Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Startování přes kabely: Když je auto bez proudu

Martin Vaculík Martin Vaculík 15. 11. 2015 • 05:23
11
75
Zobrazit náhledy (11)
Abarth Některé kabely mívají bezpečné koncovky, jimiž si o sebe či ukostřené části vozidla neškrtnete. Ale zase se hůř uchycují a vinou přechodových odporů často taví. Smyslem správného postupu zapojování kabelů je, abyste si neškrtli o sebe vodiči pod proudem. Nechrání vás v tu chvíli žádná pojistka. U vozidla s vybitým akumulátorem nepřipojujte minusový kabel přímo na pól. Že by jiskření zapálilo výpary, není moc pravděpodobné. Spíš platí, že upevněním kabelu na motor obejdete hned několik významných přechodových odporů. K vyhřívání sedaček se v posledních letech přidává i volant. Nároky na autobaterie rostou. Obrovským spotřebičem je také elektrické vyhřívání čelního skla. Některé vozy jsou tak sebevražedné, že si jej zapínají po každém startu při teplotách pod nulou – i Jestliže se baterka z takového „ranního masakru“ nemůže vzpamatovat delší jízdou, spolehlivě klekne.
Přijdete promrzlí do vozu a už se těšíte, jak si hned po startu pustíte topení, u dražších modelů třeba i vyhřívané sedačky či volant. Jenže motor nenaskočí. Poslední záchranou jsou startovací kabely.

Pokud má stárnoucí akumulátor takříkajíc kleknout, udělá to nejspíše s prvními mrazy. Důvody jsou následující:

  • Kapacita baterií v mrazech klesá. Pokud už byla snížená i stářím, náhle nestačí pro start motoru.
  • Energetická náročnost startu roste – startér i žhavení (u dieselů) mají s prochladlým motorem více práce.
  • Pouštíme více velkých spotřebičů: topení, vyhřívání skel (u současných aut bývá často elektrické i přední), vytápěná sedadla. Tím spotřebováváme často veškerý proud, který alternátor dokáže vyrobit, a na dobíjení startem zesláblé baterky už nezbývá.
  • Jezdíme na krátké vzdálenosti. Zatímco za hezkého počasí se rádi projdeme, s příchodem zimy nechceme mrznout či moknout. Baterka nemá čas se dobít.

Baterka na 3 až 12 let

Z těchto důvodů se i pečlivému motoristovi může stát, že jej baterka v zimě nechá ve štychu. Akumulátor je totiž dnes součástí se zcela nevypočitatelnou životností. V některých autech vydrží i dvanáct let, v jiných sotva tři roky. Obojí je normální. Životnost baterie zkracují nedostatečné dobíjení, špatné odstínění od tepla motoru či vibrace, které vyklepávají aktivní materiál z desek. Hodně tak závisí na konstrukci auta (odstínění), jeho výbavě (kolik spotřebovává proudu v poměru k výkonu alternátoru) i provozním režimu – to jsou třeba vibrace na špatných cestách. I když autu věnujeme náležitou péči a pravidelně kontrolujeme dobíjení (mimochodem autodílny to při prohlídkách většinou nedělají, neboť servisní plány výrobců nic takového nenařizují), baterka nám může selhat – není to jen projev lajdáctví.

Každému je jasné, že měnit ji preventivně po třech letech, když může vydržet i dvanáct (autor textu má přesně takovou doma ve fabii své ženy), by bylo zbytečným plýtváním. A tak je zkrátka dobré mít po ruce startovací kabely a umět je použít – „kleklá“ baterka vám pak neznemožní odjet na chatu a novou můžete shánět, až budete mít čas.

Pomohou kabely?

Než začnete rozmotávat kabely a budit souseda s druhým autem, je dobré posoudit, zda vůz nestartuje právě kvůli slabé baterce. Vezměme si čtyři modelové případy:

1. Nedělá nic

Chování vozu: Auto nezareagovalo na dálkové odemykání, po manuálním otevření dveří se nerozsvítí ani lampička uvnitř, po otočení klíčkem se nezobrazí ani kontrolky.

Příčina: Auto je zcela bez proudu. Pokud není vypadlý kabel nebo třeba zcela zrezlé ukostření, je baterka prostě úplně „mrtvá“. Úplným vybitím se dnešní baterka obvykle i zničí – zkrátka už ji nenabijete.

Řešení: Zde kabely pomohou jen v případě, že máte k dispozici opravdu velmi kvalitní. Zejména jestliže takto totálně nespolupracuje baterka v silném dieselu, musíte mít minimálně kabely 600 A pro náklaďáky, aby přenesly celý startovací proud. I po nastartování auto pojede jen v případě, že má v naprostém pořádku dobíjení. Přesto za jízdy nezapojujte velké spotřebiče – alternátor by nemusel zareagovat dost rychle, baterka ho nepodrží, dojde k poklesu napětí a klidně i zhasnutí motoru, který dnes ke své práci elektřinu vždy potřebuje.

2. Kontrolky svítí, relátka cvakají

Chování vozu: Auto odemknete, kontrolky se rozsvítí, ale při snaze o start se místo zvuku spouštěče ozve jen cvakání „relátek“ a kontrolky pohasnou.

