Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spyker D12 Peking-to-Paris byl koncept superluxusního SUV, který přišel moc brzo

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 29. 4. 2019
26
Zobrazit náhledy (26)
Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2006) Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2006) Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2006) Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2006) Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2007) Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2007) Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2007) Spyker D12 Peking-to-Paris Concept (2007) Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker Spyker

V roce 2006 holandský výrobce superaut Spyker představil v Ženevě luxusní SUV D12 Peking-to-Paris. Tvůrci plánovali malosériovou výrobu, ke které však nikdy nedošlo.

Po desítkách let Holanďany obnovená značky Spyker se zaměřila na výrobu specifických sportovních vozů, jejichž cena byla mnohdy vyšší než u světoznámých italských výrobců supersportů. V podstatě probíhala kusově na základě individuální objednávky klienta.

V roce 2006 se výrobce rozhodl, že zkusí nabídnout něco podobného také ve třídě SUV. Vozy této kategorie ale nebyly v té době ještě tak oblíbené, jako je tomu dnes, což ovšem Holanďanům nikterak nevadilo.

Svůj koncept luxusního SUV tvůrci pojmenovali podle slavného závodu z roku 1907, který měl start v čínském Pekingu a cíl v Paříži. Vůz Spyker řízený Frenchmanem Ch. Goddardem dojel tehdy druhý, přičemž cesta mu zabrala dlouhé tři měsíce. Jméno konceptu D12 tak mělo být vzpomínkou na tento i s ohledem na současné podmínky velmi obtížný závod.

Co tedy koncept luxusního holandského SUV nabízel? Především značené rozměry charakterizované délkou 4950 mm a snad ještě více šířkou 2000 mm. Naproti tomu výška 1775 mm již tak výjimečná nebyla, stejně jak rozvor 2855 mm. Aby výrobce maximálně snížil hmotnost, rozhodl se na stavbu karoserie využít hliníkové slitiny. I tak auto vykazovalo pohotovostní hmotnost značných 1850 kg. Pokud by ovšem použili ocel, vážilo by ještě o stovky kilogramů více.

I přes tato čísla se mohl koncept pochlubit vynikajícími jízdními výkony s maximální rychlostí 295 km/h při zrychlení z klidu na 100 km/h za méně než pět sekund. Však také k pohonu auta zvolili tvůrci dvanáctiválce VW/Audi, tedy motor s válci uspořádanými do tvaru písmene „W“, jehož výkon kulminoval na hodnotě 368 kW. Maximum točivého momentu bylo 610 N.m.  

V době premiéry Spyker udával, že D12 Peking-to-Paris není pouhým designovým cvičením či koncepční studií chcete-li, ale že se jedná o auto připravené pro malosériovou výrobu. Kusové výroba vozu měla být původně spuštěna ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007. To se však nestalo.

Mezitím Spyker koupil skomírající švédský Saab, takže v roce 2010 firma oznámila už podruhé, že kusová výroba vozu D12 nyní přeznačeného na D8 začne v roce 2014. Do té doby mělo být auto podrobeno dalšímu vývoji, a sice za přispění inženýrů Saabu. Jenže automobilová divize značky Saab o dva roky později zbankrotovala, což ovlivnilo i přípravu luxusního SUV Spykeru.

Tato firma sice stále existuje, avšak k výrobě vozu nově pojmenovaného D8 dosud nedošlo. A je otázkou, zda vůbec někdy dojde. Zatímco na sportovní vozy Spyker C8 se jistá klientela vytvořila, takže výroba mohla probíhat v závodě dnes již také zbankrotované německé karosárny Karmann, po SUV (výrobce dokonce přišel s novým označením kategorie vozu SSUV – Super Sports Utility Vehicle) Peking-to-Paris se potřebná poptávka nevytvořila. Nnyí se však stále více mluví o tom, že D8 by mohlo být plug-in hybridním SSUV. 

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku