Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si populární dvoutakt Jawa 350 typ 634, který žije dál díky svým evolucím

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 16. 12. 2019 • 00:08
49
5
Zobrazit náhledy (49)
Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 634 Jawa 350 typ 638 Jawa 350 typ 638 Jawa 350 typ 638 Jawa 350 typ 638 Jawa 350 typ 638 Jawa 350 typ 632 Jawa 350 typ 639 Jawa 350 typ 639 Jawa 350 typ 639 Jawa 350 typ 639 Chopper Jawa 350 typ 639 Chopper Jawa 350 typ 639 Chopper Jawa 350 typ 640 Jawa 350 typ 640 Jawa 350 typ 640 Jawa 350 typ 640 Jawa 350 typ 640 Jawa 350 typ 640 Jawa 350 typ 640 Jawa 350 typ 640 Tramp Jawa 350 typ 640 Tramp Jawa 350 typ 640 Tramp Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style Jawa 350 Style

Jawa 350 typ 634 s dvoutaktním motorem představuje skutečně obrovský kus historie českého motocyklového průmyslu a kořeny konstrukce jejího dvoutaktního motoru sahají prakticky až do čtyřicátých let.

Jawa 350 typ 634 se představila na podzim roku 1973 a nahradila ve výrobním programu tehdy již notně zastaralé „kývačky“ spolu s jejich odvozenými deriváty i již nevyráběný „bizon“. Podobně jako předchozí typy i Jawa 350 typ 634 byla nabízena v různých provedeních s doplňujícími číselnými označeními, z nichž ta nejatraktivnější se pyšnila chromovanými blatníky a otáčkoměrem.

Novinka se od svých předchůdců odlišila na první pohled svým vzhledem a především konstrukcí dvojitého uzavřeného trubkového rámu, jehož koncepce vycházela z tehdejších soutěžních motocyklů značky Jawa.

Pohonnou jednotku se stal vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 343,5 cm3, který závislosti na provedení typu 634 disponoval nejvyšším výkonem 14,7 kW (20 k) až 17,7 kW (24 k) při 5250 min-1. Točivý moment se pohyboval od 29,4 do 31,4 N.m. Tyto hodnoty mířily k zadnímu kolu vždy prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

Jawa 350 typ 634 v provedení 4-03 pro domácí trh měla motor s nejnižším výše uvedeným výkonem. Tento model s rozvorem kol 1340 mm využíval vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu dvojice tlumičů se zdvihem 90 mm. Standardem byla 18palcová kola, která byla vybavena bubnovými brzdami. Jezdec byl usazen na sedle ve výšce 810 mm a měl pod sebou stroj, jehož hmotnost se pohybovala kolem 155 kg. Akceleraci z 0 na 100 km/h měl tento model zvládnout za 12,5 s a dosahovat maximální rychlosti kolem 120 km/h.

Jawa 500 typ 506 Rotax z let 1985 až 1987 sice již svým označením, odkazujícím na použitou pohonnou jednotku, dává jasně najevo, že není dvoutaktní třistapadesátkou, ale jejím základem byl rám typu 634, v němž byl usazen vzduchem chlazený jednoválec Rotax o objemu 504 cm3 a výkonu 25,4 kW (34,5 k).

Jawa postavila těchto motocyklů jen 32, z nichž dva byly určeny pro československou televizi a třicet zamířilo do služeb hradní stráže v Praze a Bratislavě. Následně byly ovšem podle stejného receptu stavěny čtyřtaktní pětistovky u západoevropských dovozců značky Jawa z rámu typů 634 a 638. Vzniknout mělo několik stovek těchto strojů, ale českoslovenští motocyklisté si o nich mohli jen číst a v Mototechně si se značkou Jawa pořídit maximálně dvoutaktní třistapadesátku.

Jawa 350 typ 638 nahradila typ 634 v roce 1984 a nejprve se od něj lišila prakticky jen hliníkovým motorem se zcela novým zevnějškem a výkonem 19 kW (26 k) spolu s dvanáctivoltovou elektroinstalací. Tato pohonná jednotka je vlastně v nabídce značky Jawa dodnes a to prostřednictvím zástupců řady 640, představené již na počátku devadesátých let dvacátého století a dodnes nabízené.

Zcela nově tvarovanou palivovou nádrž, navazující podsedlové schránky, sedlo a kryt za ním pak Jawa uvedla pro typ 638 v roce 1986. V následujícím roce se v nabídce značky objevil model Jawa 350 typ 632, který kombinoval nový design s motorem typu 634 upraveným pro dvanáctivoltovou elektroinstalaci. Důvodem byly dětské nemoci motoru typu 638, které se sice podařilo vyřešit, ale typ 632 se nakonec i díky zájmu zákazníků udržel ve výrobě do roku 1991.

Jawa 350 typ 639, která byla představena v roce 1989, je vlastně typ 638 s vylepšeným odpružením a hlavně poprvé v historii sériových motocyklů značky Jawa použitou kotoučovou brzdou na předním kole. Tento typ se pak v devadesátých letech stal základem pro model pojmenovaný Chopper.

Poslední evoluci vzduchem chlazených dvoutaktních dvouválcových třistapadesátek ovšem představuje Jawa 350 typ 640, která byla představena v roce 1991 a dodnes figuruje v nabídce své značky v několika provedeních.

Základem tohoto modelu je s typem 638 prakticky identický rám a motor. Ve srovnání s předchozími typy jsou zde kvalitnější komponenty odpružení, zlepšující jízdní vlastnosti a modernější design, zahrnující nový přední blatník, malý aerodynamický kryt nového obdélníkového světlometu a přístrojů, palivovou nádrž, sedlo, kryty podsedlových schránek a navazující část k zadními světlu a blatníku.

