Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
11 Fotogalerie

TEST Renault Espace 2,2 dT

První generace Renaultu Espace se začala prodávat v roce 1984. Tímto povedeným vanem se podařilo o několik let předběhnout evropskou konkurenci, která dokázala zareagovat až za několik let.

V roce 1997 byla představena již třetí generace tohoto mimořádně úspěšného vozu. Došlo k prakticky kompletnímu přestavění vozu. Oproti předchozímu modelu z roku 1991 je o 20 mm delší a o 80 mm širší. Jako u předchozích variant je u vnějších částí karoserie použito plastových výlisků, čímž se výrazně šetří na hmotnosti. Další výhodou plastů je jejich odolnost proti poškození při drobných kolizích.

Motorová řada obsahuje benzinový čtyřválec 2,0 (83 kW) dále šestiválec 3,0 (123 kW). Diesely jsou zastoupeny novým 2,2 dT (83 kW) s nepřímým vstřikováním a neobvyklým tříventilovým rozvodem. A právě tento turbodiesel se nacházel v testovaném vozidle. Po nastartování se jako každý diesel projevoval klasickým nýtováním. Po několika minutách hluk postupně vymizel a byl porovnatelný s běžným benzínovým motorem. Zůstala však dosti výrazná zvuková kulisa turba, které subjektivně hvízdalo více než u jiných turbodieselů. Výkon motoru tak akorát odpovídal pro automobil s hmotností přesahující 1600 kg. Výhodou je náběh nejvyššího točivého momentu ve 2000 otáčkách. Spotřeba u takto těžkého vozu je na přijatelné úrovni mezi 7,5 až 8,5 l/100 km. Výhodou je, že tento parametr se příliš nemění ani při využívání maximálního výkonu motoru.

Jízdní vlastnosti jsou na tak velký vůz překvapivě dobré, díky velkému rejdu je i ve městě jízda poměrně příjemná. V zatáčkách se přes svou výšku příliš nenaklání. Pozice řidiče v Espace je samozřejmě vyšší, čímž se dopravní situace zvláště pro začátečníka velmi zpřehlední. Velká prosklená plocha vozu umožňuje bezproblémový výhled téměř všemi směry, dokonce i dozadu. Ovládání poměrné velkého vozu je bezproblémové, jen je potřeba si zvyknout na nemožnost vizuální kontroly předku vozu na který není ze sedadla řidiče vůbec vidět. To vadí především při parkování.

Hlavní předností tohoto vozu je však mimořádným způsobem dotažené využití vnitřního prostoru včetně velkého množství odkládacích ploch. Začneme odpředu. Přístrojová deska je zcela nová a nutno říci, že takovou jste asi ještě neviděli (viz foto). Uprostřed je obří schránka s objemem 33 litrů, což znamená, že se tam vleze i menší kufr. Dále ve voze naleznete ještě množství dalších odkládacích míst, které dávají dohromady objem přes 100 litrů! Uprostřed přístrojové desky se nachází také rozměrný digitální display, který však přes množství zobrazovaných údajů postrádal otáčkoměr. Další zvláštností jsou navzájem oddělené ovladače klimatizační soustavy pro řidiče a spolujezdce. Sedadla řidiče i spolujezdce jsou otočná o 180 stupňů tudíž lze udělat z vozu malou konferenční místnost (viz foto). Druhá i třetí řada sedadel je všestranně seřiditelná, posuvná a vyjímatelná. Sklopením opěradla některého ze sedadel vznikne pevná plocha např. na přípravu svačiny. Vůbec celý interiér je nezvykle prostorný a útulný, připomíná obývací pokoj. Pokud máte ve voze instalovánu pouze prostřední řadu sedadel je zavazadlový prostor úctyhodný (viz foto). Pokud ovšem přidáte i třetí řadu sedadel moc z něj již nezbyde - 275 litrů. Tuto nevýhodu řeší novinka u Renaultu - prodloužená verze Grand Espace.

Espace si i nadále udržuje jisté výsadní postavení mezi velkoprostorovými vozidly, přestože se konkurence výrazně zvětšila. Nabízí mimořádné množství vnitřního prostoru, variabilitu a vcelku ekonomický provoz s turbodieselem.