Další elektronické asistenty budou povinné. Evropská komise podporuje zavedení černých skříněk
Evropská komise podpořila návrh na zavedení dalších elektronických asistentů v nových autech. Povinné mají být i černé skříňky.
Řidiči se podle všeho mohou těšit na další, standardně dodávané elektronické systémy v nových automobilech. Evropská komise totiž podpořila návrh projednávaný nedávno Evropským parlamentem, který od roku 2022 počítá s povinným zavedením dalších asistenčních systémů v nových vozidlech. Návrh nyní ještě musí formálně schválit evropský parlament a evropská rada.
Návrh vzbudil pozornost kvůli tomu, že počítá se zavedením jakési obdoby černých skříněk známých z letadel. Ve vozech mají být totiž systémy nahrávající dění při nehodě.
To ale není všechno, mezi několika navrhovanými systémy je nejen povinné monitorování bdělosti řidiče, ale také sledování toho, zda šofér není pod vlivem alkoholu. Systém označovaný jako alkoholový zámek podle všeho neumožní opilému řidiči v jízdě.
Povinně zaveden má být také inteligentní omezovač rychlosti, tedy systém automaticky upravující rychlost podle povoleného limitu – ať už zjištěného z mapových podkladů navigace nebo z čtení dopravních značek. Ten je ale už z dnešních aut dobře známý, jelikož se omezovač rychlosti hodnotí v rámci nárazových zkoušek Euro NCAP, je jím vybaveno stále více aut – kvůli dosažení lepšího výsledku v crash testech. Za jeho absenci totiž Euro NCAP strhává body.
U osobních aut by měly být povinně zavedeny také zpětné parkovací kamery (alternativně zadní parkovací senzory), počítá se i s kvalitnějšími bezpečnostními pásy. Naopak u nákladních vozidel komise požaduje vylepšení výhledu ven a zmenšení mrtvých úhlů. Tohle opatření ale má být zavedeno až později, protože vyžaduje větší konstrukční změny. Novinkou pro nákladní vozy by mělo být i sledování tlaku v pneumatikách nebo varovní před chodci a cyklisty.
Seznam Evropskou komisí navrhovaných povinných elektronických systémů pro osobní auta |
Pokročilé nouzové brzdění |
Alkoholový zámek |
Detekce ospalosti a bdělosti řidiče |
Rozpozání a předcházení nepozornosti řidiče |
Zaznamenání dat při nehodě (černá skříňka) |
Kvalitnější bezpečnostní pásy pro ochranu posádku při čelním nárazu |
Rozšíření zóny nárazu hlavy pro chodce a cyklisty (větší bezpečnostní sklo) |
Inteligentní omezovač rychlosti |
Asistent pro jízdu v pruzích |
Lepší ochrana posádky při bočním nárazu na sloup |
Zpětná parkovací kamera/zadní parkovací senzory |
Cílem zavedení těchto systémů je samozřejmě zvýšit bezpečnost na evropských silnicích. EU se chce do roku 2050 přiblížit k nulovému počtu úmrtí a vážných zranění během dopravních nehod. Komise očekává, že do roku 2038 pomohou navrhovaná opatření zachránit více než 25.000 životů a předejít nejméně 140.000 vážných zranění.
Zároveň ale komise přiznává, že půjde vlastně o další krok k autonomnímu provozu. Díky novým pokročilým bezpečnostním prvků si řidiči mají zvyknout na používání asistenčních systémů, což má zvýšit důvěru veřejnosti k automatizovaných vozidel. Toho se ale podle nás podaří dosáhnout, jen pokud budou systémy opravdu spolehlivě fungovat.
Paradoxem je přitom fakt, že komise předpokládá malý nebo žádný dopad nových asistenčních systémů na cenu vozidel. S tím výrobci samozřejmě nesouhlasí a upozorňují na to, že jejich zavedení bude obtížné a navíc nákladné. A to zvlášť v době, kdy jsou automobilky unií tlačeny k expanzi elektřinou poháněných automobilů, do jejichž vývoje musí vynaložit nemalé finanční prostředky. Pro řidiče to bude mít negativní dopad, je nasnadě, že nové elektronické asistenty nová auta dále zdraží.