Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stáří českých aut dál roste, patří k nejstarším v Evropě

ČTK ČTK 13. 2. 2021 • 06:30
18
161
Zobrazit náhledy (18)
Ilustrační foto v Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Česká auta patří k nejstarším v Evropě. Tuzemský vozový park loni zestárl o 0,35 roku na průměrných 15,27 roku, což je o čtyři roky více, než činí průměr v EU.

Staří aut se navíc neustále zvyšuje, za posledních deset let se zvýšilo o dva a půl roku. Výrazný podíl na tom má skladba dovážených ojetin. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).

Česko má podle statistik v Evropě pátý nejstarší vozový park. Novější auta jezdí například i na sousedním Slovensko či v Polsku, Česko předhání i Maďarsko. Nejstarší auta mají naopak v Litvě.

Ke stárnutí tuzemského vozového parku přispívají především dovážené ojetiny. Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 54 procent aut starších deseti let a 23,5 procent vozů starších více než 15 let. Mnozí upozorňují, že často jde o vozy s neznámou servisní historií a vysokým počtem najetých kilometrů, některá pak dokonce po nehodách.

Stárnutí aut v tuzemsku zpomalují firemní flotily. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval české společnosti své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel je to pak 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí šest let. "České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr," popsal současný trend Jiří Solucev z Arvalu.

Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140.336 na 6,13 milionu. Prodej nových aut ovšem v posledním roce neustále klesá, loni o 18,8 procenta na 202.971 vozů.

Související články

Témata
17. 2. 2021 18:36
Vysvětlení
Když se staráte o dvacetileté auto, tak, pokud nebylo bouráno či zanedbáno, obvykle odvádí spolehlivou práci a vy ho plně zvládáte udržovat. ND jsou za hubičku, pojištění také. Zato u nových elektronizovaných zázraků se právě o tuto elektronickou složku už starat nedokážete a díly jsou celé uzly v cenách o dva řády vyšších. Chvála jednoduchým, ale dobře a spolehlivě fungujícícm autům, kde jsou pořádné svazky poctivých kabelů a neodchází tam žádné titěrnosti.
Avatar - Barrichello
15. 2. 2021 10:50
Re: To je moc dobře
Ne všechna, ale je dost těch pořádných :-)
Avatar - palix
15. 2. 2021 07:41
Re: ...
Okrem všetkého, pán ktorý opravil Felíciu sa správa ekologicky.
Dnes nás tlačia skôr do iného správania = výrobok sa pokazí, kúpime nový, aj keď starý by sa po istej oprave mohol používať ešte roky. Oprava je ale často nemožná, alebo ekonomicky nevýhodná.
Ideálne je kupovať stále nové veci, ktoré sú modernejšie. Že to reálne ani nie je lepšie - to nikoho z tých, ktorí nám to ponúkajú nezaujíma.
Avatar - palix
15. 2. 2021 07:32
Re: Rakousko
Tiež sa mi zdá, že Rakúšania a Nemci na dôchodku nekupujú nové autá ako MB, BMW... Keď idem do spomínaných zemí, tak mám pocit, že jazdíme lepšími autami tu na SK a v ČR. Oni sú tak šetrní, že auto opravujú pokiaľ sa dá. Skôr tam jazdí celkom dosť starších, celkom dobre servisovaných áut.
Že niekde na dovolenke stretnem Nemca, Rakúšana v dôchodkovom veku, ktorý sa preváža na kabrio Mercedese, neznamená, že takto žijú všetci.
Avatar - Mikesus
15. 2. 2021 07:31
Re: Smutná pravda
Ja vím, kdo nechce, tak to nevidí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud