Srovnání nákladů různých pohonů na čerpacích stanicích? Podívali jsme se mu na zoubek!
Měsíc platí v Česku povinnost na čerpacích stanicích: ty, co nenabízejí pouze benzin s naftou, musejí uvádět srovnání nákladů různých pohonů. K čemu to je? Jak vypadá komplexní porovnání podle Světa motorů? Co brání širšímu využití alternativních paliv?
Od 15. října 2022 vznikla povinnost zveřejňovat na čerpačkách srovnání cen klasických a alternativních paliv. Provozovatelům veřejně přístupných stanic, kde se vedle benzinu a nafty současně nabízí třeba CNG, LPG nebo dobíjení elektřiny, to ukládá zákon o pohonných hmotách.
Majitel takové pumpy musí viditelně a čitelně vylepit tabulku, která je veřejně k dispozici na webu ministerstva průmyslu a obchodu – a my ji v originálu máme v galerii.
Jak v ní číst? V prvním sloupci vidíme pět kategorií automobilů: malé vozy, kompakty, auta střední a vyšší střední třídy (tedy takzvané segmenty B, C, D, E) a k tomu kompaktní SUV.
K typickému zástupci – třeba u střední třídy je to Škoda Octavia – pak v dalších sloupcích najdeme náklady na ujetí 100 kilometrů. Postupně v případě benzinu Natural 95 (E5), nafty (B7), stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a u bateriového elektrovozu (BEV).
Má to dost „ale“
Tabulka má za nás i oslovené odborníky několik „ale“. Předně z ní nevyčtete, jak k nákladům na sto kilometrů jízdy různými auty ministerstvo průmyslu a obchodu došlo.
To Svět motorů napravuje – důkladně vše vysvětlujeme níže v textu. Do naší tabulky podle stejného principu jako u ministerstva zařazujeme všechna alternativní paliva, tedy i vodík. A elektřinu porovnáváme podle reality, kolik majitele elektrovozů opravdu stojí, když nabíjí doma, či u veřejných stojanů. Ministerská tabulka kalkuluje jedinou cenu 6 Kč za kW/h, což je coby zvolený průměr údaj dosti vzdálený současné situaci.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!