Příčina: Typický stav, kdy napětí zesláblé baterie pod zatížením klesne tak, že nestačí k vysunutí pastorku a startér se vůbec nerozběhne. Relé začnou odpojovat napájení životně důležitých komponent, například řídicí jednotky motoru.

Řešení: Zde startovací kabely pomohou takřka s jistotou. Pokud ne, je v ložiskách startéru taková vůle, že kotva již zkratuje na kostru. A vy jste opravdový totální ignorant – chudák auto již váhavými starty muselo vyhrožovat tak půl roku.

3. Startér točí pomalu, motor nechytá

Chování vozu: Startér točí, ale váhavě, pomalu, výrazně u toho pohasínají kontrolky.

Příčina: Baterka je slabá, pokles napětí při zatížení startérem ohrožuje práci vstřikování, motor nemá otáčky dostatečné pro start.

Řešení: Zde i slabší kabely přispějí chybějící trochou proudu a motor naskočí. Pokud dobíjení funguje, bude po půlhodinové jízdě auto zřejmě už startovat normálně bez cizí pomoci. Po delší odstávce však může zase zeslábnout – jestliže je tedy příčinou problému její únava stářím.

4. Startér točí normálně, motor nechytá

Chování vozu: Startér má při svém běhu stejný zvuk jako obvykle, kontrolky nezhasínají. Motor přesto nenaskočí.

Příčina: Zde může jít o libovolnou jinou závadu na motoru. U dieselů v zimním období je pravděpodobné, že vám takříkajíc zamrzla nafta (přesněji vysrážely se z ní krystaly parafínu). U benzinových motorů s přímým vstřikem (TSI a spol.) je zase časté „uchlastání“, tedy vyzkratování svíček benzinem zmáčenými karbonovými úsadami – zejména při opakovaném studeném startu.

Řešení: Tady kabely nepomohou. Diesel zkuste odtáhnout do tepla. Pokud jste zruční (neulámete zapalovací cívky páčením, nestrhnete závity v hlavě), můžete zkusit vymontovat a vysušit svíčky u benzinových aut.

Závěr: Problém až napodruhé

Na základě vašich podnětů a pochopení současné techniky dokážeme navíc vysledovat zajímavý trend. První start promrzlého vozu se obvykle podaří a hlava rodiny přejede z parkovacího místa pod vchod, kde se do auta naskládají zavazadla, naskáčou cestující – a škyt. V tu chvíli lidé odmítají věřit, že by to mohlo být baterkou. Za nejnáročnější start logicky považují první v daném dni – a ten byl přece bez problému. Ovšem dnešní diesely (ale i některé benzinové motory) mají proti době, kdy byl svět logický, jednu zásadní komplikaci: topí nejen chladicí kapalinou, ale i elektrickými „přímotopy“. Ty jsou v činnosti do zahřátí motoru a využijí klidně celý výkon alternátoru. S dobitím baterky se počítá v průběhu další jízdy. Pokud motor místo toho vypnete, nachystáte baterce takové Záhořovo lože, že i dobrá klekne. Zde kabely (a následná dostatečně dlouhá jízda či nabíječka v garáži) samozřejmě pomohou.

Související články

Témata
23. 4. 2019 05:30
Baterka / starter
Ahoj vespolek. Rad bych pozadal o radu - starsi auto(nissan rnesaa, 97),nikdy problem se startovanim, vcera dojedu domu a blbec jsem nechal zapla interierova svetla. Rano tedy nahodim kabely, nabijim cca 15 min za vytaceni motoru druheho auta do vyssich otacek, vsechno funguje od svetel, pres sterace, el.okna, po rozsviceni kontrolek ci zamykani, ale pri startu slysim jen osklive cvakani (asi relatek). Baterku mam pres noc v obchode na plne dobiti, vyzkousim zitra. Kazdopadne je mozne oddelat starter takto ze dne na den? Nikdy jsem nemel problem se startovanim, vzdy to chytalo napoprve bez sebemensich problemu ci skytani. Predem diky za rady a odpovedi. Robin
17. 11. 2015 04:17
Re: dobití akumulátoru jízdou
To není nic o povídaní, kontrola a dobití baterie je bežnou položkou ve výčtu servisních prací ('samozřejmě né u vency vedle z garáže), a jelikož taková prohlídka hodinu skutečně netrvá, dobití baterky se většinou zvládne.
17. 11. 2015 04:12
Re: dobití akumulátoru jízdou
Rovnice nemá s ohmovým zákonem co společného, u nabíjení baterií nejde o výkon, ale to někdo kdo končí u I=U/R samozřejmě nemůže pochopit ;-)
17. 11. 2015 04:08
Re: dobití akumulátoru jízdou
Pánové to jsou základy elektrotechniky, kdo neví čím se nabíjí akumulátor, nemá se do diskuze vůbec co zapojovat. ;-)

17. 11. 2015 04:04
Re: dobití akumulátoru jízdou
Altík 100% nikdy nedosáhne, protože prostě napěťový zdroj není proudový. 0,1 je těžký přežitek, baterie dnes dosahují běžně kapacity přes 100 Ah, přitom moderní nabíječky neumí víc jak pár ampér, přesto baterku dobijí lépe a doplna.

Obyčejná mikropocesorovka to zvladá bez problémů.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud