Startup doufá, že sníží emise pneumatik nejen elektromobilů pomocí chytání toxických částic
Znečištění z pneumatik se zhorší, až na silnice vyrazí těžká elektrická vozidla. Odvážnému tvrzení věří začínající podnik zaměřující se na chytání částic do speciálních boxů.
Elektromobily bodují nulovými emisemi z neexistujících výfuků, méně se ovšem připomínají ostatní faktory škodlivosti. Zátěž přírody výrobou či likvidací baterií občas zazní, na rozdíl od následků hmotnosti elektroaut. Těžké nabíjecí vozy svým nadměrným zatížením zvyšují opotřebení pneumatik, které se drolí a kusy toxické gumy zůstávají na cestách a krajnicích i v garážích.
Nabíjecí automobily rovněž umožňují rychlejší akceleraci, která násobí likvidaci vzorku pneumatik. V kombinaci s hmotností auta dochází k ojíždění běhounů rozpadajících se na nezdravé miniaturní částice.
Proti znečišťování planety od kol elektromobilů vyrukoval londýnský startup Tyre Collective. Začínající ekologický podnik přichází s nabídkou montáže upraveného boxu, který umístěním za nápravy chytá odletující kusy gum. Lapač emisí pneumatik poslouží všem dopravním prostředkům bez ohledu na způsob výroby energie, i když myšlenka vznikla na základě připomínaných vlastností elektrických modelů.
Krabice na gumový odpad vzdáleně připomíná katalyzátor, výtvor Tyre Collective shromažďuje odpad pomocí elektrostatických desek. Kusy odletující gumy jsou pohybem nabité, proto mohou být vtaženy do zásobníku vybaveným elektrostatickým zařízením. Hrátky se silovým působením dokáže údajně snížit emise pneumatik až o 60 % (v laboratoři), zkušenosti z provozu jsou přibližně třetinové. Startup pokračuje s vývojem, efektivnější fungování má být dosaženo prostřednictvím zkoumání prototypů na několika dodávkách křižujících Londýnem. Uvedení do zkušebního provozu urychluje testovací fázi, představitelé startupu vnímají nejvhodnější čas ostrého nasazení, chtějí stihnout současný nástup doby elektromobilové.
Výpočty Tyre Collective ukazují, že vyšší hmotnost a výkon elektromobilů přináší o 20 % více emisí z pneumatik než srovnatelné vozy se spalovacími jednotkami. Benzínový typ uvolňuje 73 miligramů nečistot na kilometr ze všech čtyř pneumatik, bateriový konkurent zhruba 88 miligramů na kilometr. Kromě čísel bylo naznačeno, že pneumatiky jsou druhým hlavním zdrojem mikroplastů v oceánech.
Přesné složení a zároveň i detaily škodlivosti kusů silničních gum zkoumá několik vědců, výzkum je zatím v počáteční fázi vlivem prvoplánového důrazu odborníků na emise z výfuků. Jedním z komponentů výroby pneumatik je chemikálie 6PPD. Antioxidant brání pryž proti atmosférickým vlivům, zároveň generuje vedlejší produkty pravděpodobně smrtelné pro ryby. Podíl viny 6PPD na několika větších úhynech je také předmětem odborného ověřování.
Dost možné potvrzení nebezpečí pomůže startupu, který chce nejen tímto přesvědčit automobilky k instalaci boxů během sériové výroby. Zařízení by vyprazdňoval servis a částice by mohly být použity recyklovaně v podobě výroby nových pneumatik nebo jiných pryžových součástek.