Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Století okřídleného šípu: Předlohou loga Škody Auto byla hlava indiána

Lukáš Volšický
Diskuze (1)

Už brzy tomu bude 100 let od oficiálního zaregistrování ochranné známky Škodovky. Ikonické logo si nejprve zaregistrovala stejnojmenná společnost z Plzně a symbolem automobilky se stalo až o necelé dva roky později. Nejvíce překvapivá je původní inspirace pro návrh.

Česká automobilka Škoda Auto dnes slaví významné jubileum. Před sto lety, konkrétněji 15. prosince 1923, byla oficiálně zaregistrována ochranná známka ikonického loga. Legendární letící šíp se třemi pery symbolizoval rychlost a pokrok, ale nebyla to sama automobilka, kdo si toho dne úředně zaregistroval slavný emblém. A snad nejvíce překvapivou zajímavostí je, že inspirace pro logo byla spojena s Československem jen minimálně.

Dne 15. prosince 1923 si patentovou známku na emblém dnešní automobilky zaregistrovala stejnojmenná společnost, kterou byla akciová společnost Škodovy závody v Plzni. Spolu s finálním designem se třemi pery si plzeňská společnost zaregistrovala i alternativní variantu s pěti pery a integrovaným nápisem Škoda. Bylo výsledkem více než ročního hledání nové ochranné známky, zahájeného vypsáním veřejné soutěže.

Do veřejné soutěže bylo tehdy přihlášeno přibližně 300 návrhů a ten vítězný má inspiraci, jakou v něm na první pohled asi nikdy neuvidíte. Předlohou později ikonického loga Škodovky byla hlava indiánského náčelníka s čelenkou z peří. Jméno autora návrhu už zřejmě navždy zůstane zahaleno tajemstvím a je možné, že znak je kolektivním dílem, postupně upravovaným různými pracovišti společnosti.

Video se připravuje ...

Redukce z pěti per na tři souvisela s myšlenkou, že se nová ochranná známka bude objevovat na širokém spektru různých výrobků a bude muset být zřetelná i po výrazném zmenšením i v trojrozměrném výlisku či odlitku. Z těchto důvodů se nakonec ustoupilo také od doplňujícího slovního označení Škoda.

Na automobilech z Mladé Boleslavi se nové označení začalo objevovat o necelé dva roky později, po začlenění automobilky Laurin & Klement do strojírenského koncernu Škoda. Lidově nejznámější varianta se zelenou barvou se začala používat v roce 1992, když automobilka nahradila původní modrou barvu zelenou, aby symbolizovala ekologii. Nový znak se poprvé objevil na novodobé Felicii a vavříny ve spodní části symbolizovaly sportovní tradici značky.

V roce 2011 pak automobilka uvedla modernizovanou verzi loga s lemováním chromovaným pruhem. V tom roce automobilka uváděla do prodeje akční model Fabia Monte Carlo, oslavující 110. výročí úspěšného angažmá značky v motoristickém sportu, i koncept Škoda Vision D předznamenávající uvedení produkční moderní Škody Rapid.

Nejnovější logo mladoboleslavská automobilka představila v létě 2022, když se hlavním komunikačním nástrojem společnosti stal moderní nápis Škoda s integrovaným typickým háčkem v úvodním písmenu „eš“. Méně zásadní změnou prošel typický symbol okřídleného šípu, který je nově vykreslený jako dvourozměrný – opticky plochý – a je praktičtější pro výraznější práci s barvami.

Lukáš Volšický
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - lordlord
13. 12. 2023 09:51
kup
Symbolizuje rychlost, jeho křídla pokrok a volnost. Oko v křídle poukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí. Kruh, ve kterém je šíp umístěn, je symbolem jednoty, úplnosti, světa a harmonie. Autorem emblému je František Michl, který jej navrhl podle ideového návrhu sochaře Vojtěcha Šípa v roce 1923 pro firemní soutěž o logo továrny. V letech 1924–1925 měl šíp pět perutí na křídle, od roku 1926 až doposud má pouze tři. Neptat se v Boleslavi, ale v Plzni. Logo si automobilka až donedávna půjčovala.