Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spolupráce Renaultu a Mercedesu může skončit. Němcům se víc zamlouvá BMW

David Bureš
Diskuze (1)

Spolupráci Renaultu a Mercedesu prosadili Carlos Ghosn a Dieter Zetsche. Jenže první je teď ve vazbě a druhý míří do důchodu.

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi spolupracuje s automobilkou Daimler (majitelem Mercedesu) již od roku 2010, od kdy vzniklo množství projektů. Mercedes díky tomu nabídl pick-up (na bázi Nissanu Navara) nebo malou dodávku (s technikou Renaultu Kangoo), obě firmy spolupracovaly i v oblasti pohonných jednotek. Jenže dlouholeté partnerství může skončit.

Německá média píší o tom, že Daimler už s dalším pokračováním této spolupráce nepočítá. Do jeho vedení totiž míří Ola Kallenius, který do funkce generálního ředitele Daimler nastoupí 22. května, kdy nahradí dlouholetého šéfa automobilky Dietera Zetscheho. A právě Kallenius, současný šéf vývoje Daimleru, má prý jiné plány než jeho předchůdce.

Raději by prý rozvinul partnerství s hlavním rivalem Mercedesu, BMW. Oba prémioví němečtí výrobci dnes spolupracují v oblasti sdílení automobilů a vývoji autonomních systémů, zároveň ale zvažují svoji spolupráci dále rozšířit. Dokonce se hovoří o společném vývoji aut, elektromobilů i kompaktů.

Kallenius navíc prý věří, že díky rozvázání spolupráce s francouzsko-japonskou aliancí ušetří. To je přitom paradox, protože naopak sdružování výrobců bývá krokem k šetření nákladů.

Ještě loni v září to přitom vypadalo jinak, tehdejší vedení Renaultu naznačovalo, že existují další možnosti, jak partnerství rozšířit. Od té doby se ale mnohé změnilo, šéf Daimleru Dieter Zetsche míří do důchodu, zatímco šéf Renaultu Carlos Ghosn je ve vazbě, kvůli podezření z nekalých finančních praktik. Oba přitom byli velcí propagátoři partnerství obou firem.

Mezitím se Daimler navíc dohodl s čínským Geely na výrobě vozů značky Smart v Číně, což by mohl být první krok k postupnému utlumení partnerství s Renaultem. Dnešní Smart ForFour sdílí techniku s Renaultem Twingo a dokonce se vyrábí ve slovinské továrně Renaultu v Novém Městě. S ohledem na dohodu s Geely se očekává, že tato společná výroba skončí.

Firmy navíc už delší dobu neoznámily nějaký společný projekt. A co víc, jeden projekt končí. Infiniti, luxusní divize Nissanu, oznámila, že už nechce používat platformu Mercedesu pro své kompaktní vozy. Výrobu Q30 a QX30 dokonce zcela ukončí, v rámci stažení se z evropského trhu.

Jak to všechno dopadne, teprve uvidíme. Jisté je jen to, že Daimler a Renault-Nissan-Mitsubishi v současnosti spolupracují hned na 12 projektech po celém světě. Původně se přitom počítalo jen s třemi společnými projekty v rámci Evropy.

Firmy spolu vyvinuly platformu pro miniauta s pohonem zadních kol a motorem vzadu, kterou užívají vozy Smart a Renault Twingo. Vedle Smartu ForFour navíc Renault pro Mercedes vyrábí dodávku Citan, sdílející techniku s jeho Kangoo. Nissan zase poskytl základ pro pick-up Mercedes třídy X, což je výrazně upravená Navara. Vedle toho trojcípá hvězda využívá vybrané turbodiesely od Renaultu a pomohla mu s vývojem nové zážehové třináctistovky.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme