiel a masky u oboch aut ) ... pri pohlade sikmo spredu.. pocnuc blatnikmi a lemami okolo dveri a celej kasne v tom zase vidim x trail... proste mix nissanu x trail a murana .. ale to uz som moc detailista ...

samozrejme inak moc pekne a zaujimave auto ... je skutocne vidiet ze to nerobil kdejaky suflikar .... ale pininfarina :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku