Startování přes kabely: Když je auto bez proudu
Pokud má stárnoucí akumulátor takříkajíc kleknout, udělá to nejspíše s prvními mrazy. Důvody jsou následující:
- Kapacita baterií v mrazech klesá. Pokud už byla snížená i stářím, náhle nestačí pro start motoru.
- Energetická náročnost startu roste – startér i žhavení (u dieselů) mají s prochladlým motorem více práce.
- Pouštíme více velkých spotřebičů: topení, vyhřívání skel (u současných aut bývá často elektrické i přední), vytápěná sedadla. Tím spotřebováváme často veškerý proud, který alternátor dokáže vyrobit, a na dobíjení startem zesláblé baterky už nezbývá.
- Jezdíme na krátké vzdálenosti. Zatímco za hezkého počasí se rádi projdeme, s příchodem zimy nechceme mrznout či moknout. Baterka nemá čas se dobít.
Baterka na 3 až 12 let
Z těchto důvodů se i pečlivému motoristovi může stát, že jej baterka v zimě nechá ve štychu. Akumulátor je totiž dnes součástí se zcela nevypočitatelnou životností. V některých autech vydrží i dvanáct let, v jiných sotva tři roky. Obojí je normální. Životnost baterie zkracují nedostatečné dobíjení, špatné odstínění od tepla motoru či vibrace, které vyklepávají aktivní materiál z desek. Hodně tak závisí na konstrukci auta (odstínění), jeho výbavě (kolik spotřebovává proudu v poměru k výkonu alternátoru) i provozním režimu – to jsou třeba vibrace na špatných cestách. I když autu věnujeme náležitou péči a pravidelně kontrolujeme dobíjení (mimochodem autodílny to při prohlídkách většinou nedělají, neboť servisní plány výrobců nic takového nenařizují), baterka nám může selhat – není to jen projev lajdáctví.
Každému je jasné, že měnit ji preventivně po třech letech, když může vydržet i dvanáct (autor textu má přesně takovou doma ve fabii své ženy), by bylo zbytečným plýtváním. A tak je zkrátka dobré mít po ruce startovací kabely a umět je použít – „kleklá“ baterka vám pak neznemožní odjet na chatu a novou můžete shánět, až budete mít čas.
Pomohou kabely?
Než začnete rozmotávat kabely a budit souseda s druhým autem, je dobré posoudit, zda vůz nestartuje právě kvůli slabé baterce. Vezměme si čtyři modelové případy:
1. Nedělá nic
Chování vozu: Auto nezareagovalo na dálkové odemykání, po manuálním otevření dveří se nerozsvítí ani lampička uvnitř, po otočení klíčkem se nezobrazí ani kontrolky.
Příčina: Auto je zcela bez proudu. Pokud není vypadlý kabel nebo třeba zcela zrezlé ukostření, je baterka prostě úplně „mrtvá“. Úplným vybitím se dnešní baterka obvykle i zničí – zkrátka už ji nenabijete.
Řešení: Zde kabely pomohou jen v případě, že máte k dispozici opravdu velmi kvalitní. Zejména jestliže takto totálně nespolupracuje baterka v silném dieselu, musíte mít minimálně kabely 600 A pro náklaďáky, aby přenesly celý startovací proud. I po nastartování auto pojede jen v případě, že má v naprostém pořádku dobíjení. Přesto za jízdy nezapojujte velké spotřebiče – alternátor by nemusel zareagovat dost rychle, baterka ho nepodrží, dojde k poklesu napětí a klidně i zhasnutí motoru, který dnes ke své práci elektřinu vždy potřebuje.
2. Kontrolky svítí, relátka cvakají
Chování vozu: Auto odemknete, kontrolky se rozsvítí, ale při snaze o start se místo zvuku spouštěče ozve jen cvakání „relátek“ a kontrolky pohasnou.
Příčina: Typický stav, kdy napětí zesláblé baterie pod zatížením klesne tak, že nestačí k vysunutí pastorku a startér se vůbec nerozběhne. Relé začnou odpojovat napájení životně důležitých komponent, například řídicí jednotky motoru.
Řešení: Zde startovací kabely pomohou takřka s jistotou. Pokud ne, je v ložiskách startéru taková vůle, že kotva již zkratuje na kostru. A vy jste opravdový totální ignorant – chudák auto již váhavými starty muselo vyhrožovat tak půl roku.
3. Startér točí pomalu, motor nechytá
Chování vozu: Startér točí, ale váhavě, pomalu, výrazně u toho pohasínají kontrolky.
Příčina: Baterka je slabá, pokles napětí při zatížení startérem ohrožuje práci vstřikování, motor nemá otáčky dostatečné pro start.
Řešení: Zde i slabší kabely přispějí chybějící trochou proudu a motor naskočí. Pokud dobíjení funguje, bude po půlhodinové jízdě auto zřejmě už startovat normálně bez cizí pomoci. Po delší odstávce však může zase zeslábnout – jestliže je tedy příčinou problému její únava stářím.
4. Startér točí normálně, motor nechytá
Chování vozu: Startér má při svém běhu stejný zvuk jako obvykle, kontrolky nezhasínají. Motor přesto nenaskočí.
Příčina: Zde může jít o libovolnou jinou závadu na motoru. U dieselů v zimním období je pravděpodobné, že vám takříkajíc zamrzla nafta (přesněji vysrážely se z ní krystaly parafínu). U benzinových motorů s přímým vstřikem (TSI a spol.) je zase časté „uchlastání“, tedy vyzkratování svíček benzinem zmáčenými karbonovými úsadami – zejména při opakovaném studeném startu.
Řešení: Tady kabely nepomohou. Diesel zkuste odtáhnout do tepla. Pokud jste zruční (neulámete zapalovací cívky páčením, nestrhnete závity v hlavě), můžete zkusit vymontovat a vysušit svíčky u benzinových aut.
Závěr: Problém až napodruhé
Na základě vašich podnětů a pochopení současné techniky dokážeme navíc vysledovat zajímavý trend. První start promrzlého vozu se obvykle podaří a hlava rodiny přejede z parkovacího místa pod vchod, kde se do auta naskládají zavazadla, naskáčou cestující – a škyt. V tu chvíli lidé odmítají věřit, že by to mohlo být baterkou. Za nejnáročnější start logicky považují první v daném dni – a ten byl přece bez problému. Ovšem dnešní diesely (ale i některé benzinové motory) mají proti době, kdy byl svět logický, jednu zásadní komplikaci: topí nejen chladicí kapalinou, ale i elektrickými „přímotopy“. Ty jsou v činnosti do zahřátí motoru a využijí klidně celý výkon alternátoru. S dobitím baterky se počítá v průběhu další jízdy. Pokud motor místo toho vypnete, nachystáte baterce takové Záhořovo lože, že i dobrá klekne. Zde kabely (a následná dostatečně dlouhá jízda či nabíječka v garáži) samozřejmě pomohou.