Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spotřeba 0,6 litru na 100 km v roce 1973! Jak to starý Opel P1 dokázal?

Jan Faltýsek
Diskuze (31)

Jak snížit spotřebu paliva? Skvělým příkladem je starý Opel P1, který byl pro účel rekordní spotřeby kompletně přepracován. Jak dosáhli tak nízké spotřeby benzinu před 50 lety? Úpravy byly extrémní a mohou inspirovat dodnes.

V dnešním světě je efektivita automobilů především o snižování emisí a ochraně planety. Před 50 lety, v době ropné krize, však efektivita znamenala hlavně minimální spotřebu.

Tato snaha dala vzniknout nekonvenčním a často neoblíbeným autům, jako byl třeba čtyřválcový Ford Mustang II z roku 1973. Znamenala tak začátek éry známé u fanoušků jako „malátnost“, kdy se americké automobilky snažily konkurovat menším a úspornějším vozům z Evropy a Japonska.

Na pozadí těchto událostí se radikálně upravený Opel Olympia zapsal do historie tím, že v roce 1973 dosáhl úžasného světového rekordu ve spotřebě paliva, který zůstává fascinující dodnes. Jak dosáhl průměrné spotřeby pouhých 0,625 litru na 100 kilometrů?

Opel P1, jak se mu říkalo, nebyl obyčejný vůz. Bylo to experimentální vozidlo navržené s jediným cílem – vytěžit každou kapku paliva. Ačkoli tak automobilka Opel získala světový rekord, na tento historický úspěch dohlížel tým ropného gigantu Shell. 

Testovací jízda byla zdokumentována právě společností Shell v knize Fuel Economy of the Gasoline Engine z roku 1977, která podrobně popisuje provedené úpravy i průběh rekordního pokusu.

Provedené úpravy pro snížení spotřeby

Cesta k rekordu začala třídveřovým kombi Opel Olympia Rekord z roku 1959, známým jako Caravan. Při proměně na P1 prošel rozsáhlými a radikálními úpravami, aby se maximalizovala účinnost.

Motor na vypařené palivo

  • 1,5litrový čtyřválec s rozvodem OHV byl zásobován pouhým odpařeným palivem přes malý karburátor pocházející ze sekačky na trávu
  • Motor a palivová soustava byly izolovány, aby mohl motor pracovat za nadměrného tepla (bez chladiče), aniž by se zadřel

Úpravy karoserie a mechaniky

  • Byla snížena linie střechy
  • Záď byla upravena do tvaru užitkového vozu (v Austrálii jako „ute“)
  • Zadní kola byla přesunuta do středu, čímž odpadla potřeba diferenciálu
  • Pro snížení valivého odporu byly použity pneumatiky z extrémně tvrdé pryže
  • Okna byla odstraněna, aby se zefektivnilo proudění vzduchu ve voze (po rekordním pokusu byla skla zřejmě instalována zpět)

Video se připravuje ...

Drastické snížení hmotnosti – odstraněno:

  • Komponenty zavěšení a odpružení
  • Chladič a chladicí systém
  • Prvky interiéru. Zůstalo pouze jediné plastové sedadlo

Rekordní jízda: 48 km/h na letišti

V říjnu 1973 se uskutečnila rekordní jízda na letišti, kde Opel udržoval konstantní rychlost 48 km/h (30 mil/h) na rovné trati. Žádné kopce, žádné zastávky, jen rovnoměrná a efektivní jízda. Výsledek? Úžasných 376,59 mil na galon, což odpovídá překvapivě nízké spotřebě 0,625 litru na 100 km.

Rekord Opelu P1 byl překonán společností Duke Electric Vehicles v roce 2018. Rozdíl je však v tom, že Duke použili vodíkový palivový článek. Ten spotřeboval méně než 1 g vodíku na 100 km, což podle vědeckého přepočtu odpovídá 0,01614 litru běžného benzinu na 100 km. To zní trochu pochybně, zvláště když přihlédneme také k tomu, že jednomístné vozítko Duke Electric lze jen těžko považovat za auto.

Opel P1 tak zůstává pomyslným šampionem. Jezdil totiž na běžný benzin, tedy na palivo, které je snadno dostupné. Jeho rekord se tak stal důležitým milníkem v automobilové historii.

Takto účelně postavené speciály samozřejmě nemohou do provozu. Vzhledem k extrémním úpravám by Opel P1 zřejmě zasloužil i titul nejméně pohodlného auta světa. A dlouhodobá spolehlivost byla jistě otazníkem, vzhledem k tomu, že motor záměrně pracoval přehřátý.

Po rekordním pokusu

Po dosažení tohoto pozoruhodného úspěchu se Opel P1 dostal do rukou rodiny France, majitelů NASCAR. Byl vystaven na okruhu Talladega Motor Speedway. V roce 2010 jej získala společnost Cosmopolitan Motors a nabídla jej k prodeji. Sporadicky se objevoval na aukčních serverech jako Hemmings a eBay, přesné místo jeho pobytu v roce 2023 je nám záhadou.

Pozoruhodný úspěch Opelu Olympia z roku 1973 je důkazem toho, kam až jsou inženýři a inovátoři schopni zajít, aby posunuli hranice efektivity. Přestože se od té doby automobilový svět výrazně vyvinul, odkaz Opelu P1 nepřestává uchvacovat.

Jan Faltýsek
Diskuze (31)

Doporučujeme

25. 9. 2023 08:53
Re: Obžaloba dnešní ideologie
Proč bylo tragický? Kamarád ho měl a bylo to supr auto než shnilo.
25. 9. 2023 08:53
Re: Obžaloba diesel ideologie
Moje stará 1,9 TDI 81 kW ani s 350 tisíci na hrbu viditelně nehulí.
25. 9. 2023 08:52
Re: Obžaloba diesel ideologie
Produkovalo málo emisí, protože reálná spotřeba se skutečně dala držet mezi 3-4 litry. Do města je EV supr, ale v té době před 20 lety jaksi EV neexistovaly.
Vtip je v tom, že nechci jezdit EKO ;-)
Ano o elektromobily není zájem, takže se bude propouštět a vrátíme se zpátky ke spalovákům nebo spíš oklikou k hybridům, což je ideální cesta.
25. 9. 2023 08:48
Re: Úžasných 376,59 mil na galon
Přesně tak.
25. 9. 2023 08:47
Re: Úžasných 376,59 mil na galon
Ty vole aspoň nelži. Auto NEEXISTUJE!! Nevyrábí se a koupit si ho tudíž nemůžeš. Jediný co můžeš udělat je jim poslat peníze, o který přijdeš, protože za ně nic nedostaneš.

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1786471/000164460023000077/ApteraCARandFinancials.pdf

Stačí mi věta z jejich výroční zprávy:

Throughout the year our testing and validation will help us launch into production with a reliable version of the Aptera. We are targeting to begin our earliest deliveries in 2024 and ramp production in 2025.

Takových startupů s auty jen na obrázku je vagon. Tenhle skončí stejně jako

https://lightyear.one/

Takže ano, jako skutečnost každý normální člověk bere pouze auta, která lze objednat a jako zákazník taky dostat.