Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnávací test: VW Sharan 1.4 TSI DSG vs. Multivan 1.5 TSI DSG

Martin Jeník
Diskuze (0)

Velké rodiny budou mít výběr nového auta zase o něco složitější. Letos totiž končí sharan a jako alternativa má v případě Volkswagenu sloužit nový Multivan T7. Vyplatí se spěchat po poslední skladovky, nebo je multivan univerzální volbou pro všechny?

Nenápadný dříč – tak by se dala shrnout pozice sharanu v rámci portfolia Volkswagenu. Spolu s příbuzným Fordem Galaxy (dnes je již technicky odlišný) a Seatem Alhambra začala jeho produkce v roce 1995 a poslední kus sjel z linky v portugalské Palmele před dvěma týdny. Hlavní záře reflektorů však sharanu kolikrát nepatřila ani zde, neboť větší pozornost na sebe strhávaly dnes již zapomenuté kupé-kabrio Eos, model Scirocco a v posledních letech většina produkce připadala na populární SUV T-Roc.

Sharan si však celou dobu jel „to svoje“. Metu milionu vozů pokořil nicméně až po 24 letech v roce 2019, což činí průměr asi 42.000 vozů za rok. To je v dnešní době nutnosti unifikovat a transformovat automobilový trh směrem k elektromobilitě příliš málo, aby se vyplatilo jeho kariéru dále prodlužovat, či dokonce vyvíjet nástupce. Sharan byl ostatně unikátní i tím, že období 1995 až 2022 přečkal pouze ve dvou generacích (golf jich za tu dobu vystřídal šest). První sharan vydržel s jednou designově výraznější modifikací patnáct let, současná však zůstala dvanáct roků na pohled téměř stejná. Facelift z roku 2015 totiž poznáte hlavně podle odlišné grafiky světel.

Video se připravuje ...

Kategorie velkých MPV v Evropě vymírá – zmizel kdysi zakládající Renault Espace, trio Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysse, Chrysler/Lancia Voyager i doplňkové počiny typu Kie Carnival či Mitsubishi Grandis. Zatím zůstávají Fordy Galaxy/S-Max, ale nabízejí se již pouze s hybridem. A ani v jejich případě se s nástupci nepočítá. Roli rodinných MPV převzaly osobní dodávky.

Dvakrát dobře

V případě Multivanu T7 je však pojem dodávka zavádějící, neboť jiná než osobní verze není. Zvyklosti platné mezi užitkovými modely zde ale stále jsou – třeba chudší základní výbava nebo tvrdé plasty v interiéru – a nadále jde také o model spadající pod Volkswagen Užitkové vozy.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Jeník
Diskuze (0)

Doporučujeme