Jawa 350 typ 640 svým vzhledem sice do jisté míry v první polovině devadesátých let dohnala konkurenci z produkce především japonských a italských značek, ale v případě techniky se jednalo o zastaralou konstrukci. Výhodou mohla být jen cena a nenáročný provoz, resp. relativně jednoduchý servis.

Jawa se v průběhu devadesátých let snažila zvyšovat atraktivitu typu 640 řadou odvozených verzí. Díky tomu na trh mířilo především ekonomicky laděné provedení Klasik s přední bubnovou brzdou a kruhovým hlavním světlometem, zatímco na opačném konci nabídky bylo provedení Sport s litými koly, poměrně atraktivní velkou kapotáží a dvoukomorovými výfuky.

Pro jízdu v lehkém terénu vznikla verze Tramp s vyššími zdvihy odpružení a vysoko umístěným předním blatníkem. Na nostalgickou strunu zabrnkal v roce 1999 představený typ 640 Californian, oživující jméno a styl svého populárního jmenovce ze šedesátých a počátku sedmdesátých let.

V současnosti v Týnci nad Sázavou stále probíhá výroba strojů řady 640, představené již na počátku devadesátých let dvacátého století a aktuálně nabízené ve třech provedeních. Zájemci o tento stroj mají možnost volby mezi provedením 350 Style s malou kapotáží kolem hranatého světlometu, 350 Style-Military bez kapotáže s kruhovým světlometem a 350/634 Retro, odpovídajícím díky palivové nádrži, podsedlovým schránkám, sedlu a blatníkům svým vzhledem typu 634 ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století.

Pro všechna aktuálně nabízená provedení dvoutaktních motocyklů značky Jawa je společný dvojitý trubkový rám, v němž je uložen dvouválec o objemu 343,5 cm3 s nejvyšším výkonem 17 kW (23 k) při 5250 min-1 a točivým momentem 32 N.m při 4750 min-1. Tyto hodnoty míří k zadnímu kolu prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1370 mm využívá vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 80 mm. Brzdový systém má vpředu kotouč o průměru 305 mm s ABS a vzadu bubnovou brzdu o průměru 160 mm. Kola jsou vpředu i vzadu 18palcová. Jawa uvádí pro všechna tři provedení sedlo ve výšce 820 mm, hmotnost bez náplní 154 kg a maximální rychlost 120 km/h.

Dvoutaktní motocykly Jawa 350 řady 640 nejsou vzhledem k tomu, že nesplňují emisní normu Euro 4, určeny k prodeji v zemích Evropské unie, ale stále slaví prodejní úspěchy zejména v zemích Jižní a Střední Ameriky. Pro zájemce na českém trhu je Jawa připravena tyto motocykly dodat v kompletní sestavě jako sadu dílů, ale bez dokladů pro provoz na silnicích. Majitel však může využít tzv. přestavbu na starší doklady ze stejného typu motocyklu.

Ceny nově vyráběných dvoutaktů značky Jawa začínají u základního provedení 350 Style na 70.100 Kč a stoupají přes 73.700 Kč za 350 Style-Military k částce 78.900 Kč za 350/634 Retro.

Foto: JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz, archív

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Jawa
| 18. 12. 2019
je ako ozivovanie mrtveho kona.
Mozem si nan vyliezt, aj ho kopat, aj ho prefarbit, aj mu pchat seno do papule - ale ten kon je nielen davno mrtvy, le uz zacina zapachat.

Jawa uz nielen zacina zapachat, Jawa uz riadne smrdi.

Je to zdochlina.

Moze si ktokolvek pisat cokolvek, ale zkaznik rozhodol.

A rozhodol, ze JAWU NECHCE.
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:


A co si budeme nahovarat - rozhodol dobre.
Avatar - palix
639
| 16. 12. 2019
Kedysi ešte za slobodna som mal Jawu 350 639. Bol ho hrozný "šrot", pri 100 km/h to vibrovalo... Tá motorka bola koncepčne zo 60-tých rokov, kedy vtedy mohla byť jej predchodkyňa skvelá... Nanešťastie naši "súdruhovia" ju nechali vo výrobe o desaťročia dlhšie, ako by bolo potrebné. Rovnako skončila Tatra 613, východne od nás Volga, VAZ... Ani Škoda 105-120 nebola na tom ináč ako Jawa 350 = bola to v podstate vylepšená Škoda 1000 MB.
Potom som sa oženil a 639-ku predal a viac som žiadnu nekúpil...
Teraz zvažujem nejakú jazdenú nie veľmi výkonnú motorku len tak pre zábavu (napr BMW GS 650)...

Tie novodobé počiny "ázijskej" Jawy sú celkom pekné, aj keď ak tomu dajú vysokú cenu, tak to človek radšej kúpi nejakú obstojnú "japonku" - Suzuki SV 650, Honda CB500X...
Alebo radšej nejakú ľahko jazdenú 5 ročnú motorku.
Avatar - Barrichello
Re: je to nutné pořád sem něco psát jak blbec
| 16. 12. 2019
Jawa začne příští rok prodávat indické Jawy a do dvou let nový litr. +má ty předělané číny.....
Avatar - Magister
Jawa
| 16. 12. 2019
Jednu "retro" máme v rodině a celou řadu dalších jawiček. Za ty peníze výborná nabídka, jen si člověk musí mít doklady. Indické Jawě se daří a myslím, že i ta česká nabízí zajímavé stroje za dobré peníze...
je to nutné pořád sem něco psát jak blbec
| 16. 12. 2019
bohužel už to nikdo nechce ani na Kubě. Jawa má stažené půlky. Do 5let bude tamní prodej rovnat se velké 0

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku