Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Speciálně upravený VW Brouk měl pomoct se špehováním SSSR

Volkswagen Beetle (původní)
Volkswagen Beetle (původní)
Volkswagen Beetle (původní)
Volkswagen Beetle (původní)
74 Fotogalerie
Zpravodajská služba Central Intelligence Agency podle odtajněných dokumentů využívala ke sledování Sovětského svazu i Volkswagen Brouk, který byl upraven pro hloubení výkopů.

Zpravodajská služba Spojených států amerických známá pod zkratkou CIA umožnila online přístup k více než dvanácti milionům stránek kdysi tajných dokumentů, k nimž byl dříve přístup pouze prostřednictvím čtyř počítačů v Národním archivu v College Park v Marylandu.

Dokumenty odhalují mimo jiné činnost CIA v době studené války a podle webu Jalopnik v nich lze narazit i na zajímavé projekty, které přímo souvisejí s využitím automobilů pro krytí práce špionů.

Jedním z nejzajímavějších projektů je Volkswagen Typ 1, což je samozřejmě klasický Brouk, který byl upraven pro hloubení výkopů. Nemělo se jednat o systém, který používá Lada Niva v seriálu Návštěvníci k tomu aby se celá dostala pod zem a zde se pohybovala, ale mobilní stanoviště sloužící k výkopovým pracím přímo pod vozem.

Volkswagen Typ 1 měl sloužit k výkopovým pracím, jejichž cílem bylo dostat se k telefonním linkám vedeným pod zemí, aby mohl být zajištěn jejich odposlech. Ve druhé polovině padesátých let proto vznikl projekt na úpravu relativně nenápadného osobního automobilu v mobilní základnu pro výkopové práce, která nebude při delším stání na jednom místě vzbuzovat u okolí takové podezření jako dodávka nebo nákladní automobil.

Výkopové práce prováděné pod vozem musely být prováděny tajně a veškeré vybavení proto mělo pro dosažení co nejnižší hlučnosti být elektrické. Potřebnou energii měly dodávat baterie a v případě potřeby i motor vozu, který měl sloužit jako generátor. V případě vzduchem chlazeného čtyřválce využívaného v této roli měla posádka vozu pod odstranění lanka akcelerátoru nastavovat polohu škrticí klapky ručně pro zajištění ideálních otáček.

Volkswagen měl údajně nést okolo 100 kg zařízení pro výkopové práce a umožnit vytvoření zhruba jeden metr hlubokých výkopů pro dosažení telefonních kabelů. Cena celého projektu se tehdy pohybovala okolo 25.000 amerických dolarů, což by dnes bylo přes 200.000 amerických dolarů.